چرا سریال فردوسی ساخته نشد؟/ سریال «شاهنامه» در مرحله طرح اولیه است

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۸:۳۰ کد : ۲۱۵۴ از دیگر رسانه‌ها
مدیرکل طرح، برنامه و نظارت معاونت سیما با اشاره به اینکه اولویت این معاونت در تولید آثار الف ویژه فیلمنامه‌های تاریخی است، گفت: در خصوص شاهنامه فردوسی، بحث ورود اسلام به ایران و بحث‌های جدی سردار ایرانی و جنگجوی مسلمان مورد توجه قرار گرفته که هنوز در مرحله طرح اولیه است.

 

سیدعباس فاطمی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ریزی کوتاه و بلند مدتی برای معرفی مشاهیر به خصوص فردوسی در معاونت سیما وجود دارد و اگر چنین است این برنامه‌ها با حضور چه گروه و کارشناسانی تدوین می‌شود؟ به خبرگزاری مهر گفت: در معاونت سیما، ‌کارگروه تخصصی الف ویژه ماموریت اولویت‌بندی و بررسی فیلمنامه‌های تاریخی را برعهده دارد.

 

وی ادامه داد: در مورد داستان زندگی چند تن از شعرا و حکمای عصر فردوسی و پس از آن، مثل حکیم ابوالقاسم فردوسی، حافظ، سعدی و... طرح‌های کلی مطرح شده است. در خصوص شاهنامه فردوسی، بحث ورود اسلام به ایران و بحث‌های جدی سردار ایرانی و جنگجوی مسلمان مورد توجه قرار گرفته که هنوز در مرحله طرح اولیه است. سریال «چهل سرباز» نیز که برگرفته از شاهنامه بود به همین منظور تولید و پخش شد.

 

مدیر کل طرح، برنامه و نظارت معاونت سیما در پاسخ به این سوال که یکی از خلأهایی که در مورد فردوسی و مشاهیر وجود دارد این است که هنوز این شخصیت‌ها را معاصر نکرده‌ایم و در قالب زندگی امروزی به نسل جوان معرفی نکرده‌ایم. چه کارهایی می‌توان برای ارایه تصویری معاصر از فردوسی در سیما انجام داد؟ گفت: رویکرد اصلی شاهنامه و داستان‌های آن طراحی حماسه‌های جنگاوران ایرانی است که نمونه حقیقی و برجسته و بی‌بدیل معاصر آن در مقاومت دلیرمردان اسلام در هشت ساله دفاع مقدس قابل مشاهده است که بار‌ها و بار‌ها در متون نمایشی و غیرنمایشی سیمای جمهوری اسلامی تولید و پخش شده‌اند.

 

فاطمی اشاره کرد: در عین حال لازم است آنالیز رفتاری کاراکترهای شاهنامه، انجام شده و کنش‌های اخلاقی و رفتاری قهرمانان آن بر شخصیت‌پردازی کاراکترهای امروزی قرار داده شود. همچنین یکی از آیتم‌های اختتامیه جشنواره جام‌جم سیما، در سال ۹۰، شاهنامه‌خوانی بود که از چند شبکه سیما نیز پخش شد.

 

وی با توجه به اینکه در مورد امیرکبیر، ‌میرزا کوچک‌خان و حتی ابن‌سینا سریال‌هایی ساخته شده، درباره دلیل اینکه تاکنون سریالی در مورد فردوسی یا شخصیت‌های شاهنامه ساخته نشده است، گفت: در مورد شخصیت‌های شاهنامه سریال‌های متعددی از جمله چهل سرباز، انیمیشن شاهنامه و تله‌تئا‌تر رستم و سهراب تولید شده است. اما در مورد شخصیت فردوسی به دلیل که پیش از این ذکر شد کارهای مطالعاتی آغاز شده است، ولی هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب راه طولانی در پیش است. در عین حال ذکر این نکته ضروری است که در برنامه‌های غیرنمایشی (مسابقات،‌ مشاعره، برنامه‌های ترکیبی و...) موارد متعدد از اشعار شاهنامه و مراحل زندگی حکیم فردوسی مورد توجه قرار گرفته است.

 

مدیر کل طرح، برنامه و نظارت معاونت سیما در پاسخ به این سوال که در مورد برنامه‌هایی نیز که برای کودکان پخش می‌شود تا چه حد تأکید بر آشنایی آن‌ها با فردوسی و شاهنامه وجود دارد و چرا انیمیشن‌های زیادی در این زمینه سفارش داده نشده است؟ عنوان کرد: برنامه‌های کودکان نیز در حد متعارف و حتی ویژه به شخصیت‌های شاهنامه پرداخته است. انیمیشن ۲۵ دقیقه‌ای حکیم ابوالقاسم فردوسی، انیمیشن ۳۹۰ دقیقه‌ای شاهنامه و انیمیشن هفت‌خوان رستم از موارد موجود به شمار می‌رود.

 

فاطمی در پایان یادآور شد: برنامه‌های تولیدی معاونت سیما که در آن به طور مستقیم و غیرمستقیم، حکیم ابوالقاسم فردوسی و یا شاهنامه مورد توجه قرار داشته و از سال ۸۰ تاکنون به تولید و پخش رسیده شامل «مشاهیر ایران» و «شاهنامه فردوسی» از مرکز صبا، «زورخانه حکیم ابوالقاسم فردوسی در تاجیکستان» شبکه سه، «فردوسی‌نامه» شبکه چهار، «بزرگداشت فردوسی» و «نقلی از شاهنامه» شبکه جام جم، «داستان‌های شاهنامه» شبکه آموزش، «ورزش‌های زورخانه‌ای» و «الحان زورخانه» شبکه دو است.

کلید واژه ها: فردوسی شاهنامه


نظر شما :