روایت دعایی از مهاجرت ایرانیان در دهه ۶۰

۲۵ دی ۱۳۸۹ | ۱۷:۳۵ کد : ۲۰۶ از دیگر رسانه‌ها

مدیر مسوول روزنامه اطلاعات گفت: با کمال تاسف باید بگوییم که ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین ذخایر علمی و تکنولوژیکی خود را به خارج صادر کرده است برخی نخبگان ایرانی خودشان رفتند و برخی دیگر به هر دلیلی کوچانده شده‌اند برخی از نخبگان به این دلیل رفتند که فضای فکر و اندیشه برای آنها تنگ شده بود. این نخبگان از کشور رفتند و تبدیل به سرمایه ارزشمند کشورهای دیگر شدند.

 

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام محمد دعایی که درهمایش نقش رسانه‌ها در تعامل با ایرانیان خارج از کشور سخنرانی می‌کرد، در توصیف این شرایط گفت: سالها پیش یعنی در دهه 60 یکی از روحانیان در منبر دلایل کوچ ایرانیان را ذکر کرد که قابل توجه است. این روحانی در منبر گفت: بسیاری از کسانی که درحال حاضر از ایران کوچک کرده‌اند منشی‌های خانم داشته‌اند که انواع و اقسام آرایش‌های گوناگون را این زنان به چهره داشتند و وقتی که بازنشسته می‌شدند انواع و اقسام زنان را با آرایش‌های گوناگون در خیابان می‌دیدند و حض بصری می‌بردند، وقتی به سینما می‌رفتند فلان هنرپیشه‌ها را می‌دیدند و وقتی هم که در خانه می‌نشستند در تلویزیون گوگوش و مهستی برای آنها می‌خواندند اما وقتی انقلاب شد همه منشی‌ها مرد شدند. آرایش‌ها از بین رفت و حتی مردان دیگر جرات نداشتند زیر چشمی به زنان نگاه کنند، اگر چنین می‌کردند گشت امر به معروف و نهی از منکر با آنها برخورد می‌کرد، در سینما هم دیگر هنرپیشه‌های قبلی نبودند و فیلم‌های که می‌دیدند نیز تبدیل شده بود به دو چشم بی‌سو، گورکن و توبه نسوح. در خانه هم وقتی تلویزیون نگاه می‌کردند یا احکام می‌شنیدند و یا فقه و اگر صدای موسیقی هم به گوش می‌رسید از یک پاسدار بود که سرودهای انقلابی را زمزمه می‌کرد این روحانی می‌گفت وقتی مردم با این همه تغییر مواجه شده بودند دیگر دلشان را به چه خوش می‌کردند و با چه چیزی خودشان را سرگرم می‌کردند چون هیچ چیزی برای سرگرمی وجود نداشت از ایران مهاجرت می‌کردند.

 

او ادامه داد: در حال حاضر شرایط تغییر کرده است و افراط‌های اوایل انقلاب به تفریط کشیده شده و مشاهده می‌کنیم که یکی از همان هنرپیشه‌های اول انقلاب فیلم نوبت عاشقی را می‌سازد که امکان اکران ندارد، با کمال تاسف باید بگوییم که ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین ذخایر علمی و تکنولوژیکی خود را به خارج صادر کرده است برخی نخبگان ایرانی خودشان رفتند و برخی دیگر به هر دلیلی کوچانده شده‌اند برخی از نخبگان به این دلیل رفتند که فضای فکر و اندیشه برای آنها تنگ شده بود. این نخبگان از کشور رفتند و تبدیل به سرمایه ارزشمند کشورهای دیگر شدند اما باز هم به دلیل ایمان فراوان به ایران و عرقی که به کشور داشتند به طور کامل از وطن خود بیگانه نشده‌اند و این آمادگی در آنها وجود دارد که اگر روی خوش به آنها نشان دهیم خدمات خود را به کشور ارائه کنند.

 

دعایی تصریح کرد: باید تلاش کنیم در سایه تدبیر دست‌اندرکاران نظام سرمایه‌های فکری ایرانی خارج از کشور را جذب بکنیم. فرشچیان یکی از شخصیت‌های رانده شده از کشور بود که با تدبیر مسئولان به ایران بازگردانده شد.

 

مدیر مسئول روزنامه اطلاعات ادامه داد: موسسه اطلاعات این افتخار را داشته که برای اولین بار در تاریخ کشور برای ایرانیان خارج از کشور روزنامه منتشر کند حدود 17 سال است که روزنامه اطلاعات برای آمریکا و اروپا روزنامه چاپ می‌کند و این باعث افتخار ما است.

 

مدیر مسئول روزنامه اطلاعات ادامه داد: بخشی از هزینه‌های ارزی چاپ این روزنامه را در خارج از کشور در دوره‌های گذشته دولت تامین می‌کرد اما در دولت نهم و دهم متاسفانه کمک‌های لازم برای چاپ این روزنامه در خارج از کشور انجام نمی‌شود و انتظار را برآورده نمی‌شود و علی‌رغم مراجعات مکرر متاسفانه هنوز موفق نشده‌ایم هزینه‌های لازم را از دولت دریافت کنیم اگر دولت برای انتشار روزنامه اطلاعات در خارج از کشور کمک نکند حتی ممکن است از پس هزینه‌های چاپ این روزنامه در خارج از کشور برنیاییم و چاپ این روزنامه متوقف شود.

 

مدیرمسوول روزنامه اطلاعات در پایان تاکید کرد: هموطنان ما که به هر دلیلی وطن خود را ترک می‌کنند می‌توانند در ابتدا تهدید محسوب شوند اما اگر نظام این قدرت و شایستگی را داشته باشد که این هموطنان را جذب کند دیگر قطعاً آنها منشا تحدید نیستند. او ادامه داد: خوشبختانه در این دوران و در این دولت اراده‌ای به وجود آمده است که ایرانیان خارج از کشور را جذب بکند.

 

در ابتدای مراسم، مجری برنامه هنگامی که می‌خواست دعایی را برای سخنرانی دعوت کند، گفت: من آقای شریعتمداری را درجمع نمی‌بینم. معمولاً آقای دعایی و آقای شریعتمداری همه جا با هم دیده می‌شوند و عجیب است که هنوز آقای شریعتمداری نیامده است، بعد از این جملات، زمانی که دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات برای سخنرانی به پشت تیریبون رفت گفت: احتمالاً دلیل اینکه مجری برنامه آقای شریعتمداری را با من اسم می‌برند به خاطر این است که کیهان و اطلاعات را همه از قدیم دوقلوهای وابسته به نظام می‌دانستند منتها فراموش کرده‌اند که اکنون، یکی منشا رحمانیت و صلح و صفاست و دیگری منشا جباریت است.


کلید واژه ها: اطلاعات کیهان دعایی مهاجرت ایرانیان


نظر شما :