سی سال حبس برای عامل اصلی قتل‌عام روآندا

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۶:۵۷ کد : ۷۹۴ تاریخ جهان
سی سال حبس برای عامل اصلی قتل‌عام روآندا
تاریخ ایرانی: فرمانده سابق ارتش روآندا به ۳۰ سال حبس محکوم شد.

 

به گزارش بی. بی. سی، دادگاهی "آگوستین بزی مانگو"، فرمانده سابق ارتش روآندا را به جرم مشارکت در قتل عام مخالفان دولت در سال ۱۹۹۴ میلادی به سی سال حبس محکوم کرد. مانگو یکی از عاملان اصلی نسل کشی روآندا معرفی شده است.

 

دادگاه رسیدگی به اتهامات این فرمانده سابق ارتش روآندا بیش از هفت سال به طول انجامید، اما سرانجام حکم نهایی ژنرال آگوستین بزی مانگو اعلام شد. ژنرال آگوستین بزی مانگو یکی از طراحان اصلی نسل‌کشی روآندا به شمار می‌آید که در سال ۲۰۰۲ میلادی در آنگولا بازداشت شد. اتهام این ژنرال سابق ارتش روآندا، نسل کشی، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است.

 

علاوه بر بزی مانگو، فرد دیگری نیز به نام "دیندی دالایمانا" رییس وقت پلیس روآندا در این کشتار نقش داشت که دادگاه حکم آزادی وی را صادر کرد چرا که بنا به اعلام مقامات قضایی او یازده سال در حبس بسر برده و دوره مجازات خود را سپری کرده است.

 

۱۷ سال پیش در روز ۷ آوریل سال ۱۹۹۴ میلادی نسل کشی توتسی‌ها در روآندا، یکی از وحشتناک‌ترین وقایع قرن بیستم آغاز شد. در روز قبل از آغاز این قتل عام هواپیمای حامل "ژوونال هابیاریمانا" رییس جمهوری روآندا از قوم هوتو در شرایط مرموزی بر فراز کیگالی سرنگون شد. ساعاتی پس از این واقعه، رسانه‌های افراطی قوم هوتو که اکثریت مردم روآندا را تشکیل می‌دهند، فریاد انتقام از توتسی‌ها را سر داده و از فردای آن روز قتل عام سازماندهی شده قوم توتسی با وحشیگری هر چه تمام‌تر آغاز شد.

 

تنها در ظرف ۳ ماه ۸۰۰ هزار نفر که اغلب آن‌ها توتسی بودند به فجیع‌ترین وضعی قتل‌عام می‌شوند.

قتل عام ۸۰۰ هزار زن و کودک و مرد در میان بی‌تفاوتی جامعه بین‌‌المللی صورت گرفت و سازمان ملل متحد قبل و در جریان قتل عام یک نیروی حافظ صلح را در روآندا مستقر کرد، اما این گروه قادر به جلوگیری از قتل عام نبودند.

 

در حدود ۲۵۰  تا ۵۰۰ هزار زن و دختر توتسی در این مدت مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند. بسیاری از آن‌ها از روی عمد توسط مردان مبتلا به ویروس ایدز مورد تجاوز قرار گرفتند. اکنون بسیاری از زنان زنده مانده از نسل‌کشی در روآندا مبتلا به ایدز هستند. این فاجعه در مقابل چشمان باز با پوشش کامل خبری دنیا و عملکرد بسیار هولناک سازمان ملل و بی‌تفاوتی جامعه جهانی به بهانه عدم مداخله در امور داخلی روآندا انجام شد، به طور مثال در ابتدای نسل‌کشی ۱۰۰۰ نیروی اروپایی برای تخلیه اتباع خارجی از روآندا به آنجا فرستاده شد که بسرعت کشور را ترک کردند و یا صلح‌بانان بلژیکی سازمان ملل مدرسه‌ای را که ۲ هزار توتسی به آن پناهنده شده بودند بعد از رسیدن دستور عقب‌ نشینی ترک نمودند که منجر به قتل‌عام کلیه پناهندگان شد.

 

بعد از اتمام نسل کشی هزاران نفر از پناهندگان روآندایی که به کشورهای مجاور پناهنده شده بودند به دلیل شرایط بد و ابتلا به بیماری‌های گوناگون مسری کشته شدند. سرانجام در روز ۴ ژوییه سال ۱۹۹۴، شهر کیگالی توسط جبهه میهنی روآندا که از توتسی‌ها تشکیل شده بود، تصرف شد و قتل‌عام خاتمه یافت و بعد‌ها دادگاهی برای محاکمه سران نسل‌کشی تشکیل شد. هم اکنون هزاران نفر از توتسی‌های زنده مانده از نسل‌کشی سعی می‌کنند با ۲ میلیون هوتوی شرکت کننده در کشتار به طور مسالمت آمیز زندگی کنند.

 

گفته می‌شود علاوه بر ۸۰۰ هزار کشته این نسل کشی وحشتناک بیش از ۱/۵ میلیون نفر آواره شدند. نسل کشی روآندا یکی از سیاه‌ترین صفحات تاریخ جهان در قرن بیستم و شاید در تمام تاریخ بشریت محسوب می‌شود.

 

کلید واژه ها: روآندا


نظر شما :