احمد متوسلیان زنده است

۱۴ تیر ۱۳۹۵ | ۰۲:۴۶ کد : ۵۵۲۹ دیگر رسانه‌ها

تاریخ ایرانی: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مناسبت چهاردهم تیرماه، سی و چهارمین سالگرد ربوده شدن احمد متوسلیان، سید محسن موسوی، تقی رستگار مقدم و کاظم اخوان در خاک لبنان در بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد: ‌«به زودی شاهد آزادی همه اسراء و زندانیان دربند رژیم اشغالگر قدس به ویژه چهار دیپلمات جمهوری اسلامی ایران از زندان‌های رژیم صهیونیستی و تعقیب و محاکمه عوامل جنایتکار صهیونیستی در این زمینه باشیم. جمهوری اسلامی ایران مجدداً پیشنهاد قبلی خود مبنی بر تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی برای روشن شدن ابعاد این حادثه را مورد تاکید قرار می‌دهد.»

محمد متوسلیان نیز در گفت‌وگو با روزنامه «جوان» درباره پیگیری‌های انجام شده برای اطلاع از سرنوشت برادرش گفت: «زمانی که آقای ولایتی وزیر خارجه بودند ما به لبنان رفتیم اما متأسفانه چیز مشخصی نبود و منابع غیرموثق اعلام می‌کردند که این چهار نفر در جای نامعلومی هستند. تا آنجا که اطلاع داریم پیگیری‌هایی هم از طرف وزارت خارجه صورت گرفت که نتیجه مشخصی در بر نداشت. یادم است آقای خاویر پرز دکوئیار دبیرکل اسبق سازمان ملل به تهران آمد و گفت ما خبر خوشی نداریم و این‌ها توسط اسرائیل کشته شدند و جایی مدفونند که رویش ساختمان‌سازی شده است. منتها وزارت خارجه تأکید کرد که این چهار نفر زنده هستند و اخیراً هم که آقای دهقان وزیر دفاع اعلام کردند که دیپلمات‌ها زنده هستند.»

وی افزود: «همان زمان یک شخص آمریکایی که رئیس دانشگاه‌های لبنان بوده توسط نیروهای مقاومت اسیر می‌شود که با دیپلمات‌ها معاوضه شوند منتها آن‌طور که می‌گویند از تهران دستور می‌آید و به بچه‌های سپاهی که آنجا بودند می‌گویند شما برگردید و دخالت نکنید. این اتفاق در اولین سال ربایش حاج احمد و سه دیپلمات دیگر بود. این قضیه است که باعث می‌شود احتمال سیاسی‌گری در خصوص این مسئله وجود داشته باشد. الان ۳۴ سال از ربایش حاجی و دوستانش می‌گذرد. برای ما که خانواده‌اش هستیم طی این سال‌ها به خوبی تجربه شده که هر سال در سالگرد آزادی خرمشهر و سالگرد اسارت این چهار تن مرتب از حاجی و دیپلمات‌ها می‌گویند و خبرنگاران و رادیو و تلویزیون این‌ها را مطرح می‌کنند و بعد از چند روز فراموش می‌شوند و می‌افتد سال بعد.»

به گفته برادر احمد متوسلیان «الان ۳۴ سال از آن اتفاق گذشته است. می‌خواهیم ما را از بلاتکلیفی دربیاورند. اگر آقای دهقان وزیر دفاع می‌گوید ما اطمینان داریم زنده هستند، مبنای حرفش را بگوید. اگر زنده هستند الان کجا هستند و اگر شهید شدند مشخص کنند کجا دفن شدند. به هر جهت تکلیفشان مشخص شود و معین شود چون خانواده منتظر است به خصوص مادرم که مدتی است در بیمارستان بستری شده. ایشان مرتب خواب احمدش را می‌بیند. به هر حال مادر است و چشم‌انتظار. پدرمان که هشت سال پیش از دنیا رفت و تا آخر عمرش هم چشم‌انتظار بود. متأسفانه حرف‌هایی که زده می‌شود موثق نیست. به عنوان نمونه می‌گویند یک اسیر یونانی گفته من دیدم متوسلیان زنده است. تا حالا ایشان کجا بوده؟ من دو بار شخصاً به لبنان رفتم. با آقای خرازی با هم بودیم که سیدحسن نصرالله به ما گفتند ان‌شاءالله ما پیگیر هستیم و حتی اعتقادمان این است این‌ها ارجحیت دارند. چون از کشور ایران برای کمک به ما و برای کمک به مردم فلسطین آمدند و آزادیشان برایمان اولویت دارد. اما خب تا الان که خبری نشده است.»

در روزهای اخیر در برخی از رسانه‌ها اخباری منتشر شده بود مبنی بر اینکه امام خمینی با فرستادن تیپ حاج احمد متوسلیان به لبنان مخالف بودند که اسماعیل کوثری، فرمانده پیشین لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله سپاه در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان آن را تکذیب کرد و گفت: «این اظهارات و صحبت‌ها که در برخی از رسانه‌ها مطرح شده است صحت ندارد.»

