هاشمی رفسنجانی: امیرکبیر مقابل مظاهر استبداد ایستاد

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۰:۵۸ کد : ۵۰۴۱ از دیگر رسانه‌ها
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر امروز در مراسم بزرگداشت مقام استاد شهید مرتضی مطهری که با حضور استادان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شده بود، حضور در جمع دانشگاهیان و استادان را توفیق خداوند دانست و گفت: خدا را شکر که توانستیم از زحمات شما قدردانی کنیم.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود با تبریک روز معلم و تسلیت سالروز شهادت حضرت زینب(س)، بزرگ زن تاریخ و شهادت استاد مطهری، دانشگاه صنعتی امیرکبیر را سرمایه و یکی از استوانه‌های علم و صنعت در کشور دانست و گفت: از زمان طلبگی در جریان تأسیس این دانشگاه و نقش آن در مبارزات بود که گاهی خودم برای سخنرانی به اینجا آمدم.

 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به تقسیم‌بندی‌های سیاسی دانشجویان در آن سال‌ها، به سه گروه مذهبیون، مارکسیست‌ها و سلطنت‌طلب‌ها، گفت: در ورود و خروج‌ها حضور آنان را می‌دیدیم که بر اساس تفکرات خود، شعار می‌دادند. ایشان خدمات دانشگاه امیرکبیر به کشور را بسیار مهم خواند و گفت: اسم دانشگاه را از شخصیتی گرفتید که هم درد‌ها را می‌فهمید و هم برای درمان این درد تلاش می‌کرد.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، استعمار و استبداد را دردهای آن روزگار مخصوصاً در زمان قاجار دانست و گفت: امیرکبیر با مظاهر استبداد درگیر شد که به قیمت جانش تمام شد، چون خشم استعمار و استبداد را همیشه به همراه داشت.

 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، سرنوشت امیرکبیر را نمک‌نشناسی ناصرالدین شاه در حق وی دانست و گفت: الان نام امیرکبیر در ایران و منطقه از همه شاهان بالا‌تر است، چون بنیانگذار دانش و تکنولوژی بوده و راه مبارزه با استکبار و استعمار را باز کرده بود.

 

ایشان در خصوص روز معلم و استاد شهید مطهری گفت: اولین مقام معلم متعلق به خداوند است و بزرگترین فضیلتی که برای همه موجودات می‌داند، علم است.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری سؤال اعتراض‌آمیز ملائکه و فرشتگان درباره خلقت انسان که «چرا دارید موجودی خلق می‌کنید که در زندگی آن‌ها فساد و خونریزی است؟»، گفت: خداوند جواب آن‌ها را دادند و گفتند من چیزهایی می‌دانم که شما نمی‌دانید. ایشان علم ملائک را محدود دانست و بر اساس آیات و روایات، گفت: بسیاری از قوای طبیعت از بی‌‌‌نهایت ریز تا بی‌‌‌نهایت بزرگ، می‌توانند فرشتگان خداوند باشند و آن‌ها توانایی رشد و پیشرفت را ندارند.

 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه انسان‌ها دارای استعداد، توانایی و هوش سرشار هستند و با تلاش می‌توانند جایگاه خود را ارتقا دهند، خاطر نشان کرد: تعبیر حضرت علی(ع) هم همین است که انسان خود را جسمی کوچک می‌داند اما عالمی بزرگ در وجودش تعبیه شده است.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دو موضوع یعنی زمان وقوع قیامت و ظهور امام زمان(عج) همیشه برای بشر مخفی است، افزود: هر کس برای ظهور امام زمان(ع) وقت تعیین کند، دروغ گفته است، اما یکی از شرایط ظهور امام زمان(عج) قابل درک و فهم بودن شرق و غرب جهان مثل کف دست برای انسان‌هاست. ایشان به تفاوت‌های انسان و ملائکه اشاره و تصریح کرد: فهم بی‌‌‌نهایت و اختیار انسان‌ آن‌ها را از ملائکه و فرشتگان متمایز می‌کند، انسان‌ها تکالیفی بر عهده دارند که در مقابل آن پاداش و جزا می‌بینند.

 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ادامه با تأکید بر جایگاه رفیع معلمان در کشور و با بیان اینکه باید به اعتراضات به حق آن‌ها گوش دهیم، اظهار داشت: مهم‌ترین وظیفه در حکومت اسلامی مراعات مقام شایسته معلمان است، چرا که در این صورت می‌توانیم سرآمد دانش در جهان باشیم. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، احقاق حقوق به حق معلمان را ضروری خواند و گفت: نباید با تضییع حقشان شادابی را از آن‌ها و سپس از شاگردان تحت آموزش آن‌ها بگیریم.

