تلاش دولت برای بازگرداندن الواح دوره هخامنشی از آمریکا

۲۵ آبان ۱۳۹۰ | ۱۸:۰۲ کد : ۱۵۲۹ از دیگر رسانه‌ها
معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری کشور از پیگیری جدی نهاد ریاست جمهوری و سازمان میراث فرهنگی برای بازگرداندن الواح خشتی دوره هخامنشی از آمریکا به ایران خبر داد.

  

به گزارش ایرنا، روح‌الله احمدزاده‌کرمانی در نشست با خبرنگاران چهارمحال و بختیاری افزود: هم اکنون تعداد زیادی از اشیای تاریخی متعلق به ایران به صورت غیرقانونی توسط برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا تصاحب شده است که از آن جمله می‌توان به لوح‌های خشتی متعلق به دوره هخامنشی در آمریکا اشاره کرد. وی افزود: این لوح‌ها به صورت غیرقانونی در آن کشور نگهداری می‌شود.

 

احمدزاده‌کرمانی تصریح کرد: تعداد زیادی لوح خشتی دوره هخامنشی ۷۰ سال قبل توسط مؤسسه شرق‌شناسی «شیکاگو» به صورت امانت از ایران خارج شد. رییس سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: قرار بود این لوح‌ها سه سال بعد به ایران بازگردانده شود ولی با گذشت هفت دهه از بازگرداندن این اشیای تاریخی به ایران خبری نیست.

 

این مسوول تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی در این زمینه از آمریکا شکایت کرده و دادگاه نیز به نفع ایران رای داده، با این وجود دولت ایالات متحده حاضر به بازگرداندن این الواح ارزشمند و تاریخی نیست.

 

احمدزاده افزود: جمهوری اسلامی ایران پیش از این، اعتراض خود را به این حرکت ناشایست دولت آمریکا اعلام کرده و از طریق وزارت امور خارجه پیگیر بازگرداندن این اشیای تاریخی بوده است.

کلید واژه ها: الواح هخامنشی


نظر شما :