هاشمی رفسنجانی: مجموع شهدا از سال ۴۰ تا بعد از جنگ به ۲۰۰ هزار نفر نمی‌رسد

۰۶ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۲:۲۴ کد : ۸۳۵ از دیگر رسانه‌ها
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همه باید تلاش کنیم اعتماد برخی از مردم را که به تردید افتاده‌اند برگردانیم.

 

به گزارش ایسنا، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی طی سخنانی در مراسم بزرگداشت حماسه‌سازان جامعه پزشکی در دوران جنگ تحمیلی که در سالن همایش‌های روزنامه اطلاعات برگزار شد، افزود: فداکاری‌های مردم در دوران جنگ ناشی از اعتماد آن‌ها به نظام بود که با عشق و اعتماد به قتلگاه رفتند. ما از این سرمایه و اعتماد در همه مبارزات استفاده کردیم و تا این اواخر از آن استفاده می‌نمودیم.

 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه جنگ تحمیل شده به ایران اهداف بسیار شومی داشت، گفت: دشمنان ما پیش از به راه انداختن جنگ تلاش کردند از راه‌های بسیاری همچون کودتا، شورش مسلحانه و تحریم‌های مختلف انقلاب را از بین ببرند که به دلیل آنکه نتوانستند از این راه‌ها بجایی برسند شرق، غرب، ارتجاع عرب و دولت بعثی عراق با متحد شدن تصمیم گرفتند، علیه ایران جنگ کنند.

 

وی افزود: البته پس از پیروزی انقلاب شیعیان عراقی با الهام از انقلاب ایران می‌خواستند نهضت خود را شروع کنند که بعثی‌ها آن‌ها را تار و مار نموده و عده بسیاری را شهید و زندانی نمودند. با وجودی که شعله‌های قیام مردم عراق را خاموش کردند، اما تصمیم گرفتند که با جنگ علیه ایران بجای اینکه ایران الگوی جهاد مردمی در تاریخ باشد آن را عبرت تاریخی کنند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری، افزود: هدف اولیه آن‌ها از جنگ انهدام انقلاب و پس از آن تصرف خوزستان بود. یعنی این هدف را برای خود تعیین کرده بودند که اگر نتوانند انقلاب را انهدام نمایند خوزستان را تصرف کنند؛ چرا که باورشان این بود با تصرف خوزستان بسیاری از منابع مالی ایران از بین می‌رود و دیگر نمی‌توان کشور را اداره کرد. آخرین قطعه از پازلشان نیز گرفتن خرمشهر و آبادان بود که با این هدف جنگ را شروع کردند.

 

هاشمی رفسنجانی افزود: شرایط داخلی آن روز ایران وضعیتی بحرانی و دارای اختلاف بود. در آن دوران اختلافات بسیار جدی بنی‌صدر و تاخت و تازهای منافقان وجود داشت و می‌خواستند چند منطقه همچون خوزستان، بلوچستان و ترکمن صحرا و بخش‌هایی از آذربایجان را تجزیه نمایند. این اختلاف بسیار در داخل کشور و شرایط ارتش آن زمان ایران که در حال تصفیه بود و سران و فرماندهان ارتش دستگیر شده یا فرار کرده بودند و از سوی دیگر سپاه تازه در حال شکل‌گیری بود، در مجموع شرایطی را به وجود می‌آورد که بعثی‌ها تصور می‌کردند می‌توانند حمله موفقی را داشته باشند.

 

وی افزود: البته عراقی‌ها شش ماه قبل از آغاز جنگ با انجام حدود ششصد عملیات به ایران تجاوز کردند که در همه عملیات‌ها ایران اعتراض خود را انجام داده است. بالاخره عراق به بهانه قرارداد الجزایر جنگ را شروع کرد. آن‌ها فکر می‌کردند در روز اول با انهدام پایگاه‌های دفاعی هوایی ما را زمین‌گیر می‌کنند و دیگر نمی‌توانیم پرواز کنیم.

 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حضور عرفات در ایران گفت: در آن دوران مرحوم عرفات به ایران آمد و به خود بنده گفت که در اطاق جنگ عراق دیده است که هدف فوری آن‌ها گرفتن بهبهان و مسجد سلیمان و بدست گرفتن همه خوزستان بود. منتهی قبل از اینکه ایشان چنین حرفی را بزنند ما عراقی‌ها را در پشت جاده اندیمشک و آبادان متوقف کردیم.

 

هاشمی رفسنجانی با اشاره به ادعای صدام مبنی بر گرفتن یک هفته‌ای تهران پس از شروع جنگ، گفت: صدام با پشتوانه پولی و تبلیغاتی آمریکا، اروپا، روسیه، چین و ارتجاع عرب وارد جنگ علیه ایران شد و به همین دلیل ما به حق نام آن را دفاع مقدس گذاشتیم. چون ما فقط در این جنگ دفاع می‌کردیم و حداکثر خواسته‌مان نجات مردم عراق از دست بعثی‌ها بود.

