قبر گلسرخی پیدا شد

۱۰ اسفند ۱۳۵۷
۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۰۳:۱۷ کد : ۲۰۹۸ کاغذ اخبار
قبر گلسرخی پیدا شد
محل دفن ۳۶۰ شهید که طی سال‌های گذشته به جرم اعتراض به استبداد سلطنتی تیرباران شده‌اند و یا توسط دژخیمان ساواک در شکنجه‌گاه‌های رژیم سابق زیر شکنجه به شهادت رسیده‌اند، پیدا شده است.

 

این شهدا، در دو قطعه ۳۳ و ۳۹ بهشت‌زهرا توسط عمال رژیم ساقط شده دفن شده‌اند. تاکنون فقط نام ۹۰ نفر از این شهدا و محل دقیق قبرشان مشخص شده است که خانواده‌های آن‌ها می‌توانند با مراجعه به مسئولین بهشت‌زهرا برای تهیه سنگ قبر شهیدان اقدام کنند.

 

حدود پنج ماه قبل ساواک با استفاده از سفر مسئول بهشت‌زهرا به اروپا به اسناد و مدارک بهشت‌زهرا حمله کرد و این اسناد را با خود برد. به همین دلیل در حال حاضر با آنکه مشخص است ۳۶۰ شهید در دو قطعه ۳۳ و ۳۹ به خاک سپرده شده‌اند، تنها نام ۹۰ نفر از آن‌ها با استفاده از آخرین مدارکی که باقی مانده مشخص شده است.

 

از جمله شهدایی که قبرشان مشخص شده رضایی‌ها، احمدزاده‌ها، مدنی‌ها، دانشیان، گلسرخی و جمعی دیگر از شهیدان هستند. همچنین محل دفن هشت زندانی سیاسی که همراه با بیژن جزنی به اتهام جعلی «اقدام برای فرار از زندان» اعدام شده‌اند، مشخص شده است. این ۹ شهید در کنار یکدیگر به خاک سپرده شده‌اند.

 

مسئولین بهشت‌زهرا معتقدند اگر خانواده این شهدا تاریخ شهادت شهیدان خود را در اختیار آن‌ها بگذارند، می‌توان قبر شهید مورد نظر را مشخص کرد.

 

علاوه بر این تعداد که در بهشت‌زهرا به خاک سپرده شده‌اند، منابع آگاه معتقدند رژیم طی سال‌های گذشته، اجساد تعداد زیادی از شهدای شکنجه‌گاه‌ها و شهیدان درگیری‌های خیابانی را در اطراف دریاچه نمک قم و دره‌های دماوند مدفون کرده و هنوز محل دقیق آن معلوم نیست.

 

 

روزنامه کیهان

کلید واژه ها: گلسرخی


نظر شما :