ظریف: اگر هاشمی نبود نمی‌توانستیم محکومیت صدام را بگیریم

۱۷ مهر ۱۳۹۶ | ۰۰:۲۶ کد : ۶۰۴۴ دیگر رسانه‌ها
ناطق نوری گفت: هاشمی رفسنجانی شخصیتی کم‌‌نظیر در تاریخ ما بود.

 

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری در همایش «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و دفاع مقدس» در کتابخانه ملی با بیان اینکه مرحوم هاشمی آنقدر بحث درباره‌اش هست که هرچه بگوییم پایان‌پذیر نیست، گفت: مرحوم آیت‌الله هاشمی شخصیت اگر نگویم بی‌نظیر، شخصیتی کم‌نظیر در تاریخ ما بود و معتقدم گرچه مدیریت، علم است و سطوح و بخش‌های مختلف دارد اما با حفظ احترام محققان این رشته و نویسندگان کتاب‌های مربوط به آن، معتقدم مدیریت در خون انسان‌ها است و تربیت است که می‌تواند مدیر بار بیاورد.

 

وی افزود: چه بسا کسانی مدیریت را خوانده باشند و اصولش را بدانند اما در عرصه عمل نتوانند مدیریت درستی اعمال کنند و چه بسا کسانی هم باشند که این کتب مدیریتی را نخوانده باشند اما مدیران بزرگی شده باشند.

 

ناطق نوری با بیان اینکه سینه چاکی و تحمل و شجاعت از عوامل مدیریت است، گفت: مرحوم هاشمی وقتی به قم آمد، تا مبارزات شروع شد به هیچ وجه دنبال مطرح شدن نبود، افرادی را جمع و فعالیت را شروع کرد و فعالیت سختی را پی گرفت که با چاپ جزوه‌هایی که بسیار خطرناک بود کارش را دنبال کرد.

 

ناطق نوری با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب هاشمی سردار سرافراز عرصه قانونگذاری، سازندگی و جنگ و جهاد بود، گفت: در سخت‌ترین شرایط مجلس اول او ریاست مجلس را به عهده گرفت و در ماجرای بنی‌صدر به زیباترین شکل جلسه مجلس برای رأی به عدم کفایت سیاسی او را اداره کرد.

 

وی ادامه داد: ایشان وقتی رئیس‌جمهور شد نیز در حالی که نفت بشکه‌ای ۸ تا ۱۲ دلار بود و زیرساخت‌های کشور پس از جنگ از بین رفته بود، کشور را چنان مدیریت کرد که شما همین الان در کشور هرچه سد و کارخانه فولاد، سیمان و پتروشیمی می‌بینید با همان نفت ۱۴ دلار و در زمان هاشمی انجام شده است.

 

ناطق نوری ادامه داد: ما در دورانی نفت را صد دلار فروختیم اما نیامدیم نوع مدیریت‌ها را مقایسه کنیم. این مسئله استعدادها را می‌کشد و اجازه نمی‌دهد که توانایی‌ها به فعلیت برسد.

 

وی گفت: امام فرماندهی جنگ را به مرحوم هاشمی واگذار کرد، در مقطعی که اختلاف سلیقه بین سپاه و ارتش است هاشمی فرماندهی جنگ را برعهده گرفت. همین اختلافات که بخشی از آن هم از پشت جبهه به جبهه منتقل شده بود، سبب آسیب‌های بزرگی در جنگ شد.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مرحوم هاشمی اختلاف بین سپاه و ارتش را چنان زیبا حل کرد و آن‌ها را به وحدت رساند که خاطرم است شب آزادسازی خرمشهر، مرحوم صیاد شیرازی از پشت بی‌سیم می‌گفت فلان پل را بزنید، شهید حسن باقری به او گفت فکر نمی‌کنید این پل فردا روزی به دردمان بخورد؟ مرحوم هاشمی این‌گونه وحدت را بین سپاه و ارتش به وجود آورد.

