انتقاد سرلشگر سعدی از تضعیف نقش ارتش در جنگ: حتی یک روز هم بدون مهمات نماندیم

۰۵ مهر ۱۳۹۰ | ۱۷:۱۴ کد : ۱۳۳۶ از دیگر رسانه‌ها
فرمانده نیروی‌زمینی ارتش در ایام دفاع‌ مقدس از برخی تحلیل‌ها درباره نقش ارتش در جنگ تحمیلی انتقاد کرد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، امیر سرلشکر محمدحسن حسنی‌سعدی، معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح در جمع دانشجویان دانشگاه جنگ ارتش (دافوس) به مناسبت هفته دفاع مقدس ضمن بررسی اوضاع کشور در ابتدای جنگ تحمیلی گفت: اگر ضدانقلاب می‌توانست در کردستان موفق عمل کند، هیچ‌گاه جنگ تحمیلی شروع نمی‌شد چرا که هدف اصلی دشمن نابودی انقلاب در کوتاه‌ترین زمان ممکن بود.

 

فرمانده نیروی زمینی در ایام دفاع مقدس گفت: با شروع جنگ، دو سوم ارتش در کردستان بود و این در حالی است که ارتش عراق با تجهیزات کامل خود را برای جنگ با ایران آماده کرده بود اما همین نیروهای ارتش توانستند ظرف یک هفته دشمن را زمین‌گیر کنند.

 

سعدی خاطر نشان کرد: روز دوشنبه ۳۱ شهریور ماه ساعت حدود یک بود که در دانشگاه افسری پس از نماز به همراه شهید نامجو به سمت ستاد می‌رفتیم که صدای عجیب غرش هواپیما‌ها و سپس انفجار به گوش رسید و بعد متوجه شدیم هواپیماهای عراق، فرودگاه مهرآباد تهران را هدف قرار گرفته‌اند. وی ادامه داد: فورا شهید نامجو دستور داد تا دانشجویان دانشگاه افسری برای رفتن به جبهه آماده شوند که این امر سابقه نداشت و بعد‌ها نیز در طول تاریخ تکرار نخواهد شد.

 

سعدی ضمن انتقاد از برخی برنامه‌های صدا و سیما در خصوص تحلیل و بررسی عملیات‌های دفاع مقدس گفت: همین اخیرا بود که در صدا و سیما برنامه‌ای پخش شد و در آن گفتند در سال اول جنگ ارتش چهار عملیات کلاسیک ناموفق انجام داد که جا دارد من از آنها بپرسم که منظور آنها از کلاسیک چیست؟ آیا آنها می‌خواهند ارتش را تضعیف کنند؟

 

وی ادامه داد: ارتش در آن زمان باید برای جلوگیری از پیشرفت ماشین جنگی عراق، با آنها درگیر می‌شد تا احساس آرامش نکند و مجبور بود این تک‌های محدود را انجام دهد. اما این عملیات آن طور که اینها می‌گویند ناموفق نبود.

 

معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به چهار عملیات موفق ثامن‌الائمه، طریق‌القدس، فتح‌المبین و بیت‌المقدس گفت: آیا مگر این چهار عملیات به صورت کلاسیک انجام نشدند؟ چطور آن چهار عملیات سال اول ناموفق بودند، اما این عملیات‌ها موفق است؟

 

سعدی ادامه داد: بعد از سال اول جنگ بود که وحدت مقدسی میان ارتش، سپاه و نیروهای مردمی برقرار شد که به واسطه این پیوند الهی نیرو‌ها توانستند به صورت منسجم‌تر در جبهه‌ها عمل کنند.

 

وی گفت: ‌ارتش در زمان صلح وظیفه جذب نیرو و آموزش آنها را برعهده دارد تا به عنوان نیروی احتیاط در مواقع لازم به کار گرفته شوند اما هیچ ارتشی در دنیا نمی‌تواند تنها با تکیه بر ساختار موجود به مقابله با دشمن بپردازد بلکه باید همواره در صدد توسعه و افزایش یگان‌های خود باشد.

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش در ایام دفاع مقدس اظهار داشت: طبیعی بود که با شروع جنگ ما نیروهای زیادی را از دست می‌دادیم و مجبور بودیم که از این یگان‌های احتیاط به دو صورت فردی یا در قالب تشکیل یگان‌ها استفاده کنیم.

