اسناد محرمانه انگلیس فاش کرد: فروش مخفیانه سلاح به صدام در جنگ با ایران

۱۰ دی ۱۳۹۰ | ۰۳:۰۵ کد : ۱۶۵۱ از دیگر رسانه‌ها
پرونده‌های سری و محرمانه در انگلیس که با مجوز دولتی فاش شده‌اند، نشان می‌دهد دولت مارگارت تاچر، نخست‌وزیر وقت این کشور در سال ۱۹۸۱ به طور مخفیانه، دولت صدام در عراق را به تسلیحات و تجهیزات نظامی مسلح کرده بود.

 

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه فایننشال تایمز چاپ لندن، براساس این اسناد سری که به تازگی از وضعیت محرمانه خارج شده‌اند، دولت تاچر تلاش کرد تا جنگنده‌هایی از نوع هوک را به صدام بفروشد و برای عراق پایگاه‌های نظامی دریایی و زمینی بسازد. این درحالی است که دولت وقت انگلیس به طور رسمی در جنگ هشت ساله عراق و ایران که در اواخر سال ۱۹۸۰ آغاز شد، موضع بی‌طرفی اتخاذ کرده بود.

 

دولت وقت انگلیس همچنین قطعنامه شورای امنیت با موضوع درخواست از اعضای این شورا برای خودداری از انجام هرگونه اقدامی که منجر به افزایش جنگ‌افروزی و گستره جنگ میان ایران و عراق می‌شد را تایید کرده بود.

 

فهرست تسلیحاتی که از سوی دولت تاچر برای فروش به دولت صدام پیشنهاد شده بود شامل ۷۸ نوع از تجهیزات قابل استفاده در فعالیت‌های نظامی و جنگی از جمله خودروهای لاندرور و وسائل نجات و امدادرسانی، رادار‌ها و قطعات تانک بود. البته همه اقلام این فهرست به دولت صدام فروخته نشد.

 

تاچر توصیه کرده بود بهترین راه برای جلوگیری محکومیت علنی (فروش سلاح به صدام) و کسب پول از عراق، فروش تجهیزات نظامی غیرمهلک به این کشور است. «توماس ترنشاد» وزیر مشاور در امور خارجه در کابینه وقت انگلیس، در سال ۱۹۸۱ با نگارش نامه‌ای محرمانه گفته بود کشورش در ۶ ماهه اخیر قراردادهای نظامی به ارزش بیش از ۱۵۰ میلیون پوند با دولت عراق امضا کرده است. این قرارداد‌ها شامل تانک‌های زرهی با کارکرد نجات و خالی کردن صحنه جنگ به ارزش ۳۴ میلیون پوند بود.

 

در این نامه سری آمده است: ملاقات با صدام گام مهمی به سمت جلو در مسیر برگزاری دیدارهای کاری با طرف‌های عراقی است که منافع تجاری و سیاسی بزرگی را محقق می‌کند. تاچر نیز در حاشیه این نامه، نوشته بود که از پیشرفت حاصل شده درباره عراق، خرسند است.

 

تاچر در دوره تصدی کابینه انگلیس بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۰ نقش مهمی را در جلب قراردادهای تسلیحاتی برای لندن داشت که از مهم‌ترین این قرارداد‌ها می‌توان به قرارداد فروش جنگنده به عربستان سعودی در سال‌های ۱۹۸۵و ۱۹۸۸ معروف به قرارداد الیمامه اشاره کرد. قرارداد الیمامه به ارزش ۴۰ میلیارد پوند یکی از بزرگترین قراردادهای فروش اسلحه در تاریخ به شمار می‌رود.
 

کلید واژه ها: آرشیو ملی بریتانیا جنگ تحمیلی تاچر


نظر شما :