به علاء کمک مالی کنید، رسید نگیرید

اسناد کودتا - ۸
۰۳ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۴ کد : ۸۰۹۰ اسناد و اسرار کودتای ۲۸ مرداد
تا کمک‌هزینه به صورت مستقیم به نخست‌وزیر ایران تعلق گیرد تا او بتواند حامیانش را تقویت کرده و مخالفانش را شکست دهد.
به علاء کمک مالی کنید، رسید نگیرید
شیدا قماشچی

 

تاریخ ایرانی: در این گزارش که تنها ۴ روز قبل از نخست‌وزیری دکتر محمد مصدق به معاون سازمان سیا ارسال شده، پیشنهاد کمک مالی به حسین علاء، نخست‌وزیر وقت داده شده با این توصیه که «از او هیچ‌گونه رسید و جزئیات مخارج دریافت نشود.»

 

[متن سند]

 

گزارش معاون هماهنگی سیاستگذاری، مدیریت برنامه‌ریزی (وایزنر) به معاون بخش برنامه‌ریزی سازمان مرکزی اطلاعات سیا (دالس)

 

واشنگتن، ۲۳ آوریل۱۹۵۱ (۳ اردیبهشت ۱۳۳۰)

 

موضوع: برنامه ویژه ایران

 

۱. به عنوان بخشی از برنامه اضطراری برای ایران، ملاحظاتی صورت گرفته تا کمک‌هزینه به صورت مستقیم به نخست‌وزیر ایران تعلق گیرد تا او بتواند حامیانش را تقویت کرده و مخالفانش را شکست دهد. وزارت امور خارجه توافق ابتدایی خود را با این طرح وابسته به اوضاع سیاسی ایران و تایید از سوی سفیر آمریکا می‌داند.

 

۲. نیروهای ویژه دایره هماهنگی سیاستگذاری (OPC) در تهران، تلگرافی فرستاده‌اند با این مضمون که سفیر موافقت کرده زمان مناسب برای انجام عملیات فرا رسیده و اجازه داده تا یک مامور مستقل از دایره هماهنگی سیاستگذاری (OPC) با علاء تماس بگیرد و کمک مالی را در اختیارش قرار دهد‌ (میزان این دلار‌ها از رده‌بندی محرمانه خارج نشده است). با این شرط که تمامی این پول‌ها تحت نظر او به مصرف برسد. با توجه به اینکه نخست‌وزیر این هفته آزمون بسیار دشوار لایحه بودجه را پیش رو دارد، باید به سرعت وارد عمل شویم.

 

۳. قدم‌هایی برداشته شده تا تاییدیه نهایی از معاون وزیر امور خارجه – متیوز - دریافت شود و هماهنگی لازم برای برقراری تماس با علاء به منظور ارائه برنامه کمک‌های رسمی ایالات متحده با تایید سفیر گِرِیدی صورت گیرد.

 

۴. پیشنهاد می‌کنیم مبلغ اولیه (از رده‌بندی خارج نشده است) باشد. دایره هماهنگی سیاستگذاری (OPC) در تهران می‌خواهد اطمینان یابد که کل این مبلغ پیش از تماس با علاء، کاملا تایید می‌شود و اولین بخش از این پرداخت به سرعت به دستشان خواهد رسید.

 

۵. در نتیجه درخواست می‌شود شما مجوز پرداخت مبلغ (از رده‌بندی محرمانه خارج نشده است) را صادر کنید، به اضافه هزینه (از رده‌بندی خارج نشده است) در طول سال مالی ۱۹۵۲.

 

۶. واضح است که این عملیات به تدابیر ویژه امنیتی نیاز دارد و فقط به صورت «حضوری» در دیدار با افراد مورد نیاز اجرا خواهد شد. با توجه به جایگاه علاء و حساسیت شخصی او، پیشنهاد ما این است که از او هیچ‌گونه رسید و جزئیات مخارج دریافت نشود.

کلید واژه ها: حسین علاء اسناد سیا


نظر شما :