رفیق‌دوست: سپاه بیش از ۶۰ گروهک ضدانقلاب را شناسایی کرد/ در جنگ از ۳۹ کشور غنیمت گرفتیم

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۲۲:۳۱ کد : ۲۰۸۴ از دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: خبرگزاری ایسنا به بهانه دوم اردیبهشت، سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با محسن رفیق‌دوست از موسسان سپاه به گفت‌وگو نشسته که بخش‌هایی از آن در پی می‌آید:

 

 

سپاه برای حفاظت از انقلاب و دستاوردهای آن پابرجا مانده است

 

رفیق‌دوست با اشاره به چگونگی شکل‌گیری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ایده اصلی آن را متعلق به شهید محمد منتظری دانست و در بیان هدف اصلی از ایجاد آن اظهار کرد: انقلاب یک پدیده جدید بود که حس می‌شد این پدیده برای خود محافظ می‌خواهد. اکنون نیز سپاه در تداوم نقش گذشته خود یعنی برای حفاظت از انقلاب و دستاوردهای آن پابرجا مانده است و حدود فعالیت‌های آن را قانون مشخص می‌کند.

 

وی در مورد اقدامات انجام شده از سوی سپاه در اوایل شکل‌گیری گفت: اولین کار برجسته سپاه، این بود که وقتی در تاریخ ۵ اردیبهشت ۵۸ یعنی سه روز پس از تشکیل آن، از اشغال شهربانی مسجد سلیمان توسط گروه‌های چپ خبر دادند، سپاه به آنجا اعزام شد و با موفقیت آن‌ها را بیرون کرد. دومین عملیات منظم و خوب سپاه نیز این بود که توانست در یک عملیات، ریشه حزب توده را در آورد؛ به طوری که یکی از اعضای این حزب می‌گفت که شاه و ساواک با آن همه امکانات حتی نتوانست به اندازه ۱۰ درصد به حزب توده آسیب بزند، اما سپاه آن را ریشه‌کن کرد.

 

رفیق‌دوست با بیان اینکه «سپاه موفق به شناسایی بیش از ۶۰ گروهک ضدانقلاب شد»، افزود: در زمان حکومت طاغوت، چون دولت وقت نسبت به کردستان احساس ترس می‌کرد، همواره یک سرتیپ ارتش، استاندار کردستان بود اما زمانی که سپاه در این منطقه وارد عمل شد، توانست ناامنی‌ها را از بین ببرد و از کردهای‌‌ همان منطقه سازمانی به نام «سازمان پیشمرگان کرد مسلمان» ایجاد کرد و همین سازمان توانست امنیت کردستان را برقرار کند. کودتای نوژه نیز یکی از دیگر حوادثی بود که سپاه به موقع به آن وارد شد و به خوبی قضیه را جمع کرد.

 

رفیق‌دوست با اشاره به دوران دفاع مقدس و نقش سپاه در آن زمان اظهار کرد: در جنگی که از سوی صدام به کشورمان تحمیل شد، هدف دشمن گرفتن خاک ایران نبود و صدام از طرف خود با ایران نمی‌جنگید. زمانی که ما از عراقی‌ها اسیر گرفتیم، به غیر از آن‌ها، از ۱۱ ملیت دیگر نیز در بین اسرا بودند و همچنین ما از ۳۹ کشور غنیمت به دست آوردیم. این‌ها بیانگر این است که هدف دشمن گرفتن خاک ایران نبود، بلکه در فکر نابودی انقلاب بود و دفاع از انقلاب هم وظیفه سپاه بود، لذا سپاه نیز وارد جنگ شد.

