یونان از آلمان غرامت جنگ جهانی دوم را می‌خواهد

۲۶ دی ۱۳۸۹ | ۱۷:۳۹ کد : ۲۱۰ تاریخ جهان
یونان از آلمان غرامت جنگ جهانی دوم را می‌خواهد
تاریخ ایرانی: مقامات یونان قصد دارند تا از آلمان در دادگاه بین‌المللی لاهه به دلیل قتل عام 218 شهروند منطقه "دیستومو" در جنوب و غرب این کشور در طول جنگ دوم جهانی درخواست غرامت کنند.

 

به گزارش خبرگزاری شینهوآ، "دیمتریس دورتساس"، وزیر خارجه یونان روز گذشته اعلام کرد: موضوع دریافت غرامت جنگ جهانی دوم از آلمان به قوت خود باقی است و یونان در زمان مناسب در این زمینه اقدام خواهد کرد. دورتساس در بخشی از سخنانی در پارلمان یونان گفت: مساله دریافت غرامت جنگی که نازی‌ها در خلال جنگ دوم جهانی علیه ملت و کشور یونان انجام دادند، به قوت خود باقی است و ما به هر طریقی که صلاح بدانیم اقدام خواهیم کرد. خسارات اخلاقی، انسانی، مالی و اعتباری به مردم یونان در زمان جنگ دوم جهانی که جنایتکاران نازی انجام دادند، بسیار گسترده است و مردم یونان حق دارد تقاضای جبران این خسارت را بکند.

 

مقامات رسمی دولت یونان اعلام کرده‌اند که دریافت 60 میلیون یورو غرامت از دولت آلمان کمترین بهایی است که مقامات برلین در مقابل اقدامات وحشتناک خود در زمان جنگ جهانی دوم در مقابل مردم یونان پرداخت خواهند کرد.

 

هشدار مقامات رسمی یونان به برلین بابت پرداخت غرامت جنگی به مردم کشورش در حالی صورت می‌گیرد که شهروندان یونانی هفته گذشته با تجمع در مقابل سفارت آلمان در شهر آتن همین خواسته را تکرار کردند. معترضان به جنایات آلمان و قتل عام مردم توسط نیروهای ارتش نازی در شهر دیستومو در جنگ دوم جهانی، با روشن کردن شمع و ساعت‌ها حضور در مقابل سفارت آلمان، از دولت یونان خواستند تا در مقابل این خواسته شهروندان کوتاهی نکند.

 

آنها همچنین در بیانیه‌ای اعلام کردند: در سال 1997 دادگاه ایتالیا، آلمان را به پرداخت 25 میلیون یورو غرامت جنگی به خانواده‌های قربانیان جنایات آلمان محکوم کرد، اما دولت آلمان با تقاضای فرجام از پرداخت این مبلغ شانه خالی کرد. خانواده قربانیان شهر دیستومو در جنگ دوم جهانی و تعداد زیادی از شهروندان شهر آتن که در مقابل سفارت آلمان تجمع کرده بودند، از دولت یونان خواستند با قدرت در دادگاه لاهه حاضر شود و دولت آلمان را به پرداخت 25 میلیون یورو به اضافه بهره آن از سال 1997 وادار کند. دولت آلمان تصمیم دادگاه ایتالیا و محکومیت این کشور به پرداخت غرامت جنگی به قربانیان شهر دیستومو را خلاف قوانین بین‌المللی قلمداد و با تقاضای فرجام، این مساله را به دادگاه لاهه ارجاع داد.

 

یونان این بار رسما تقاضای حضور در دادگاه لاهه را برای دفاع از حق یونانیان ارائه کرده است. جنگ جهانی دوم بزرگ‌ترین و پرتلفات‌ترین جنگ در تاریخ جهان است. این جنگ در ۱ سپتامبر ۱۹۳۹ با حمله آلمان به لهستان آغاز شد.

 

در چهار سالی که این جنگ ادامه پیدا کرد، نزدیک به ۲۷ میلیون از مردم شوروی را به کام مرگ کشاند، یعنی روزی ۱۸ هزار نفر. سه میلیون روس در اردوگاه‌های آلمان و به ویژه در اتاق‌های گاز از پای درآمدند. در بلاروس یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر کشته شدند و در لنینگراد هم یک میلیون نفر قربانی ۹۰۰ روز محاصره شدند. حدود پنج میلیون شهروند لهستانی در طول جنگ به دست نیروهای آلمان به قتل رسیدند که نزدیک به دو میلیون نفر آنان، غیر یهودی و سه میلیون نفر دیگر از یهودیان مقیم لهستان بودند، این رقم بیش از ۱۶ درصد جمعیت آن کشور نسبت به سال ۱۹۳۹ را تشکیل می‌داد. تلفات در خود آلمان در جنگ جهانی دوم ۵ میلیون نفر اعلام شد. همچنین ۱۲ میلیون نفر در طول جنگ بر اثر قحطی در چین، اندونزی، هندوچین، فرانسه و هند جان خود را از دست دادند. کل رقم کشته‌شدگان جنگ جهانی دوم که مرگبارترین نبرد تمام تاریخ است، بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون نفر تخمین زده می‌شود.

 

 

کلید واژه ها: جنگ جهانی دوم نازی یونان


نظر شما :