کتاب خاطرات البرادعی منتشر شد

۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۶:۱۹ کد : ۶۹۰ تاریخ جهان
کتاب خاطرات البرادعی منتشر شد
تاریخ ایرانی: کتاب خاطرات محمد البرادعی، مدیر کل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با عنوان «عصر فریب» منتشر شد.

 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، البرادعی در کتاب جدید خود با اشاره به ادعای مقامات دولت بوش درباره وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق، رهبران ایالات متحده را به تحریف واقعیت‌ها در سال ۲۰۰۳ متهم کرده است. او در بخشی از خاطرات خود نوشته است که مقامات دولت "جرج بوش" باید به دلیل جنایات جنگی در عراق محاکمه شوند.

 

این کتاب به بیان نقش البرادعی در جنگ عراق و بررسی گزارش‌هایی می‌پردازد که به وی ارائه شده است. بر اساس آنچه در کتاب آمده است، گزارش‌ها بسیار بحث برانگیز بوده و از آنها به عنوان توجیهی برای جنگ آمریکا علیه عراق به بهانه نابودی سلاح‌های کشتار جمعی استفاده شده است.

 

مدیر کل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخشی از کتاب خاطرات خود آورده است که جنگ عراق به من آموخت که فریب مردم محدود به کشورهای کوچک نیست که دیکتاتورهای بی‌رحم بر آن حکومت می‌کنند.

اما مساله‌ مهمی که البرادعی در این کتاب آن را فاش کرد‌ گزارش‌هایی است که از سازمان اطلاعات آمریکا در ماه مه ۲۰۰۳ دریافت کرده بود. گزارش‌ها در مورد این بود که سرهنگ معمر قذافی برنامه‌ هسته‌ای گسترده‌ای در اختیار دارد و بر این اساس البرادعی به طرابلس سفر کرد تا با مسئولان لیبی برای نابودی این برنامه و خلع سلاح هسته‌ای این کشور مذاکره کند.

 

کتاب فصل مفصلی را به برداشت‌های البرادعی از شخصیت قذافی و رفتارهای نابجای او اختصاص داده است. در توضیح برخی از این رفتار‌ها آمده است که قذافی برای مدت طولانی وی را در یک اتاق سرد منتظر گذاشته بود تا کت و‌یژه‌ خود را بپوشد تا اینکه "بشیر صالح بشیر"، معاون قذافی و "عبدالرحمان شلغم"، وزیر خارجه‌ لیبی، البرادعی را به یک اتاق گرم بردند تا با قذافی دیدار کند.

 

البرادعی نوشته است که در این دیدار اولین صحبت قذافی مرا غافلگیر کرد، وی گفت: تو چرا از دولت مصر و به ویژه نظام حسنی مبارک بدت می‌آید؟ مبارک به ما توصیه کرده است که سلاح‌های هسته‌ای را کنار بگذاریم و به جای تو و آژانس، به ما در مورد خطرات این سلاح‌ها هشدار داده است.

 

البرادعی می‌افزاید: قذافی همچنین سوال دیگری از من پرسید که چرا از جمال عبدالناصر رهبر اسبق مصر بدت می‌آید. نویسنده کتاب می‌نویسد که در پاسخ به این سئوال قذافی گفتم: من از عبدالناصر بدم نمی‌آید، وی دستاوردهای زیادی را محقق کرد اما اکثر آنچه که به دست آورده بود به شکست منتهی شد.

 

مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در سال ۲۰۰۵ موفق به کسب جایزه نوبل شد، با اشاره به تلاش‌های ناکام آمریکا برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران، بر حل مسایل  از طریق مذاکره و دیپلماسی نیز تاکید کرده است.

 

کتاب شرحی از خاطرات البرادعی در ۲۰ سال گذشته، در دوران مسوولیت در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان یکی از کارکنان ارشد و سپس مدیرکل آژانس است. البرادعی در کتاب خود به نقل حوادث پشت پرده مذاکرات اتمی با کره‌شمالی می‌پردازد. کتاب در مجموع با تاکید بر اولویت و لزوم گسترش دیپلماسی در حل منازعات بین‌المللی اتمی نگاشته شده است.

 

کلید واژه ها: البرادعی


نظر شما :