 

ناطق نوری افزود: در عملیات مرصاد مرحوم هاشمی هم مراقب تهران بود و هم در جبهه دستور داد به سمت قصر شیرین بروند، به مردم کرمانشاه گفتند شهر را خالی کنید. رزمنده‌ها به هاشمی گفتند شما هم از کرمانشاه بروید اما هاشمی با عده‌ای قلیل در همان قرارگاه ماند و گفت اگر من بروم مردم و رزمندگان روحیه خود را از دست می‌دهند، این رفتارها از هاشمی، هاشمی ساخت.

 

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این همابش از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان بزرگمرد تاریخ ایران و اسلام یاد کرد و گفت: من از آقای هاشمی یاد گرفتم که شجاعت به معنای تندروی نیست و همه ما قرار است فدای نظام، کشور و انقلاب اسلامی شویم نه اینکه کشور و نظام را فدای خود کنیم.

 

محمدجواد ظریف با گرامیداشت یاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و ادای احترام به خانواده او تصریح کرد: بخشی از خاطراتی که من از آقای هاشمی دارم مربوط به مذاکرات جنگ تحمیلی است، قطعنامه ۵۹۸ و مسائل بعد از آن است که برخی از این خاطرات هنوز امکان طرح ندارد و روزی که این خاطرات مطرح شود شخصیت برجسته آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خیلی برجسته‌تر از اکنون برای همگان روشن می‌شود.

 

وی گفت: من در جریان این مذاکرات یک درس در قالب دو نکته از آقای هاشمی آموختم؛ اینکه شجاعت همواره به معنای تندروی نیست، بلکه در بسیاری موارد شجاعت به معنای انتخاب تلخ و آینده‌نگری است. ترجیح منافع ملی بر منافع شخصی است و آقای هاشمی رفسنجانی در تمامی برهه‌های زندگی خود نموداری از این نوع شجاعت و واقعیت بودند. ایشان بسیار شجاع بودند و این شجاعت را در راستای منافع ملی کشور و اسلام صرف می‌کرد.

 

وی افزود: نکته دومی که از ایشان آموختم این واقعیت است که ما قرار است هزینه نظام انقلاب و کشور شویم نه اینکه کشور و نظام هزینه ما شود. شما اگر در رفتار سیاسی آیت‌الله  هاشمی رفسنجانی دقت کنید می‌بینید که در جای جای زندگی ایشان این آمادگی به وضوح مشاهده می‌شد.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: در حوزه دیپلماسی در حد یک کارشناس کوچک از دور شاهد بودم که ایشان همواره این آمادگی را داشتند که خود را هزینه انقلاب و نظام کنند نه اینکه انقلاب و نظام را هزینه صحبت‌ها، سیاست‌ها و حرف‌هایی که فقط برای اسم و رسم باقی می‌ماند، کند که معروفترین آن در پذیرش قطعنامه ۵۹۸ است. در شرایطی که کشور اقتضا می‌کرد آقای هاشمی این آمادگی را داشتند که مسئولیت این موضوع را بپذیرند و امام ناگزیر از پذیرش این مسئولیت نشود.

 

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سخنان خود در این همایش با اشاره به نحوه برخورد سازمان ملل و شورای امنیت با جنگ تحمیلی و جنایت‌های صدام علیه ملت مظلوم ایران تصریح کرد: به جرات می‌توانم بگویم که در تاریخ سازمان ملل و شورای امنیت، برخورد این شورا با موضوع جنگ تحمیلی یکی از سیاه‌ترین نمونه‌ها از عملکردهای این شورا است و اگر بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که در تاریخ سازمان ملل و شورای امنیت شاید یک اقدام مثبت از سوی آن‌ها در مورد جنگ تحمیلی، مشاهده نکنیم.

