اتاق جنگی که فرمان کشتار ۱۷ شهریور از آنجا صادر شد

۱۷ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۶:۲۱ کد : ۱۲۵۸ از دیگر رسانه‌ها
مسوول روابط عمومی مجموعه فرهنگی، تاریخی نیاوران در آستانه سالگرد کشتار تاریخی میدان ژاله گفت: فرمان کشتار ۱۷ شهریور که منجر به شهادت هزاران نفر در روز جمعه ۱۷ شهریور سال ۵۷ شد، در اتاقی در کاخ صاحبقرانیه صادر شده است.

 

به گزارش ایرنا، سالومه پوریامین یادآور شد: این اتاق در قسمت شرقی عمارت صاحبقرانیه قرار دارد و برای انجام مذاکرات نظامی پهلوی دوم از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۷ هجری شمسی مورد استفاده قرار می‌‏گرفته است. وی ادامه داد: این اتاق اکنون توسط سلاح‏های اهدایی، نشان زرین فضانوردان و سه نشان اهدایی از ملکه الیزابت به ایران تزیین شده است. به گفته پوریامین از ویژگی‏های شاخص این اتاق دیوارهای ضد صدا، پنجره‏های ضد گلوله و درهای دوجداره است.

 

به گفته وی، عمارت کاخ صاحبقرانیه که در زمان ناصرالدین شاه قاجار بنا شد در گذر زمان اتفاقات تاریخی مهمی را از جمله امضای فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه را به خود دیده است؛ پس از سقوط قاجاریه و روی کار آمدن سلطنت پهلوی اول صاحبقرانیه مدتی به دست فراموشی سپرده شد چرا که رضاخان در آن دوران مشغول ساخت و سازهای کاخ سعدآباد بود و نخستین بار در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی رضاخان به دلیل ازدواج محمدرضا پهلوی با فوزیه تصمیم به آماده‏سازی این کاخ برای پذیرایی از میهمانان گرفت.

 

پوریامین توضیح داد: درزمان سلطنت پهلوی دوم، تزئینات معماری داخلی کاخ دوباره دستخوش تغییرات عمده شد و طبقه همکف یا زیرین به نام «حوضخانه» برای پذیرایی مهمانان خصوصی و طبقه دوم به عنوان دفتر کار پهلوی دوم مورد استفاده قرار گرفت. وی بابیان این‏که بنای کاخ صاحبقرانیه تلفیقی از معماری مدرن و سنتی است که نظیرش در تهران بسیار اندک است، گفت: تمام پنجره‏های این کاخ به صورت ارسی و با معماری چلیپا ساخته شده است.

کلید واژه ها: 17 شهریور


نظر شما :