آبراهامیان نظر شرق‌شناسان درباره امام خمینی را رد کرد

۲۴ تیر ۱۳۹۱ | ۲۳:۱۲ کد : ۲۳۹۵ از دیگر رسانه‌ها
یراوند آبراهامیان تاریخ‌نگار ایرانی در کتاب «مشی [امام] خمینی» که ترجمه قسمتی از آن در نشریه «اندیشه پویا» منتشر شد، تعریفی متفاوت با نظر شرق‌شناسان و غربی‌ها از مشی امام خمینی ارائه کرد و با آوردن هشت دلیل نشان داد که نگاه غربی‌ها به امام خمینی نادرست بوده است. او معتقد است: «امام خمینی در عرصه سیاست بسیار منعطف و بی‌اعتنا به برخی سنن بود.»

 

این استاد کالج باروک دانشگاه نیویورک می‌نویسد: یکی از نشانه‌های بنیادگرایی عدم قبول مرزهای جغرافیایی در زمانه معاصر است، در حالی که آیت‌الله خمینی بر مفهوم وطن تاکید داشت و حتی از کاندیداتوری «طرفدار سرسختش» (جلال‌الدین فارسی) در اولین انتخابات ریاست جمهوری جلوگیری کرد؛ چون پدرش یک افغانی بود. و یا اینکه بنیادگرایی «فراخوانی به اجرای بی‌قید و شرط احکام و اصول موجود در متون اصلی مذهبی است» در حالی که قانون اساسی جمهوری اسلامی بیشتر برگرفته از جمهوری پنجم دوگل است تا برآمده از «عصر خلافت امامان».

 

آبراهامیان از قول هاشمی رفسنجانی می‌نویسد: «شما در تاریخ اسلام کجا مجلس، رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و هیات وزیران پیدا می‌کنید؟ حقیقت این است که ۸۰ درصد کارهایی که ما می‌کنیم هیچ سابقه‌ای در اسلام ندارند.»

 

حتی استفاده از کارخانجات صنعتی، هواپیما و صنعت جدید و جواز فعالیت‌هایی چون هنر، موسیقی، شطرنج بازی و اجازه تحصیل به دختران در نظر آبراهامیان دلیل محکم بر عدم بنیادگرا بودن است و در انتها با توجه به این موارد می‌نویسد: «ادعاهای شرق‌شناسان در خصوص آیت‌الله خمینی به نظر خنده‌دار می‌آید.»

کلید واژه ها: یرواند آبراهامیان امام خمینی


نظر شما :