 

وی بیان کرد: هفت روز بعد از اینکه صدام به ایران حمله کرد و قسمتی از خاک ایران را اشغال کرد شورای امنیت اولین قطعنامه خود در این زمینه که قطعنامه ۴۷۹ بود را صادر کرد. حال این موضوع را مقایسه کنید که در جریان حمله صدام به کویت شورای امنیت شش ساعت بعد از این حمله عراق را محکوم کرد.

 

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: در قطعنامه‌ای که شورای امنیت بعد از هفت روز صادر کرد در آن صحبت از حمله نظامی عراق به ایران و خروج اشغالگران از کشورمان نکرد چراکه در آن موقع سفیر وقت آمریکا در سازمان ملل گفته بود منطقه‌ای که عراق از خاک ایران اشغال کرده منطقه مورد اختلاف است و در همین چارچوب شورای امنیت در بیانیه خود حرفی از اینکه اشغالگران از خاک ایران خارج شوند و به مرزهای بین‌المللی بازگردند، نکرد.

 

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: اولین باری که شورای امنیت درباره خروج نیروهای اشغالگر از سرزمین‌های ایران موضعی را مطرح کرد در قطعنامه‌ای بود که بعد از آزادی خرمشهر منتشر کرد. این شورا از فاصله قطعنامه ۴۷۹ تا قطعنامه ۵۱۴ در مورد جنگ عراق علیه ایران سکوت کرده بود.

 

ظریف تصریح کرد: اداره جنگ تحمیلی در صحنه بین‌المللی در برابر این میزان بی‌توجهی به قوانین بین‌المللی از سوی سازمان‌های بین‌المللی کار شاقی است و باید به تمام مسئولان کشور در آن زمان که در راس آن امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قرار داشتند، آفرین گفت.

 

وی در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به استفاده صدام از سلاح‌های شیمیایی علیه ایران تصریح کرد: در سال ۶۴ من کاردار ایران در سازمان ملل متحد بودم. در آن موقع پیش رئیس وقت شورای امنیت سازمان ملل که یکی از اعضای دائم این شورا بود رفتم و به او گفتم که در جنگ علیه ما عراق از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. کشورهایی که امروز فریاد آن‌ها مبنی بر اینکه سلاح‌های شیمیایی برای آن‌ها خط قرمز است گوش فلک را کر کرده است، به ما گفتند که ما به عنوان رئیس شورای امنیت اجازه نداریم در مورد این موضوع و استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی علیه ایران صحبت کنیم. در حالیکه در شش گزارش تاکید شده بود که عراق در جنگ علیه ایران از سلاح شیمیایی استفاده کرده است حتی یک بار شورای امنیت حاضر نشد که عراق را در این باره محکوم کند و فقط در یک بیانیه استفاده از سلاح شیمیایی علیه سربازان ایرانی را تقبیح کرد اما حاضر نشد که بگوید چه کشوری از این سلاح‌ها استفاده کرده است.

 

وی با اشاره به نحوه مدیریت قطعنامه ۵۹۸ از سوی آقای هاشمی در آن شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی تصریح کرد: من از آقای هاشمی در این صحنه‌ها یاد گرفتم که شجاعت همیشه به معنای تندروی نیست. شما به برخی از حرف‌هایی که این روزها زده می‌شود توجه نکنید. واقعیت‌های امروز را حتی برخی از دوستان نادیده می‌گیرند چه برسد به مسائل ۳۰ سال قبل.

 

وی در بخشی از صحبت‌های خود با بیان اینکه شورای امنیت سازمان ملل تاکنون سه بار خیز برداشته تا ایران را مورد تحریم قرار دهد، خاطرنشان کرد: بعد از اشغال لانه جاسوسی و همچنین بعد از جنگ شورای امنیت تلاش کرد که ایران را تحریم کند ولی نحوه مدیریت کشور مانع این موضوع شد. ولی ما در مورد سوم یعنی مسئله هسته‌ای با تحریم‌ها روبرو شدیم و این‌ها تفاوت نحوه مدیریت کشور را نشان می‌دهد که ما در دو مرحله اول توانستیم مانع این موضوع شویم ولی در مورد سوم گرفتار تحریم‌ها شدیم.

