افشای نقشه‌ ترور عرفات: هواپیمای مسافربری را بزنید!

چرا فرماندهان نظامی اسرائیل از دستور شارون سرپیچی کردند؟
۱۰ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۵:۱۶ کد : ۶۱۸۲ تاریخ جهان
چرا فرماندهان نظامی اسرائیل از دستور شارون سرپیچی کردند؟
افشای نقشه‌ ترور عرفات: هواپیمای مسافربری را بزنید!
الیور هولمز / ترجمه: شیدا قماشچی

 

تاریخ ایرانی: گفته می‌شود که آریل شارون، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، در زمانی که وزارت دفاع را بر عهده داشت به ارتش دستور داد هواپیمای مسافربری را بر فراز مدیترانه هدف قرار دهد.

 

خبرنگاری به نام رونن برگمن در کتابش که به زودی منتشر می‌شود، ادعا می‌کند در فاصلهٔ ماه نوامبر ۱۹۸۲ تا ژانویه ۱۹۸۳ شارون دستور داده تا هواپیماهای جنگنده در حالت آماده‌باش قرار بگیرند و دست‌کم پنج بار تلاش صورت گرفته تا هواپیماهای مسافربری را که احتمال می‌رفت حامل یاسر عرفات باشند، هدف قرار دهند.

 

برگمن در نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «نیروی هوایی یک نقشهٔ بسیار دقیق طراحی کرد. آن‌ها در مدیترانه نقطه‌ای پیدا کردند که ترافیک هوایی بر فراز آن برقرار بود ولی در نقطهٔ کور رادار دیگر کشورها قرار داشت و عمق دریا در آن نقطه به سه مایل می‌رسید و به این ترتیب عملیات نجات اگر نگوییم غیرممکن، بلکه بسیار مشکل می‌شد.»

 

او در کتاب خود «تاریخچهٔ محرمانه ترورهای هدفدار اسرائیل» جزئیات گروه ضربت، با رمز عملیات ماهی شور و بعدها ماهی قرمز، که برای ترور عرفات راه‌اندازی شده بود را تشریح می‌کند. او می‌نویسد: «زمانی که موساد متوجه شد یاسر عرفات به همراه اعضای سازمان آزادی‌بخش فلسطین با هواپیماهای مسافربری سفر می‌کنند و اغلب اوقات تمامی بلیت‌های فرست‌کلاس و یا بیزنس‌کلاس را برای خود و همراهانش خریداری می‌کنند، شارون تصمیم گرفت که این هواپیماها هدف حمله قرار گیرند.»

 

برگمن می‌گوید که دست‌کم سه افسر به او گفته‌اند برخی از هواپیماهای نشانه‌گیری شده، مسافربری بوده‌اند ولی عودد شمیر، آجودان وقت شارون گفته که فقط هواپیماهای شخصی هدف حمله بوده‌اند.

برگمن می‌نویسد که این نقشه هیچ ‌وقت به طور کامل علنی نشد زیرا فرماندهان نیروی هوایی به عمد برای اجرای عملیات مانع‌تراشی کردند و افسران ارشد از پذیرفتن آنچه که غیرقانونی بود سرباز زدند.

 

آموس گیلبوآ، فرمانده اسبق بریگاد به برگمن گفته که او به فرمانده نیروهای دفاع اسرائیل ژنرال رافائل ایتان هشدار داده که «اگر مشخص شود که ما طی این عملیات یک هواپیمای مسافربری را سرنگون کرده‌ایم، وجهی بین‌المللی اسرائیل تخریب خواهد شد.»

 

آویم سلا، فرمانده عملیات نیروی هوایی اسرائیل نیز تلاش کرده تا از این کشتار جلوگیری به عمل بیاورد و به ایتان گفته: «ما نمی‌خواهیم این عملیات را انجام دهیم. به هیچ عنوان چنین اتفاقی نخواهد افتاد. من متوجه هستم که وزیر دفاع این حکم را داده‌اند و کسی نمی‌تواند با ایشان مقابله کند، در نتیجه تلاش خواهیم کرد تا این کار از نظر تکنیکی غیرممکن شود.»

 

عملیات از آنجایی شروع شد که در اکتبر ۱۹۸۲ جنگنده‌های اف- ۱۵ اسرائیل به هواپیمای مسافربری که گمان برده می‌شد حامل یاسر عرفات است و او را از آتن به مقصد قاهره منتقل می‌کند، حمله کردند. این نقشه در لحظهٔ آخر متوقف شد زیرا ماموران موساد گزارش دادند که یکی از مسافران هواپیما برادر جوان‌تر یاسر عرفات است که به او شباهت دارد.

 

این هواپیما حامل ۳۰ کودک مجروح فلسطینی بود که در قتل‌عام صبرا و شتیلا مجروح شده بودند؛ کشتاری که طی آن شبه‌نظامیان مسیحی لبنان صدها فلسطینی ساکن اردوگاه پناهجویان در بیروت را تحت نظارت اسرائیل به قتل رساندند. تحقیقات اسرائیل نشان داد که شارون به طور غیرمستقیم مسئول این کشتار بوده و او مجبور به استعفا شد.

 

برگمن می‌گوید که تلاش‌های دیگری برای ترور عرفات صورت گرفت، از جمله اینکه یک زندانی فلسطینی را متقاعد کردند تا عرفات را به قتل برساند. گفته می‌شود که فیلم «کاندیدای منچوری» تولید ۱۹۶۲ که در آن یک سرباز آمریکایی توسط کمونیست‌ها شست‌وشوی مغزی داده می‌شود، الهام‌بخش این ایده بوده است.

 

در یک نقشهٔ دیگر، ماموران عملیاتی سعی کردند تا سه خبرنگار اسرائیلی را که برای مصاحبه با رهبر فلسطینیان عازم لبنان بودند، پیگیری کنند. نقشه این بود که در این مصاحبه بمبگذاری شود ولی برگمن می‌نویسد که این تیم، رد خبرنگاران را از دست داد.

 

 

منبع: گاردین

کلید واژه ها: عرفات شارون


نظر شما :