 

این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نکته اساسی و مهم آن دوران اعتماد مردم به انقلاب بود، گفت: بعد از عزل بنی‌صدر وحدتی در جامعه بوجود آمد، بطوری که مردم با اعتماد و عشق به نظام و با دست خالی و امکانات کم در صحنه حضور داشتند. حضور مردم در صحنه ضعف ارتش و کمبود سپاه را حل کرد و مردم بسیج عمومی را تشکیل دادند و نیروهای مردمی در جبهه‌ها حاضر شدند. در واقع نقطه قوت ما در جنگ داوطلبان دفاع بود.

 

وی همچنین گفت: باید به اعتماد، عشق مردم به نظام و مدیریت بی‌نظیر امام (ره) که حقیقتا الگوی بسیار موفق رهبری و فرماندهی در تاریخ اسلام بودند، بالید. خداوند این هدیه را با رهبری امام (ره) به ما داد که ما توانستیم مقاومت کنیم و مردم نیز فداکاری کنند.

 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به آمار ارایه شده در مورد شهدا، گفت: شنیده می‌شود که از تعداد شهدا ارقام نجومی بیان می‌شود که این موضوع صحت ندارد. مجموع شهدا از ابتدای قیام در سال ۴۰ به بعد تا دوران جنگ و بعد از آن و بمباران و همه حواشی آن به ۲۰۰ هزار نفر شهید نمی‌رسد که بیشتر آن‌ها در بمباران و قبل از انقلاب شهید شدند. بنابراین صحبت از میلیون‌ها شهید در این دوران درست نیست.

 

هاشمی رفسنجانی همچنین تاکید کرد: تلفات ما در دوران جنگ بسیار کمتر از تلفات رانندگی در جاده‌هاست. به گونه‌ای که سالانه ۲۵ هزار نفر به صورت مستقیم در تصادفات می‌میرند که این میزان دو برابر تلفات جنگ است. جنگ هشت ساله‌ای که مردم با دست خالی در برابر ابرقدرت‌ها و ابرثروت‌ها جنگیدند و چنین نتیجه مهمی را بدست آوردند.

 

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه خداوند در هشت سال جنگ تحمیلی به وعده خود عمل کرد، گفت: چه کسی باور می‌کرد که ایران در سازمان ملل بتواند عراق را محکوم کند. اکثر کشور‌ها در سازمان ملل با ما موافق نبودند، ولی به دلیل قدرتی که ما در جنگ نشان دادیم و با مقاومت‌هایی که در مقابل حملات آمریکایی‌ها و حملات وسیع عراق انجام می‌دادیم، نشان می‌دادیم که قدرت دفاعیمان بسیار است و به همین دلیل سازمان ملل پذیرفت که عراق یک متجاوز بوده و ما را ذیحق برای گرفتن غرامت دانست. با وجودی که هنوز این غرامت پرداخت نشده، ولی در سازمان ملل به تصویب رسید.

 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزود: البته دبیر کل وقت سازمان ملل فردی شجاع و منصف بود که برای تهیه قطعنامه‌ای برای متوقف کردن جنگ تلاش می‌کرد. البته ما در آن دوران توانستیم امام (ره) را برای متوقف کردن جنگ قانع کنیم، بطوری که در یک جلسه با حضور پنج نفر از سران خدمت امام (ره) رفتیم و وضع را تشریح کردیم. امام (ره) نیز خیلی سریع فهمیدند و آن نامه عجیب و تاریخی را نوشتند و خودشان مسئله را حل کردند.

 

وی افزود: البته می‌توان اینگونه به جنگ نیز نگاه کرد که اگر عراق شهرهای مهم چون تبریز، کرمانشاه و حتی تهران را همچون حلبچه بمباران شیمیایی می‌کرد، چه بر سر مردم می‌آمد؟‌‌ همان موقع بمباران شیمیایی تهران برای عراق با داشتن هواپیماهای بلندپرواز روسیه کار آسانی بود. اگر بمباران شیمیایی می‌کردند شاید ده‌ها هزار نفر شهید شیمیایی داشتیم و اکنون به اینجا‌ها نمی‌توانستیم برسیم.

 

هاشمی رفسنجانی همچنین تاکید کرد: نصرت خداوند را می‌توان دید از آنچه بر سر حزب بعث عراق، صدام، نظامیان مقصر عراقی و منافقان جاسوس آمده است. دیگر وعده نصرت خدا بهتر از این نمی‌شد.

 

وی در ادامه با مرور خاطر‌اتی از عملیات کربلای ۴ به بیان خاطره‌ای از عملیات حلبچه در خاک عراق پرداخت و گفت: هنگامی که نیروهای ایرانی حلبچه را تصرف کردند عراقی‌ها بسیار عصبانی و دیوانه شدند و مردم خود را بمباران شیمیایی نمودند. این برای من بد‌ترین صحنه جنگ بود. عراقی‌ها با داشتن پیشرفته‌ترین سلاح شیمیایی که حتی در جنگ جهانی دوم نیز بکار برده نشده بود، مردمانشان را تنها به این دلیل که با نیروهای ایرانی نجنگیدند، بمباران شیمیایی نمودند.

