ریگان در دوران ریاست جمهوری‌اش آلزایمر داشت

۲۵ دی ۱۳۸۹ | ۱۷:۰۵ کد : ۲۰۴ تاریخ جهان
ریگان در دوران ریاست جمهوری‌اش آلزایمر داشت

تاریخ ایرانی: رونالد ریگان در دوران ریاست‌جمهوری‌اش دچار بیماری آلزایمر خفیف بوده است.

 

به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، "رن"، پسر رییس جمهور سابق آمریکا اخیرا در کتاب جدیدی که به مناسبت یکصدمین سالگرد تولد رونالد ریگان منتشر شده اعلام کرده است که پدرش حتی در دوران ریاست‌جمهوری نیز دچار بیماری آلزایمر بوده است.

 

این در حالیست که پزشک ریگان پیش از این اعلام کرده بود که رییس جمهور در سال ۱۹۸۹ یعنی درست بعد از دوران ریاست‌جمهوری‌اش به این بیماری مبتلا شد. با این حال رن می‌گوید که اولین علایم بیماری آلزایمر در پدرش درست در زمان مبارزات انتخاباتی او در سال ۱۹۸۴ بروز کرد. اما در آن زمان این موضوع چندان جدی گرفته نشد. رن می‌گوید: برخی روزها وقتی به دفتر پدرم در کاخ سفید می‌رفتم، متوجه می‌شدم که پدر شماره تلفن‌هایش را بر روی کارت‌هایی یادداشت کرده و از روی آنها تماس می‌گیرد.او حتی گاهی فراموش می‌کرد که رییس جمهور است.رونالد ریگان در سال ۱۹۹۴ رسما اعلام کرد که دچار آلزایمر شده است.

 

ریگان با اتکا به اوج‌گیری احساسات راست‌گرایانه در آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات ‌متحده، سال ۱۹۸۰ به پیروزی رسید. وی در سال ۱۹۸۹ در حالی کاخ سفید را ترک کرد که دو سوم مردم آمریکا از عملکرد وی بسیار راضی بودند. او در سن ۸۰ سالگی دوره دوم ریاست‌جمهوری خود را به پایان رساند. وی اگرچه دورانی طلایی را به عنوان بازیگر سینما سپری کرده بود، رفته رفته جذب حزب جمهوریخواه ایالات متحده آمریکا و در نهایت عضو فعال این حزب در سال ۱۹۶۶ شد.

 

ریگان سه ماه پس از ورود به کاخ سفید مورد سوء قصد قرار گرفت، اما جان سالم به در برد. ماجرای سوءقصد به ریگان در عین حال محبوبیت بیشتر وی در میان افکار عمومی آمریکا را باعث شد. کنترل تورم و بهبود وضعیت اقتصادی زمینه انتخاب مجدد ریگان را در انتخابات سال ۱۹۸۴ فراهم آورد. وی دستور حملات مختلفی را به برخی از کشورها از جمله جزایر کارائیب، لبنان و لیبی صادر کرد. چهلمین رییس جمهور ایالات متحده، سال ۲۰۰۴ در سن ۹۳ سالگی در خانه خود در لس آنجلس، پس از ده سال درگیری شدید با بیماری آلزایمر درگذشت.

 

 

کلید واژه ها: ریگان


نظر شما :