 

سعدی خاطرنشان کرد: البته باید در مقام تحلیل و بررسی، ما وضعیت را در‌‌ همان محدوده سال‌های جنگ بسنجیم. آن زمان ارتش ما به هیچ عنوان قابل قیاس با ارتش عراق و از این وضعیت با ثبات امروز نیز برخوردار نبود.

 

معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه ارتش در جنگ واقعا فداکاری‌های زیادی از خود نشان داد گفت: برای مثال اگر نیروی هوایی یا پدافند ارتش نبود ما نمی‌توانستیم با بسیاری از عملیات‌ها به صورت موفق عمل کنیم اما متاسفانه الان کمتر از این مسایل یاد می‌شود.

 

 

در طول هشت سال جنگ تحمیلی، حتی یک روز هم بدون مهمات نماندیم

 

سعدی با اشاره به پشتیبانی مناسب از نیروهای رزمنده در دفاع مقدس گفت: ما در طول هشت سال حتی یک‌بار هم بدون مهمات و پشتیبانی نماندیم و باید تاکید کنم که در این میان سربازان ارتش کمتر از نیروهای مردمی فداکاری نکردند و حتی گاهی بهتر از آنها نیز عمل کردند.

 

 

فکر نمی‌کردیم روزی باید چنین حرف‌هایی بزنیم

 

سعدی با اشاره به ضعف ارتش در اطلاع‌رسانی و مستندسازی مسایل دفاع مقدس گفت: ما بنا بر آموزش‌های نظامی که دیده بودیم هیچ‌گاه از اقدامات و جلسات خود فیلم و عکس تهیه نمی‌کردیم و اجازه نمی‌دادیم کسی وارد جلسات سری ما شود چرا که فکرش را هم نمی‌کردیم روزی در چنین شرایطی باید چنین حرف‌هایی بزنیم. وی با بیان اینکه البته ما طبق آموزه‌های خود به درستی عمل کرده بودیم، گفت: برخی که انتقاد یا تبلیغات می‌کنند باید مسایل را در زمان خود تحلیل کنند.

 

 

به هاشمی گفتم اجازه دهید نیرو‌ها عقب‌نشینی کنند

 

فرمانده نیروی زمینی در ایام دفاع مقدس همچنین به مسایل روزهای آخر جنگ اشاره کرد و گفت: من در مریوان بودم که اعلام شد عراق مجددا به مناطقی از جنوب حمله کرده، به سرعت خود را به آنجا رساندم و پس از آن، دو مرتبه به غرب برگشتم چرا که معتقد بودم عراق پس از آن به مناطق غرب حمله خواهد کرد.

 

سعدی ادامه داد: نزد آقای هاشمی‌رفسنجانی رفتم و گفتم اگر اجازه بدهید نیرو‌ها عقب بیایند و در مواضع محکم‌تری مستقر شوند تا تلفات کمتری بدهیم اما آقای هاشمی گفت روز یکشنبه جلسه نهایی برای تصمیم‌گیری در خصوص پایان جنگ داریم و شما نباید این کار را بکنید، به هر صورت باید به مقاومت خود ادامه دهید.

 

وی افزود: فردای آن روز اعلام شد که ایران قطعنامه را پذیرفته اما پس از آن صدام مجددا حمله کرد و نشان داد که به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست، حال چطور می‌توانستیم پس از فتح خرمشهر به او اعتماد کنیم. این فرمانده ایام دفاع مقدس ضمن تقدیر از عملکرد سپاه و نیروهای مردمی در جنگ تحمیلی گفت: آنها به خوبی عمل کردند اما باید نقش ارتش را هم به درستی بررسی و به افکار عمومی معرفی کنیم.

 

 

دشمن در سال‌های اخیر چند بار قصد حمله به ایران را داشت

 

سعدی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تاکید بر آمادگی روزافزون نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با هرگونه تهدید خاطر نشان کرد: اگر خدای ناکرده مجددا جنگی شکل بگیرد، نیروهای ما بسیار منسجم‌تر از گذشته عمل خواهند کرد و همین آمادگی است که باعث شد در طول هفت‌، هشت سال گذشته قدرت‌های بزرگ چندین بار تصمیم به حمله بگیرند اما نتوانستند نیت خود را عملی کنند.

کلید واژه ها: جنگ تحمیلی ارتش


نظر شما :