۲۵ سال پس از فروپاشی دیوار برلین؛ معجزه‌ پایان جنگ سرد

۱۸ آبان ۱۳۹۳ | ۱۵:۴۲ کد : ۴۸۱۳ تاریخ جهان
۲۵ سال پس از فروپاشی دیوار برلین؛ معجزه‌ پایان جنگ سرد
تاریخ ایرانی: ۲۵ سال پیش در روز نهم نوامبر سال ۱۹۸۹ دیوار برلین فروریخت و امروز میلیون‌ها نفر در سراسر جهان یاد این روز را گرامی داشتند. قرار است هفت هزار بالن نورانی در مسیر سابق دیوار به پرواز درآیند. نمایش هنرمندانه مسیر دیوار برلین با بالن‌ها که به‌گونه‌ای دراماتیک پیچ‌وخم‌های دیوار را در قلب شهر نشان می‌دهد، به حاضران این امکان را می‌دهد که در مرز شرق و غرب شهر در تردد باشند و فضای دوپاره گذشته‌ای نه‌ چندان دور را حس کنند.

 

به گزارش دویچه‌وله، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و کلاوس وویرایت شهردار برلین همراه با دیگر مقام‌ها در یکی از بخش‌های باقی‌مانده دیوار برلین شاخه‌های گل گذاشتند و به این ترتیب از کسانی یاد کردند که در جریان فرار از آلمان شرقی سابق به آلمان غربی جان داده بودند.

 

 مرکل در این مراسم گفت: «همیشه روز آزادی در عین حال روز یادبود از قربانیان نیز هست.» او افزود که یادآوری از کسانی که مورد تعقیب نیروهای امنیتی جمهوری دموکراتیک آلمان یا آلمان شرقی قرار گرفته بودند، نیز بخشی از این محفل است. صدراعظم آلمان گفت: «وقت زیادی گرفت و بسیاری از مردم رنج‌های زیادی کشیدند تا فروپاشی دیوار برلین ممکن شد. تنها در آلمان چنین نبود بلکه در لهستان، مجارستان، چکسلواکی و بسیاری کشورهای دیگر نیز چنین بود.»

 

جاده برناور برلین صحنه دلخراش تلاش به فرار در زمان ایجاد دیوار برلین در سال ۱۹۶۱ میلادی بود. مردم برای اینکه بتوانند به جانب دیگر دیوار برسند حتی خود را از ساختمان‌های بلند پرتاب می‌کردند. مرکل گفت: «فروپاشی دیوار برلین نشان داد که رویاها می‌توانند به واقعیت تبدیل شوند. هیچ چیزی نباید به شکلی که هست باقی بماند، فرقی نمی‌کند موانع چقدر بزرگ‌اند.»

 

مرکل همچنان با استفاده از این فرصت گفت که نهم نوامبر مصادف است با شب بلورین یا شب شیشه‌های شکسته. در شب نهم نوامبر سال ۱۹۳۸ نازی‌ها عملیاتی را علیه جماعت‌های یهودی در آلمان راه‌اندازی کرد که به شب شیشه‌های شکسته مشهور است. مرکل گفت: «این سرآغاز قتل میلیون‌ها انسان بود.»

 

مرکل عصر روز شنبه (۱۷ آبان) در سخنانی در کنار دروازه برندنبورگ در پایتخت آلمان گفت: «آلمان تا ابد قدردان کسانی خواهد بود که در آلمان شرقی در اعتراض به دیکتاتوری کمونیستی به خیابان‌ها آمدند و معجزه‌ای صلح‌آمیز را رقم زدند.»

 

وی افزود: «شور بی‌حد و حصر برای آزادی٬ منجر به فروپاشی دیوار برلین شد و با فروپاشی این دیوار، معجزه‌ای صلح‌آمیز رقم خورد که به جنگ سرد پایان داد٬ بدون آن که گلوله‌ای شلیک شود.» به گفته وی، «روز فروپاشی دیوار برلین روزی بود که به دنیا نشان داد شور و اشتیاق برای آزادی نمی‌تواند برای همیشه سرکوب شود. در جریان رویدادهای سال ۱۹۸۹ هراس شهروندان آلمان شرقی از سرکوب حکومت رنگ باخت و شهامت آن‌ها بود که دیوار را فروریخت.»

 

صدراعظم آلمان که در زمان فروپاشی دیوار ۳۵ ساله بود و در شرق برلین زندگی می‌کرد٬ روز شنبه در گفت‌وگو با تلویزیون آلمان گفت که وقتی به گذشته نگاه می‌کند «تنش‌ها٬ هراس‌ها و هیجان جاری در فضا را در هفته‌ها و روزهای منتهی به فروپاشی دیوار به خاطر می‌آورد» و افزود: «اینکه همه این اتفاقات به‌طور کاملاً صلح‌آمیز رخ داد٬ معجزه بود.»

 

او گفت تا هفتم اکتبر ۱۹۸۹ در خیابانی که او زندگی می‌کرد تانک حضور داشت و چشم‌اندازی برای تغییر صلح‌آمیز فضا نبود٬ اما پس از فروپاشی «فقط و فقط احساسی باورنکردنی از شادی جاری بود که هرگز نمی‌توان آن را فراموش کرد.»

 

در بیست و پنجمین سالگرد فروپاشی دیوار برلین، رهبری حزب چپ‌های آلمان بار دیگر بی‌عدالتی‌های حزب حاکم در جمهوری دمکراتیک آلمان را به شدت محکوم کرد. کاتیا کیپینگ و برند ریکسینگر، روسای حزب و گرگور گیزی، رئیس فراکسیون حزب چپ‌های آلمان در مجلس نمایندگان این کشور (بوندس تاگ) در این رابطه بیانیه‌ای منتشر کردند. در بیانیه رهبری حزب چپ‌های آلمان آمده است که جمهوری دمکراتیک آلمان کشوری بود که در آن، هر لحظه امکان جایگزینی خودکامگی‌های سیاسی به جای عدالت و حق، ممکن بود و ده‌ها هزار نفر به خاطر همین خودکامگی دولتی نابود شدند. در این بیانیه در ادامه آمده است که حزب چپ‌های آلمان بار دیگر اعلام می‌کند که «دموکراسی و حکومت قانون» از بخش‌های جدایی‌ناپذیر این حزب است.

 

ولف بیرمن، نوازنده و خواننده معروف آلمانی روز جمعه در مجلس نمایندگان آلمان به شدت به حزب چپ‌های آلمان و فراکسیون آن در مجلس انتقاد کرده و این حزب را «باقیمانده درمانده» حکومتی دانست که خوشبختانه سرنگون شده است.

کلید واژه ها: دیوار برلین


نظر شما :