وی افزود: «هر کسی که می‌گوید امام در جریان فرستادن نیرو به جنوب لبنان نبوده درست نیست، زیرا مگر می‌شود از این موضوع به این مهمی بی‌اطلاع بوده باشد. در آن مقطع که ایران نیروهایی را به جنوب لبنان فرستاد کشورهای عربی نیز قول دادند که نیروهایی را به جنوب لبنان بفرستند اما زمانی که آن‌ها این اقدام را عملیاتی نکردند امام خمینی(ره) تصمیم گرفتند که نیروهای ایرانی برگردند چون احساس کردند توطئه‌ای در راه است. امام خمینی(ره) بر این باور بودند که توطئه کشورهای عربی در آن مقطع در این قضیه دخیل بوده و آن‌ها در اصل می‌خواستند که ایران را از موفقیت‌های پی در پی در جبهه‌های جنگ در مقابل ارتش بعث عراق بازدارند و آن را به تأخیر بیاندازند و تا حدی با انجام این توطئه به اهداف خود دست پیدا کردند.»

وی خاطرنشان کرد: «امام خمینی(ره) زمانی که این مسئله را متوجه شدند تاکید کردند که باید این نیروها از جنوب لبنان بازگردند لذا فرمودند «راه قدس از کربلا می‌گذرد» روندی که سبب شد نیروهای ایرانی از جنوب لبنان بازگردند. البته در آن مقطع تعدادی از ایرانیان در جنوب لبنان باقی ماندند. این تعداد افراد برای آموزش نیروهای وابسته به حزب‌الله در جنوب لبنان باقی ماندند و کار خود را مقتدرانه به پیش بردند.»

در همین باره سعید قاسمی از سرداران دوران دفاع مقدس و همرزم احمد متوسلیان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به سفر اخیر خود به لبنان همراه نادر طالب‌زاده برای پیگیری سرنوشت چهار دیپلمات اظهار داشت: «ما به نقاط ویژه‌ای در این پرونده رسیده‌ایم که پای خیلی‌ها گیر است، خیلی از شخصیت‌ها و چهره‌ها در ایران و در لبنان در این پرونده پایشان گیر است، ما به این مسئله رسیده‌ایم و سند هم داریم.»

او با اشاره به خبر وزیر دفاع درباره زنده بودن چهار دیپلمات گفت: «بنده هم دنبال ایشان هستم تا از او بپرسم بر اساس چه سندی شما این را فهمیدید و الان چرا این را مطرح کردید؟»

این سردار دوران دفاع مقدس افزود: «خدا غضنفر رکن‌آبادی را رحمت کند، ما هر چه قبل از دوران احمدی‌نژاد تلاش کردیم که عکس احمد و سه دیپلمات دیگر را بالا ببریم نتوانستیم که نتوانستیم، سفارت بیروت که این چهار نفر برای آزادی مدارک از سفارت محاصره شده رفتند و جان خود را دادند، چند ماه قبل که به لبنان رفتیم، دیدم به برکت تلاش غضنفر رکن‌آبادی عکس این چهار دیپلمات در سفارت لبنان است. به آن‌ها می‌گفتیم چرا عکس این چهار دیپلمات را نمی‌زنید می‌گویند این موضوع سیاسی است! ما در این قضیه دعوا داشتیم و می‌گفتیم اسرائیلی‌ها سر «رون آراد» از شما مطالبه دارند و هنوز می‌گویند او در ایران است.»

قاسمی افزود: «مردم به من زنگ می‌زنند می‌گویند آقای قاسمی شما که ۲۷ سال است می‌گویید آن‌ها زنده هستند و کسی حق ندارد به عنوان شهید این پرونده را ببندد، پس الان چه خبر شده است که وزیر اینگونه می‌گوید؟ آن‌ها که سنگ قبر حاج احمد را هم در بهشت زهرا گذاشته‌اند و برایشان تمام شده است؛ به سید حسن نصرالله برای پیگیری می‌گویید، می‌گوید وقتی در ایران نفسی برای پیگیری وجود ندارد من چه کار کنم، به خود من گفت.»

این در حالیست که رائد موسوی، پسر کاردار سابق سفارت ایران در بیروت گفته است: «ما توانسته‌ایم به اطلاعاتی مبنی بر زنده بودن حاج احمد متوسلیان و سایر همراهان ایشان دست پیدا کنیم. ما در حال پیگیری پرونده حقوقی دیپلمات‌های ایران در لبنان هستیم و سعی داریم حداقل یک حکم قضایی، مشابه حکمی که برای امام موسی صدر، صادر شده را برای دیپلمات‌های ایران بگیریم.»

کلید واژه ها: متوسلیان


نظر شما :