 

وی افزود: در آن دوران پنج هزار نفر از مردمان عراق در حلبچه شهید شدند و ما همه مصدومانشان را برای معالجه به ایران آوردیم. آن وقت بود که دنیا قدرت پزشک ما را فهمیدند و پزشکان این مردمان را همچون بقیه رزمندگانمان معالجه کرده و نجات دادند که با بهبودیشان بسیاری از آن‌ها به عراق بازگشتند.

 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنانش گفت: بسیار از این فرصت پیش آمده برای حضور در بین پزشکانی که در جنگ حضور داشتند خوشحالم. شما پزشکان در یک دوره‌ای بهترین خدمت‌ها را به اسلام و انقلاب کرده‌اید که بنده تاکنون این توفیق را پیدا نکرده بودم که دست جمعی از شما تشکر کنم. من به عنوان مسوول جنگ تشکر بسیار جدی‌ای را به شما پزشکان بدهکارم، اگر چه شما برای تشکر در جنگ نبودید. شما با تشخیص وظیفه در هشت سال جنگ تحمیلی در کنار رزمندگان حضور داشتید.

 

وی با اشاره به مطالب مطرح شده در این همایش و خاطره‌های برخی پزشکان، گفت: مطالب امروز شما برای من جالب و آموزنده بود. اظهارات خاطره‌گونه و مسائل جدی‌ای را مطرح کردید که می‌توان به اظهارات دکتر ظفرقندی، دکتر خزعلی، دکتر معصومی، دکتر فاضل، دکتر علیزاده و... اشاره کرد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری خطاب به پزشکان حاضر در جلسه، گفت: تقاضا دارم تا خاطره‌های پزشکان حاضر در جنگ را جمع‌آوری کنید. مطمئنا مجموعه خاطراتتان می‌تواند دائره‌المعارف عالمانه‌ای برای متخصصین باشد.

 

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه پزشکان در طول جنگ کار بزرگی را انجام دادند، افزود: نباید رزمندگان خط مقدم را فراموش کرد و گفت که کار شما پزشکان از آن‌ها مهم‌تر است، ولی با این وجود تأثیر کار شما بسیار سودمند بود. بطوری که نگرانی ما در عملیات‌های بزرگ از مجروحان و آسیب‌دیده‌ها بود که شما در آن دوران بخوبی این موارد را اداره می‌کردید.

 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در تشریح وضعیت آن دوران، گفت: در دوران جنگ بسیاری از پزشکان حاذق از کشور رفته بودند و تعداد باقیمانده نیز همچون این روز‌ها متخصص نبودند، ولی با این وجود همین افراد در جبهه‌ها، بیمارستان‌ها را با پرستاران و تیم‌های پزشکیشان اداره می‌کردند و از این رهگذر به دانش خود اضافه می‌نمودند. بطوری که پزشکان در دوران جنگ رشد و تجربه بی‌نظیری کسب کردند.

 

وی با بیان اینکه پزشکان در دوران جنگ تجربه‌های بسیاری را کسب کردند، گفت: می‌توانیم تجارب خود را دائره‌المعارف دنیا ثبت کنیم تا مورد استفاده بشریت قرار گیرد. شما در آن دوران کار بزرگی کردید، اما به نظر می‌رسد که این کار شما کمتر در حال فراموشی است. وظیفه شما در این برهه آن است که اتفاقات رخ داده و کارهای پزشکان را در دوران جنگ به مردم بگویید. این کار با جمع‌آوری خاطرات از همه پزشکان میسر می‌شود.

 

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه تاکنون مراسمی برای تجلیل از پزشکان دوران جنگ برگزار نشده است، گفت: مراسم‌های گوناگونی در شهر‌ها و استان‌ها برای تجلیل از بخش‌های مختلف درگیر در جنگ همچون دانشگاهیان، علما، طلبه‌ها و بانوان برگزار شده که بسیار بجا نیز بوده است. پزشکان نیز باید اینگونه مراسم‌ها را بصورت عمومی‌تر برای مردم برگزار کنند تا اینگونه کارهای بسیار مهم در تاریخ ثبت شود.

 

به گزارش ایسنا، پیش از سخنان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از خانواده شهید دکتر کاظمیان، جانباز حبیب حاج‌میرآقا، آزاده دکتر رضا یوسفیان و ایثارگر زرین‌تاج کیهانی‌دوست از ایثارگران جامعه پزشکی با ارایه لوحی تقدیر شد.

 

همچنین در این مراسم تقدیر دکتر ظفرقندی، دکتر فاضل، دکتر فرهادی و حجت‌الاسلام دعایی نیز حضور داشتند.

 

کلید واژه ها: هاشمی رفسنجانی شهدای انقلاب جنگ تحمیلی


نظر شما :