روایت نماینده کلیمیان از مشارکت یهودیان در انقلاب مشروطه و اسلامی

۲۹ آذر ۱۳۹۲ | ۱۵:۲۲ کد : ۳۸۶۲ از دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان در مجلس، درباره تاثیر فضای سیاسی داخلی ایران بر وضعیت اقلیت‌های دینی گفت: حقوقی که برای اقلیت‌های دینی در ایران وجود دارد با تغییر دولت‌ها تغییری نمی‌کند. این حقوق برخاسته از قانون اساسی جمهوری اسلامی است. همچنین سابقه طولانی همزیستی ایرانیان یهودی با بقیه مردم ایران به ۳۵ قرن پیش برمی‌گردد. حتی قبل از پیروزی انقلاب هم ایرانیان یهودی با بقیه مردم ایران تعامل داشتند و در فعالیت‌های سیاسی مشارکت می‌کردند. اسناد مستدلی از شرکت یهودیان در انقلاب مشروطیت وجود دارد. از جمله روزنامه نسیم شمال قزوینی در زمان مشروطه در چاپخانه کلیمیان به چاپ می‌رسید.

 

نماینده کلیمیان در مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، اضافه کرد: در دوره ششم مجلس شورای ملی در زمان رضاشاه یکی از نمایندگان کلیمی به اسم مستر هیم به خاطر مخالفت‌ها با رضاشاه و همکاری با مدرس برای ایجاد حرکتی عمیق علیه رضاشاه دستگیر و اعدام شد. ایرانیان یهودی در مبارزات علیه رژیم شاهنشاهی هم حضور فعالی داشتند و بسیاری از مسئولان نظام که اکنون در رأس امور هستند در خاطراتشان از هم‌سلولی‌های یهودی خود که علیه رژیم شاه مبارزه می‌کردند، مطالبی را نقل کرده‌اند.

 

وی همچنین اظهار کرد: در طول انقلاب اسلامی ایرانیان یهودی همبستگی خود را با انقلاب اعلام کردند در همین بیمارستان سپیر تعداد قابل توجهی از مجروحان انقلاب بستری شدند و فرمانداری نظامی دو بار برای دستگیری آن‌ها به بیمارستان مراجعه کرده اما با مقاومت پرسنل و مسئولین بیمارستان مواجه شدند و شبانه مجروحان را از درب پشتی بیمارستان تخلیه کردند که امام راحل در این مورد تشکر مستقیمی از بیمارستان داشت.

 

مره‌صدق با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از جوانان یهودی در زمان جنگ تحمیلی به عنوان سرباز یا داوطلب در جبهه‌های جنگ حضور داشتند، گفت: ما ۱۱ شهید در طول دوران جنگ داشتیم و تعداد قابل توجهی آزاده، جانباز و بیشتر از آن تعداد کسانی که در داوطلبانه در جنگ بودند. خود من در زمان دانشجویی به عنوان امدادگر ۱۸ ماه در جبهه حضور داشتم که منتی برای آن قائل نیستم زیرا این کار را وظیفه خود می‌دانم.

کلید واژه ها: یهودیان


نظر شما :