 

 

تا دشمنی‌ها وجود دارد، سپاه باید پابرجا باشد

 

وی ادامه داد: تا قبل از انقلاب ما دنیا به سه قسمت شرق، غرب و بی‌طرف تقسیم شده بود و کشورهای بی‌طرف نیز یا با آمریکا بودند یا با شوروی. اولین کشوری که شعار «نه شرقی، نه غربی» را سر داد ایران بود که برای آن‌ها قابل تحمل نبود و تا وقتی که ما به این روش ادامه دهیم، دشمنی آن‌ها با ما وجود دارد و تا این دشمنی هست، نیرویی که باید از انقلاب دفاع کند یعنی سپاه، باید پابرجا باشد. یکی از دلایلی که اصرار می‌شد پس از انتخاب مقام معظم رهبری، ایشان را رهبر انقلاب خطاب کنند و نه رهبر جمهوری اسلامی ایران، همین بود که اعتقاد داشتیم انقلاب هنوز تمام نشده است و ادامه دارد. امام (ره) می‌فرمود «اگر سپاه نبود، انقلاب هم نبود» و من می‌گویم امروز اگر سپاه نباشد، کشور هم نیست.

 

 

سپاه نباید متمایل به این جناح و آن جناح باشد

 

رفیق‌دوست در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو درباره حدود ورود سپاه به مسائل سیاسی گفت: سپاه که تشکیل شد از همه گرایش‌های سیاسی وارد آن شدند. ما به افرادی که از سازمان مجاهدین وارد سپاه شدند گفتیم که اگر می‌خواهید کار سیاسی کنید، وارد سپاه نشوید. امام (ره) نیز تاکید می‌کردند که سپاهی نباید عضو هیچ دسته، گروه یا جناح سیاسی باشد اما می‌فرمودند که سپاهی باید سیاست را بفهمد. من به عنوان کسی که ادعا می‌کنم اولین سپاهی هستم، می‌گویم که سپاه زیر نظر اول شخص این مملکت یعنی مقام معظم رهبری قرار دارد و نباید متمایل به این جناح و آن جناح باشد بلکه تنها باید از رهبری اطاعت کند.

 

 

ورود سپاه در ۱۸ تیر ۷۸ و حوادث سال ۸۸ بر اساس وظیفه بود

 

وی با اشاره به برخی حوادث داخلی کشور در سال‌های اخیر اظهار کرد: ورود سپاه در ۱۸ تیر ۷۸ و در حوادث پس از انتخابات ۸۸ بر اساس وظیفه سپاه در حراست از انقلاب بود. ۱۸ تیر ۷۸ روزی بود که سپاه در آن به موقع وارد عمل شد و مردم نیز در ۲۳ تیر ۷۸ بار دیگر جواب دشمنان انقلاب را دادند و با این کار اقدام سپاه را تایید کردند. در حوادث پس از انتخابات ۸۸ نیز سپاه به وظیفه خود عمل کرد و ۹ دی، تایید اقدامات سپاه در این حوادث از سوی مردم بود. زمانی که ۹ دی را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم بسیاری از کسانی که به آقای موسوی رای داده بودند، می‌گفتند که ما با نظام دعوا نداریم و هیچ کس شعارهایی مانند «نه غزه نه لبنان، ایران برای ایران» را قبول ندارد.

 

رفیق‌دوست خاطرنشان کرد: اگر سپاه در این دو مقطع (۱۸ تیر ۷۸ و حوادث سال ۸۸) از رهبری اطاعت کرده است، اعتراض کسانی که به ورود سپاه به این مسائل اعتراض کرده‌اند، بیخود است. ماهیت هر دو حرکتی که سپاه با آن‌ها مقابله کرد، بعد‌ها کاملا مشخص شد. آیا واضح‌تر از این می‌خواهند که خانم کلینتون و آقای اوباما آمدند و گفتند که ما به جنبش سبز امید‌ها بسته بودیم و کاش حمایت خود را علنی نمی‌کردیم؟

 

 

در جریان آموزش حزب‌الله لبنان از سوی سپاه بوده‌ام

 

وی درباره میزان و چگونگی حمایت سپاه از حزب‌الله لبنان، حماس و دولت حاکم بر سوریه نیز گفت: نمی‌دانم؛ اما حمایت می‌کنیم. من خود در جریان آموزش حزب‌الله بوده‌ام و حتی خودم سازماندهی می‌کردم، اما اگر به خاطر کار حقی که انجام می‌شود، به ما فشار می‌آورند، نباید کار حق را کنار بگذاریم.

کلید واژه ها: رفیق دوست سپاه پاسداران


نظر شما :