کاسترو در قتل کندی دست داشته است؟

بهرنگ رجبی
۰۹ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۵ کد : ۱۹۹۹ تاریخ جهان
کاسترو در قتل کندی دست داشته است؟
تاریخ ایرانی: کتابی تازه نوشتهٔ یک مأمور سابق سی‌آی‌ای (CIA) ادعا می‌کند رهبر کوبا در حادثهٔ مرگ جان اف. کندی نقش داشته است.

 

بنا به ادعای کتاب نوشتهٔ برایان لَتل، افسر مأمور سی‌آی‌ای در امور امریکای لاتین، سرویس امنیتی کوبا به رهبری فیدل کاسترو، در واقعهٔ مرموز و پیچیدهٔ قتل رئیس‌جمهور وقت امریکا، جان اف. کندی، دخیل بوده است. ادعای مقامی در این سطح اهمیت بسیاری در بررسی و تحلیل واقعهٔ مرگ کندی دارد.

 

لَتل صراحتاً می‌گوید فیدل کاسترو در واقعهٔ مشهور بیست و دوم نوامبر ۱۹۶۳ که منجر به مرگ کندی شد، نقش داشته است. او در کتابش، «خیابان‌های کاسترو: سی‌آی‌ای سازوکار اطلاعاتی کوبا»، می‌نویسد: «کاسترو و معدود افسرانی از سرویس امنیتی کوبا در مرگ کندی نقش داشتند... نقش آن‌ها در مقیاس کل واقعه اندک بود اما شک نیست که این نقشهٔ قتلی بود سازماندهی‌شده و مطابق برنامه‌ای اندیشیده و حساب‌شده.»

 

کتاب لَتل نوشته‌ای است سرشار از پانویس و ارجاعات پیرامون مدیریت نظام اطلاعاتی کوبا که ماه آیندهٔ میلادی منتشر خواهد شد. لَتل می‌گوید لی هاروی اُسوالد، متهم ردیف اول این حادثه، در سپتامبر ۱۹۶۳ به چند دیپلمات کوبایی در مکزیکوسیتی گفته است که قصد دارد کندی را بکُشد. لَتل می‌گوید اُسوالد در تمام مدت روندی که تا رسیدنش به دالاس طی کرد، مقاماتی از دولت کوبا را در جریان جزئیات کار‌هایش می‌گذاشت.

 

تحلیلگران مدعای لَتل را بسیار مهم خوانده‌اند چون او تاکنون بلندمرتبه‌ترین مقام سرویس اطلاعاتی امریکا است که رهبر کوبا را به دست داشتن در ترور کندی متهم کرده است، اما ضمناً ادعاهای لَتل قابل اثبات نیست چون بسیاری از اسنادی که به آن‌ها اشاره می‌کند هنوز از سوی سرویس‌های اطلاعاتی امریکا در دسترس عموم قرار نگرفته‌اند و امکان سنجش‌شان برای محققان فراهم نیست. در این مورد خاص به‌رغم گذشت سال‌ها حتی سی‌آی‌ای اسناد و مدارک چندانی افشا نکرده است. یکی از سخنگویان این سرویس اطلاعاتی در پاسخ به پرسشی دربارهٔ صحت ادعاهای لَتل در کتابش فقط به گفتن این جمله اکتفا کرده است که «می‌توانید از قول ما بنویسید که تکذیب می‌کنیم»، اما حاضر به ارائهٔ هیچ توضیح بیشتری نشده است.

 

لَتل اما در سیستم اطلاعاتی ایالات متحده مقامی بسیار بلندپایه داشته است و هیچ بعید نیست که مدعاهایی که در کتابش مطرح کرده، بتواند موضع سی‌آی‌ای در قبال مرگ جان اف. کندی را به چالش بکشد و تغییر دهد. پنج دهه است که این سازمان سفت‌وسخت تأکید می‌کند که هیچ سندی دال بر وجود توطئه‌ای سازماندهی‌شده در قتل کندی وجود ندارد و با اینکه لی هاروی اُسوالد مشخصاً مواضعی دست‌چپی داشته اما هیچ مدرک قطعی‌ای وجود ندارد که نشان دهد او در کُشتن کندی به دستور کاسترو عمل کرده است. حتی سال ۱۹۶۷ ریچارد هلمز، رئیس وقت سی‌آی‌ای نامه‌ای برای همهٔ واحدهای مستقر این سازمان در تمام دنیا فرستاد و در آن دستور داد اعضای این سرویس اطلاعاتی به هیچ بحث و جدلی در مورد انگیزه‌ها و چگونگی عملکرد اُسوالد در ماجرای قتل کندی وارد نشوند. موضع این سازمان تاکنون همواره این بوده است: اُسوالد به دلایلی که تنها برای خودش روشن و موجه است جان اف. کندی را به قتل رسانده و هر کس نظری غیر این دارد یا ادعای گزاف می‌کند یا ضدامریکایی است ــ یا هر دو.

 

اگر لَتل در دهه‌های شصت یا هفتاد میلادی ــ که مأمور و حقوق‌بگیر سی‌آی‌ای بود ــ این کتاب را می‌نوشت، قطعاً از سازمان اخراج می‌شد. در واقع کتاب او ادعا می‌کند هم اف‌بی‌آی و هم سی‌آی‌ای واقعهٔ سال ۱۹۶۳ را حدس می‌زده‌اند؛ اگر ادعای کتاب حقیقت داشته باشد، یعنی هر دوی این سازمان‌های اطلاعاتی مشخصاً و به دقت لی هاروی اُسوالد چپ‌رو را زیر نظر داشته‌اند اما نتوانسته‌اند وسط روز روشن مانع اجرای نقشهٔ او برای کُشتن رئیس‌جمهور ایالات متحده شوند ــ و حتی بعد از طی نیم قرن پس از آن نتوانسته‌اند نقش سیستم اطلاعاتی کوبا را در آن اثبات کنند.

کلید واژه ها: کندی کاسترو


نظر شما :