تاچر درخواست پاپ را رد کرد

۱۲ دی ۱۳۸۹ | ۱۷:۲۳ کد : ۱۳۲ تاریخ جهان
تاچر درخواست پاپ را رد کرد
تاریخ ایرانی: بخشی از اسناد منتشر شده در آرشیو ملی بریتانیا نشان می‌دهد که "پاپ ژان پل دوم" رهبر وقت کاتولیک‌های جهان در نامه‌ای به مارگارت تاچر،نخست وزیر انگلیس از وی خواسته بود تا با مداخله خود به اعتصاب غذای هفت زندانی ارتش جمهوری‌خواه ایرلند، در زندان "میز" ایرلند شمالی پایان دهد.

 

به گزارش گاردین، تاچر درخواست پاپ را نادیده گرفت و پس از آن با اینکه اعتصاب غذا متوقف شده بود، ۱۰ زندانی دیگر با انجام اعتصاب غذا در سال ۱۹۸۱ جان خود را از دست دادند. اعتصاب غذای افراد فوق پس از آن شروع شد که دولت انگلیس تصمیم گرفته بود تا با زندانیان جمهوری‌خواه همانند جنایتکاران رفتار کند نه زندانیان سیاسی.

 

بر اساس این اسناد، پاپ در پیامی به تاچر گفته بود بهتر است راه حلی برای رهایی از بحران اعتصاب غذاهای کنونی پیدا کند. در این پیام آمده است: خبرهای نه چندان جالبی در مورد زندان "میز" در ایرلند شمالی به دستم رسیده است. اینکه شماری از زندانیان دست به اعتصاب غذا زده‌اند. من از تلاش "آقای اتکینز"، وزیر خارجه ایرلند شمالی برای بررسی این موضوع و یافتن راه حلی مناسب در این باره باخبر هستم. اما شخصا از شما می‌خواهم تا به در صورت امکان راه حل مناسب را برای توقف اعتصاب زندانیان اتخاذ کنید تا مانع از بروز هر گونه حوادث جبران ناپذیر بعدی شوید.

 

 در میان اعتصاب‌کنندگان نام "بابی ساندز" نیز به چشم می‌خورد. ساندز از افراد ارتش سری جمهوری‌خواه ایرلند بود که به خاطر مبارزه با اشغال‌گران به چهارده سال حبس محکوم شده بود. او در سال 1981 در اعتراض به وضعیت ظالمانهٔ زندانیان سیاسی و رفتارهای وحشیانه با آنها دست به اعتصاب غذا زد و پس از گذشت 66 روز، در زندان جان خود را از دست داد.

 

ساندز یکی از سرسخت‌ترین مبارزان سیاسی بود که برای رهایی ایرلند شمالی و بلفاست از قید دولت مرکزی بریتانیا می‌کوشید و وقتی هم که به زندان افتاد، برای احقاق حق و نشان دادن صلاحیت کسانی که برای برقراری یک دولت آزاد در ایرلند شمالی می‌کوشیدند، دست به اعتصاب غذا زد و برخلاف آنچه دولت انگلیس می‌پنداشت، از این کار دست برنداشت و حاضر شد جانش را هم بر سر این مسأله بگذارد و تمام فشارها و اقدامات دولت بریتانیا برای قطع این روند نیز او را از این کار باز نداشت.

 

جرمی که برای ساندز تراشیدند و از آن طریق توانستند وی را زندانی کنند، حمل سلاح‌های غیر مجاز و استفاده از آنها برای پیشبرد اهداف سیاسی جمهوریخواهان ایرلند و تقویت ارتش جمهوری‌خواه این کشور بود. بابی ساندز پس از مرگ مشهورتر شد و به عنوان نماد مبارزه برای استقلال در میان جوانان مبارز دهه 1980 ایرلند محبوبیت کم‌نظیری پیدا کرد .او تنها می‌گفت مبارزان ایرلندی را نه تبهکاران عادی، بلکه زندانی سیاسی حساب کنید، ولی مارگارت تاچر تا آخرین ثانیه مرگ وی این خواست را رد کرد . تاچر که از سال 1979 تا 1990 نخست وزیر انگلیس از حزب محافظه‌کار بود، به دلیل موضع سختگیرانه‌اش علیه کمونیسم به عنوان "بانوی آهنی" مشهور شده بود.

 

 

 

کلید واژه ها: تاچر پاپ ژان پل دوم ایرلند شمالی بابی ساندز


نظر شما :