 

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود، استاد شهید مطهری را از نخبگان تاریخی، علمی و اسلامی کشور توصیف کرد و افزود: ایشان فیلسوف عظیم‌الشأن و فقیه بسیار بزرگی بودند که امام خمینی(ره) تمامی آثار ایشان را قبول داشتند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: استاد شهید مطهری مسایل اجتماعی را به صورتی که یک انسان عارف و عالم می‌دید، می‌شناخت و مبارزات ایشان از ابتدا تا لحظه شهادت، در شأن یک دانشمند عالی مقام بود.

 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه استاد شهید مطهری مسؤولیت خود را در مبارزات انقلاب اسلامی به خوبی ایفا کرده بودند، گفت: وقتی که مبارزات کم کم شروع شد، ایشان دنبال بیان شبهات و امکانات علمی و مسایلی رفت که مردم باید بدانند و بنیان‌های فکری و اسلامی را به خوبی تبیین می‌کردند، چون دیده بودند که در زمان رضاخان، استبداد کشور را به شدت تحت فشار قرار داده بود.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به تقسیم کار مبارزین در مقاطع مختلف مبارزات انقلاب اسلامی در کشور اشاره کرد و گفت: تقویت بنیان‌های علمی و ارتباط بین حوزه و دانشگاه از وظایف شهید مطهری بود تا با روشنگری دانشجو و طلبه‌ها را با تفکرات صحیح به هم نزدیک کند.

 

ایشان افزود: شهید بهشتی، شهید باهنر و مرحوم گلزاده غفوری مسؤول آمادگی بخش‌های زیربنایی آموزش و من و آیت‌الله خامنه‌ای بر اساس یک تقسیم‌بندی نانوشته مسؤولیت بخش تهاجم را داشتیم.

 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به ملاقات‌های شهید مطهری با امام راحل اشاره کرد و گفت: شهید مطهری دو بار در دوران مبارزه، یکی در عراق و دیگری در فرانسه با امام(ره) ملاقات داشتند که در عراق اطلاعات اوضاع کشور را و در فرانسه توضیحاتی درباره شورای انقلاب به امام راحل دادند که مورد موافقت قرار گرفت.

 

ایشان با بیان کم و کیف جلسات شورای انقلاب و چگونگی افزایش اعضای آن تا ۱۵ نفر، به دستاوردهای آن در ماه‌های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت: شورای انقلاب در دوران قبل از تأسیس مجلس و انتخاب دولت کشور را اداره می‌کرد.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه التقاطی‌ها و چپی‌ها خشم مطهری را در دل داشتند، گفت: آن‌ها اول شهید سپهبد قرنی را که در تحکیم امنیت کشور نقش داشتند و سپس استاد شهید مطهری را به شهادت رساندند.

 

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط نابسامان کشورهای یمن، عراق، سوریه، پاکستان و دیگر کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: مصر در گذشته همچون دژی در مقابل اسرائیل و خطرات منطقه بود، در حالی که امروز به چنین کشور پرآشوبی تبدیل شده است.

 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به تصمیم کنگره آمریکا در خصوص تبدیل کشورهای منطقه به چند کشور کوچک، گفت: آمریکا می‌خواهد سوریه، عراق و یمن هر کدام به چند کشور تقسیم شوند اما جرأت نکرده است که چنین خواسته‌ای درباره ایران داشته باشد، چرا که ایران مستحکم و تنها لنگر مطمئن منطقه است که می‌تواند نقش اساسی در حفظ امنیت منطقه ایفا کند. ایشان بر ضرورت حفظ صلح و روحیه همدلی و برابری در کشور تأکید کرد و گفت: نباید اجازه دهیم کشور دچار تشتت شود و اختلاف نظر‌ها و سلیقه‌ها به نزاع و درگیری تبدیل شود.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما به عنوان نیروهای انقلاب اسلامی تکلیف داریم اسمی که رهبری برای سال ۹۴ انتخاب کردند، تقویت کنیم و با هوشیاری، وحدت و ائتلاف کشور را به عنوان یک نیاز واقعی حفظ کنیم.

 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به محاصره تدریجی دمشق سوریه و پیشروی در افغانستان توسط گروه‌های تروریستی اشاره کرد و گفت: قطعاً با استحکام روابط دولت و ملت و نظام و مردم، گروه‌های تروریستی قادر به هیچ‌گونه فعالیتی در کشور نیستند. ایشان به پیروزی انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: ایران در مقابل شرق، غرب و ارتجاع منطقه و صدامی که توسط دنیا دائماً تجهیز و حمایت می‌شد، با توکل بر خدا و تکیه بر ایستادگی و مقاومت ملت شریفش پیروز شد و از یک استبداد کاملاً مطلق عبور کرد.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه ایران با وحدت و همدلی مردم خود توانست از گردنه‌های سخت و پرپیچ و خم عبور کند، گفت: دنیا فهمیده است که منطق ایران در مذاکرات هسته‌ای منطق صلح و استفاده صلح‌آمیز از دانش هسته‌ای است و به خوبی نیز از این گردنهٔ تاریخی و سخت عبور خواهد کرد.

کلید واژه ها: هاشمی رفسنجانی امیرکبیر


نظر شما :