 

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع نامه‌نگاری‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با صدام حسین اشاره کرد و گفت: در این موضوع نیز می‌بینیم که آقای هاشمی آمادگی داشتند که خود را برای نظام فدا کنند و این موضوع که شجاعت به معنای تندروی نیست را در طول این نامه‌نگاری‌ها مشاهده می‌کنیم و در واقع صفحه زرینی از نوع نگرش آقای هاشمی در مورد کشور و نظام دیده می‌شود.

 

ظریف با اشاره به حساسیت و دقتی که مرحوم هاشمی رفسنجانی در نامه‌نگاری‌هایی که با صدام داشته است، گفت: من این جدیت را به وضوح مشاهده کرده‌ام و این‌ها همه درس تاریخی است برای کسانی که تاریخ جنگ را مرور می‌کنند. من در آن زمان توفیق داشتم که کار را از نزدیک دنبال کنم و مراقبت‌ها و درایت‌های ایشان در این زمینه را به خوبی به یاد دارم.

 

وزیر امور خارجه کشورمان به تعیین متجاوز از سوی دبیرکل سازمان ملل در جریان جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: در مورد این مذاکرات نیز باید زمان بگذرد تا امکان طرح برخی از مسائل مرتبط با آن فراهم شود ولی تاکید دارم که اگر مدیریت شجاعانه و ازخودگذشتگی آقای هاشمی نبود هیچ‌گاه ما نمی‌توانستیم محکومیت صدام حسین به خاطر حمله به ایران را از سازمان ملل و دبیرکل آن بگیریم. البته ما در این زمینه نیز شاهد برگه ننگینی از رفتار شورای امنیت هستیم چراکه علیرغم اینکه دبیرکل سازمان ملل در گزارش خود اعلام کرد که صدام مسئول جنگ تحمیلی است، شورای امنیت در این ارتباط سکوت کرد.

 

ظریف در پایان صحبت‌های خود گفت: در پایان می‌خواهم بار دیگر درس‌هایی که از آقای هاشمی رفسنجانی یاد گرفته‌ام را تکرار کنم. از ایشان یاد گرفتم که شجاعت به معنای تندروی نیست و همه ما قرار است که فدای نظام کشور و انقلاب شویم نه اینکه نظام و کشور را فدای خود کنیم.

 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این همایش گفت: برخی رسانه‌ها و جناح‌های سیاسی در جریان منتسب شدن یک عبارت ساختگی به مرحوم آیت‌الله هاشمی در شبکه‌های مجازی، بدون در نظر گرفتن نقش بی‌بدیل، زحمات و همت والای وی در ایجاد و توسعه صنایع موشکی در کشور در دوران دفاع مقدس و پس از آن، نسبت به ایشان بی‌انصافی و جفا کردند.

 

محسن هاشمی با بیان اینکه موضوعی که برای بنده تعیین شده است تا درباره آن بحث کنم، آیت‌الله هاشمی و صنایع دفاعی است، گفت: قبل از اینکه به موضوع بپردازم لازم است بر اساس یک شناخت علمی از شخصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نسبت به تحلیل نقش ایشان در صنایع دفاعی اقدام کنیم.

 

وی افزود: در این رابطه به مقاله‌ای که از سوی دکتر گلزاری، روانشناس کشور در رابطه با تحلیل شخصیت آیت‌الله هاشمی در یکی از مجلات علمی روانشناسی منتشر شده، اشاره می‌کنم، البته این مقاله بسیار مفصل و حدود ۴۰ صفحه است که علاقه‌مندان و محققان می‌توانند به آن مراجعه کنند.

 

رئیس شورای شهر تهران گفت: در این مقاله نشان داده شده که آیت‌الله هاشمی شخصیتی شکوفا دارد و علاوه بر آن بر اساس مدلی که این روانشناس شاخص کشور ارائه کرده، شخصیت آیت‌الله هاشمی فراتر از شکوفایی است و تفاوت‌های مهمی با سطح شکوفایی دارد.

