انتشار اسناد جدید از عامل ترور لوترکینگ

۱۵ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۸:۵۵ کد : ۶۰۲ تاریخ جهان
انتشار اسناد جدید از عامل ترور لوترکینگ
تاریخ ایرانی: همزمان با چهل و سومین سالروز ترور مارتین لوترکینگ، رهبر سیاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پوستان آمریکا، انتشار برخی اسناد و مدارک مربوط به قاتل او، تردیدهایی درباره عامل اصلی این ترور ایجاد کرده است.

 

به گزارش سی. ان. ان، با انتشار نامه‌ها و برخی عکس‌ها از فردی به نام "جیمز ارل رای" که به عنوان قاتل لوترکینگ شناخته شد، حدس و گمان‌ها در مورد عامل ترور وی به کلی تغییر کرد.

 

در شب 4 آوریل سال 1968 میلادی، مارتین لوترکینگ، کشیش سیاه‌پوست و نماد مقاومت سیاهان آمریکا علیه تبعیض نژادی، در شهر ممفیس ایالت تنسی مورد سوءقصد قرار گرفت و به قتل رسید. پس از آن "رای" سفید پوست که قاتل وی معرفی شد، به 99 سال حبس محکوم شد.

 

در زمان ترور لوترکینگ چندان به بحث محکومیت "رای" پرداخته نشد و او خیلی سریع در دادگاه محکوم به حبس شد. رای در مارس 1969 به زندان افتاد و تقریبا سه دهه بعد و در 1998 در زندان درگذشت. در آن دوره هیچ کس متوجه آنچه در ذهن رای می‌گذشت نشد. اما امروز، کشف اسناد مربوط به رای، نگاه به عامل اصلی ترور لوترکینگ را تا حد زیادی تغییر داده است. تام لیتروود، مسئول بخش ثبت اسناد بخش "شلبای" می‌گوید: «در سال 2005 شروع به ساماندهی و بررسی آرشیو شلبای کردیم. همزمان با این موضوع در سال‌های 2006 و 2007 موفق به کشف برخی اسناد در مورد رای، قاتل مارتین لوترکینگ شدیم. بررسی سندهای کشف شده در مورد رای برای من جالب بود. بنابراین به خودم گفتم، بهتر است نگاهی به این اسناد انداخته شود. آنها را برداشتم و نگاهی به اسناد پیدا شده انداختم.»

 

لیتروود می‌گوید: «سندها در داخل یک بسته ساده به رنگ زرد خردلی بودند که من روی آن‌ها را با یک ماژیگ سیاه علامت‌گذاری کردم و نوشتم: "دفاعیه علنی جیمز ای رای، لطفا ازبین برده نشود." درون بسته اطلاعت ارزشمندی شامل آخرین عکس‌های رای، درست زمانی که متهم به قتل شده بود و همچنین نامه‌های او به خانواده و وکیلش بود. تاریخ نامه‌ها مربوط به هشت ماه نخستی بود که رای در زندان شلبای بازداشت شده بود.» لیتروود می‌افزاید که از همان زمان به همراه دادستان شلبای تلاش‌های زیادی برای انتشار این سندها کردیم. در نامه‌ها و کارت‌های تبریک کریسمس که حاکی از رابطه نزدیک رای با خواهر و برادرش بود، نوشته شده بود: سخت نگیرید. رای در یکی از این نامه‌ها که دو ماه بعد از دستگیری برای خواهرش نوشته بود، آورده است: چند وقتی اینجا ماندن بد نیست، وقتی آنها را دیدم همه چیز را توضیح خواهم داد.

 

لیتروود ادامه می‌دهد: نامه دیگر رای یک ماه پس از حکم اتهام وی است. او در این نامه خطاب به برادرش آورده است: اگر چیز دیگری برای گفتن داری، لطفا برایم ننویس، صبر کن تا در ملاقات بعدی به صورت حضوری به من بگویی. رای در نامه دیگری به دست‌خط خود تمامی اموالش و از جمله حق انحصاری نقل داستان خود در هر کتابی و یا فیلمی را به برادرش جری واگذار می‌کند. لیتروود می‌گوید: در میان تمامی این سندها چندین عکس از قاتل رابرت اف. کندی هم وجود دارد.

 

رای پس از اعلام حکم قطعی محکومیت تقاضای تجدیدنظر کرد اما این درخواست وی رد شد و وی به جرم ارتکاب قتل کسی که در سال ۱۹۶۳ به‏‏عنوان مرد سال ازسوی مجله تایم برگزیده شد، به حبس محکوم شد.

مارتین لوتر کینگ در سال ۱۹۶۴ به‌عنوان جوان‌ترین فرد جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. اوج فعالیت‌های مبارزاتی مارتین لوترکینگ در دههٔ ۱۹۶۰ و برای تصویب قانون حقوق مدنی بود. وی در سال ۱۹۶۳ در گردهمایی بزرگ طرفداران تساوی حقوق سیاهان که دربرابر بنای یادبود آبراهام لینکلن در واشنگتن دی‌سی برگزار شد، معروفترین سخنرانی خود را به‌نام "رویایی دارم" انجام داد که از مهم‌ترین سخنرانی‌ها در تاریخ آمریکا به‌شمار می‌آید. لوترکینگ در این سخنرانی، که در آن عبارت "رویایی دارم" تکرار می‌شد، درباره آرزوی خود سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که زمانی آمریکا طبق مرام و آرمان خویش زندگی کند و تحقق مساوات و برابری ذاتی انسان‌ها را به چشم ببیند.

 

کلید واژه ها: لوترکینگ


نظر شما :