تندیس یادبود سینما رکس ساخته شد

۱۸ دی ۱۳۹۰ | ۱۸:۱۲ کد : ۱۶۸۵ از دیگر رسانه‌ها
ایمان مصطفایی: بعد از گذشت بیش از سه دهه از فاجعه آتش‌سوزی سینما رکس آبادان که منجر به کشته شدن تعداد بسیاری از شهروندان آبادانی شد، شهرداری این شهر در اقدامی نادر تندیس یادبودی از کشته‌شدگان این فاجعه را در مکانی که در گذشته به آن سینما رکس می‌گفتند، بنا کرده است.

 

یادمانی در کوچه مجاور این فاجعه انسانی، همان سوختن انسان‌هایی که داغ سنگینی بر سینه تمام ایرانیان به جا گذاشت و خاکستر آن هرگز از خاطره آبادانی‌ها پاک نشد. سال‌هاست مردمی که از پایتخت و دیگر شهر‌ها مهمان آبادانی‌ها می‌شوند سراغ و نشانی سینما رکس را که می‌گرفتند با زمین خالی بالای پاساژ کفش‌فروش‌های این شهر مواجه می‌شدند و هیچ ردپایی از این سینما، آن هم برای ادای دینی به کشته‌شدگان در این رخداد به چشم نمی‌دیدند.

 

در این سال‌ها انگار تنها می‌توانستی سینما رکس و یاد انسان‌هایی که زنده زنده تبدیل به خاکستر شدند را تنها در چشم‌های نمناک و سینه‌های مالامال از اندوه خانواده‌های از دست‌رفتگان بیایی. فارغ از اینکه تندیس بنا شده چه مقدار با شأن و منزلت این عزیزان همخوانی دارد و تا چه اندازه تسکینی برای خانواده‌های انان باشد، بی‌شک و به دور از هر گونه بغض و نگاهی انتقادی باید این امر بی‌سابقه را ستود و برای تزئینش شاخه گلی روی آن قرار داد.

 

سوختن سینما رکس رخدادی بود که هرگز نتوانست از یاد تاریخ برود و هنوز بعد از گذشت ۳۳ سال باز هم به بهانه یادمانی که روز ۱۴ دی ماه ساعت ۱۶ رونمایی شد، مجددا آن را از دل خود بیرون آورد. فاجعه آتش‌سوزی سینما رکس در شامگاه گرم تابستان ۲۸ مرداد ۱۳۵۷ صورت گرفت و به شهادت نوشتار روی تندیس منجر به کشته شدن ۳۷۷ نفر از شهروندان آبادانی شد.

 

 

منبع: روزنامه روزگار

کلید واژه ها: سینما رکس


نظر شما :