بازخوانی پاسخ امام به نامه محمد هاشمی: پخش فوتبال و کشتی اشکال شرعی ندارد

۰۲ دی ۱۳۹۰ | ۱۵:۵۲ کد : ۱۶۳۵ از دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، خاطرات وی در روز ۱ دی ۱۳۶۶ را بازنقل کرده که طی آن به فتوای امام خمینی مبنی بر بلااشکال بودن پخش برنامه‌‌های فوتبال و کشتی از صدا و سیما اشاره شده است.

 

هاشمی در خاطرات خود نوشته است: اول وقت به مجلس رفتم. در گزارش‌ها مسأله مهمی نبود. در جلسه علنی قبل از دستور از آقای منتظری به خاطر اعلان راهپیمایی برای حمایت از مردم فلسطین و از نیروی زمینی به خاطر عملیات جدید تشکر کردم. تا ده و نیم در جلسه بودم. به خاطر یک هفته مسافرت، مراجعه نمایندگان زیاد بود. بعد از تنفس تا شب، برای انجام کارهای عقب افتاده در دفترم کار کردم.

 

[آقای رفیق دوست] وزیر سپاه آمد و برای خرید ۴۶ میلیون دلار برای امور جنگ امضاء گرفت. جلسه سران قوا در منزل احمدآقا بود. گزارش سفر و برنامه‌های جنگ را دادم. امام در جلسه شرکت کردند. از فتوای جدیدشان در مورد فیلم‌های خارجی و داخلی و آهنگ‌ها که جواب اعتراضات خشک مقدس‌ها را دادند، تشکر کردیم. ایشان هم تاکید بیشتری بر حلیّت آن‌ها نمودند.(۱)

 

آیت‌الله خامنه‌ای گزارش مذاکره با [آقای فاروق الشرع] وزیر خارجه سوریه را که امروز به ایران آمده است، دادند. او گفته پیشنهاد کنار آمدن با عربستان را دارد. سوری‌ها با بی‌زبانی می‌خواهند بگویند که نمی‌توانند تا این حد با ما همراهی کنند؛ خیلی تحت فشار عرب‌ها هستند.

 

احمدآقا اطلاع داد که آقای [لطف‌الله] صافی، دبیر شورای نگهبان، نامه‌ای به امام نوشته و بر فتوای اخیر امام در خصوص حق دولت در تحمیل شرایط بر بخش خصوصی که از امکانات دولت استفاده می‌کنند، اعتراض کرده و امام جواب داده‌اند و اضافه کرده‌اند دولت حق تصمیم درباره انفال را هم دارد و نظرش این بود که به نمایندگان اطلاع بدهیم. دیر وقت به خانه آمدم.

 

۱- آقای محمد هاشمی، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، در نامه‌ای به محضر حضرت امام (ره) در خصوص پوشش اسلامی زنان در برنامه‌های تلویزیونی، پخش برنامه‌های ورزشی مانند کشتی و فوتبال که در آن قسمتی از بدن ورزشکار پوشیده نیست و حکم شرعی نگاه کردن به چنین برنامه‌هایی، استفتاء کرده بود. همچنین آقای اسماعیل فردوسی‌پور، عضو شورای سرپرستی سازمان صداوسیما، در نامه دیگری، به شکایات امت شهیدپرور از پخش برخی فیلم‌های خارجی یا تولید داخلی و سریال‌هایی مانند «پاییز صحرا»، «آینه» و «نفوذ» و پخش آهنگ‌های موسیقی اشاره کرده و از ایشان کسب تکلیف نموده بود. امام خمینی (ره) در پاسخ به این دو نامه، چنین مرقوم کردند: «بسمه تعالی ـ نظر نمودن به این قبیل فیلم‌ها و نمایشنامه‌ها، هیچ یک اشکال شرعی ندارد و بسیاری از آن‌ها آموزنده است و پخش آن‌ها نیز اشکالی ندارد. و همین طور فیلم‌های ورزشی و آهنگ‌ها اکثراً بی‌اشکال است. گاهی خلاف به طور نادر دیده می‌شود، که باید بیشتر مواظبت کرد. لکن دو نکته باید مراعات شود: اول آنکه کسانی که گریم می‌کنند، باید محرم باشند و اجنبی حرام است، چنین کاری را انجام دهد. دوم آنکه بینندگان از روی شهوت نظر نکنند. روح الله الموسوی الخمینی - ۳۰ آذر ۱۳۶۶»

کلید واژه ها: صدا و سیما محمد هاشمی


نظر شما :