ادعای دادستان نظامی لیبی درباره مشاجره امام موسی صدر با قذافی و قتل وی

۲۵ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۱:۱۷ کد : ۱۲۹۰ از دیگر رسانه‌ها
دادستان نظامی رژیم معمر قذافی به روزنامه الشرق‌الاوسط گفت: قذافی در زمان حکومتش تعدادی از معاونان ارشد سابق خود از جمله وزیر خارجه و دادگستری را کشت تا اطلاعات محرمانه وی را منتشر نکنند.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد بشیر الخضار، دادستان کل نظامی رژیم معمر قذافی، رهبر فراری لیبی و عضو سابق دادگاه عالی لیبی در گفت‌وگو با این روزنامه فرامنطقه‌ای اظهار داشت: قذافی، «ابراهیم البشاری»، وزیر امور خارجه اسبق و رئیس اسبق سازمان اطلاعات لیبی و «ابراهیم بکار»، وزیر دادگستری اسبق لیبی را کشت، چرا که این دو اطلاعات زیادی از قذافی داشتند که باقی ماندن وی در قدرت را تهدید می‌کرد.

 

این مسئول سابق حقوقی لیبی که پست‌های متعددی داشته و مهم‌ترین آن مشاور حقوقی بازپرس کل نیروهای مسلح لیبی برای سال‌های متمادی بود، هم‌چنین تاکید کرد که شاهد واقعه زندان ابوسلیم بوده که در سال ۱۹۹۶، نزدیک به ۱۲۰۰ تن از مخالفان قذافی و طرفداران آزادی بیان در آن به قتل رسیدند و در گورهای دسته جمعی در محوطه زندان یا حومه طرابلس دفن شدند.

 

وی هم‌چنین مدعی است که امام موسی صدر، موسس جنبش امل در جنوب لبنان در آخرین سفرش به لیبی در سال ۱۹۷۸ کشته شده است. الخضار گفت: کشته شدن امام موسی صدر بعد از جر و بحث لفظی وی با قذافی صورت گرفت، او قذافی را کافر خواند و نزدیک بود که قذافی او را بزند.

 

وی که به عنوان مشاور حقوقی وزارت دفاع لیبی مدت ۲۵ سال خدمت کرده است، تاکید کرد: در طول زمامداری قذافی، جسد امام موسی صدر ابتدا در شهر سرت، زادگاه قذافی دفن شد و بعد از آن جسدش را به شهر سبها و از آنجا به مکان دیگر منتقل کردند.

 

این مقام سابق حکومت قذافی درباره رابطه‌اش با پرونده امام موسی صدر گفت: من هیچ رابطه‌ای با این موضوع ندارم و تنها رئیس دادستانی طرابلس در زمانی بودم که به من دستور تحقیق درباره این پرونده داده شد.

 

الخضار درباره سرنوشت امام موسی صدر تاکید کرد: امام موسی صدر برنامه‌های خارجی و داخلی داشت و روزی که کشته شد با قذافی دیدار داشت. این دیدار بسیار پر برخورد و شاهد جر و بحث زیادی بود. امام موسی صدر به قذافی گفت که کافر است و بحث و جدل آن‌ها پنج ساعت طول کشید.

 

وی درباره اینکه چه کسی این داستان را برای وی تعریف کرده، گفت: نگهبانان، ما گروهی به نام «گردان» داریم که برخی از آنان زنده هستند و آن‌ها این داستان را برای ما تعریف کردند و این درگیری در چادر قذافی و در حضور نگهبانان صورت گرفت.

 

وی درباره تحولات جدید درخصوص پرونده امام موسی صدر گفت: ما اخیرا جسد یکی از همراهان امام موسی صدر را پیدا کرده‌ایم، دقیقا نمی‌دانیم متعلق به چه کسی است و آن را در داخل یک سردخانه در بندر طرابلس یافته‌ایم. در این سردخانه جسد افراد متعدد و برجسته‌ای وجود داشت که ظرف چند روز آینده آن‌ها را افشا خواهیم کرد. من احتمال می‌دهم که آن جسد «بدرالدین یعقوب»، یکی از همراهان امام موسی صدر بوده که چون فرد مهمی نبوده وی را کشته و در آنجا گذاشته‌اند. اما جسد اشخاص مهم را در گورهای مختلف پنهان کردند.

 

این دادستان لیبیایی درباره اینکه آیا می‌داند چه کسی لباس‌های امام موسی را به ایتالیا برد، جواب داد: همه می‌دانند، شورای ملی انتقالی لیبی هم می‌داند، کسی که لباس‌های امام موسی صدر را به ایتالیا برد و در هتل گذاشت معاون مدیر امنیت داخلی رژیم قذافی بود.

 

وی در ادامه درباره جزئیات واقعه زندان ابوسلیم که مخالفان قذافی در آن نگهداری می‌شدند و انقلابیون در جریان تحولات اخیر تعدادی از آن‌ها را آزاد کردند، گفت: زمانی که این پرونده را برعهده گرفتم، چیز زیادی از این پرونده نمی‌دانستم و پرونده بسیار پیچیده بود. این پرونده مربوط به گروهی بود که از زندان فرار کرده بودند و دست‌کم چهار تا ۱۰ نفر آن‌ها جان خود را از دست داده بودند.

 

مهم‌ترین اعضای این پرونده «عبدالحفیظ غوقه» و «فتحی تربل» بودند که یکی از آن‌ها از اعضای شورای ملی انتقالی لیبی و معاون رئیس شوراست و دیگری نیز همچنان وکیل است. زمانی که بررسی این پرونده را برعهده گرفتم اطلاعی درباره آن نداشتم و به مصر آمدم و از برخی سازمان‌های مطبوعاتی، برخی اخبار رسانه‌ای درباره این پرونده را گرفته و مطالعه کرده‌ام.

 

وی درباره این پرونده گفت که زندانیان این زندان تنها به خاطر آزادی بیان و اینکه می‌خواستند نظر خودشان را بگویند، زندانی شده بودند. آن‌ها خواستار حقوق خود و بهبود اوضاعشان شده بودند، البته برخی از این زندانیان از سوی گروه ۱۷ فوریه یعنی انقلابیون آزاد شدند. در روزهای ۲۷ و ۲۸ فوریه کشتار دسته جمعی از سوی نظام قذافی صورت گرفت که طی آن ۱۲۶۷ تن کشته شدند. اما اینکه چه کسی دستور تیراندازی داد، مشخص بود که معمر قذافی از آن اطلاع داشت. البته دستور کتبی در این زمینه صادر نکرد، تنها از طریق مکالمات تلفنی قذافی و عبدالله السنوسی، رئیس سازمان اطلاعات لیبی این دستور صادر شده بود.

کلید واژه ها: امام موسی صدر قذافی


نظر شما :