 

هاشمی تاکید کرد: طبیعتاً ما باید از افراد فراشکوفا انتظار اقدامات و دستاوردهایی فراتر از افراد عادی داشته باشیم، اقداماتی که فراتر از زمان خود هستند. در زندگی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نمونه‌های متعددی از این‌گونه اقدامات را مشاهده می‌کنیم، متروی تهران و دانشگاه آزاد اسلامی دو نمونه از آن هستند که تاکنون درباره آن‌ها صحبت شده است و بنده امروز به موضوع صنایع دفاعی اشاره می‌کنم که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی افزود: به دلیل آن‌که در زمان جنگ تحمیلی  در حال تحصیل در رشته کامپوزیت‌ها در پلی‌تکنیک مونترال بودم و این رشته مرتبط با صنایع موشک‌سازی بود و بر اساس علاقه شخصی مسائل صنایع دفاعی را دنبال می‌کردم و در زمان‌هایی که در تعطیلات دانشگاه به ایران می‌آمدم، به همراه ایشان به جبهه یا بازدید از صنایع دفاعی می‌رفتیم و این موضوع را دنبال می‌کردم.

 

وی ادامه داد: در سال ۶۵ و در شرایطی که جنگ شهرها آغاز شده بود و کشور به شدت به موشک برای پاسخ دادن به حملات ارتش بعثی عراق نیاز داشت، من دوره دکترا را شروع کرده بودم که ایشان توصیه کردند که با توجه به تخصصم به صنایع دفاعی کمک کنم و این باعث شد تا ملاقات‌های بنده با ایشان عمدتاً به پیگیری صنایع موشکی اختصاص پیدا کند. در خاطرات روزنوشت ایشان که تا در این دوره یعنی از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۰ در دسترس است، مشاهده می‌کنید که تقریباً اکثر مواردی که ایشان به ملاقات بنده اشاره کرده‌اند، موضوع صنایع موشکی بوده است و شرایط به گونه‌ای بود که به دلیل اهمیتی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای صنایع موشکی و دفاعی قائل بود و به دلیل مشغله زیاد ایشان در دوران جنگ و ریاست جمهوری که دسترسی به ایشان را برای مدیران صنایع دفاعی سخت می‌کرد، ایشان این وظیفه را نیز به من محول کرده بودند که موضوعات صنایع دفاعی را به‌صورت ویژه دنبال کنم و هرگاه لازم بود ایشان را در جریان مسائل قرار دهم.

 

رئیس شورای شهر تهران گفت: ایشان از ابتدای مسئولیت خود در سطوح ارشد نظام یعنی ریاست مجلس شورای اسلامی توجه ویژه‌ای به صنایع دفاعی داشتند که در خاطرات روزنوشت هم آثار این حساسیت کاملاً دیده می‌شود. مسئولان مختلف صنایع دفاعی و انرژی اتمی طبیعتاً گزارش‌هایی به ایشان و سایر مسئولان ارشد نظام از وضعیت و مشکلات این صنایع می‌دادند اما پیگیری‌های ایشان متفاوت با سایر مسئولان بود و تا انتها و رسیدن به نتیجه معمولاً موارد را پیگیری می‌کردند. اما نکته‌ای را که می‌خواهم امروز به‌صورت ویژه به آن اشاره کنم، نوع نگاه آیت‌الله هاشمی به صنایع دفاعی و موشکی است.

 

هاشمی تصریح کرد: اصولاً در بسیاری از کشورها به‌خصوص در کشورهای استبدادی، تجهیزات نظامی به‌خصوص موشکی به نوعی یک اسلحه برای ایجاد رعب و ابراز قدرت است که توسط دیکتاتورهایی نظیر صدام حسین برای کشورگشایی نیز به کار می‌رفت و می‌رود. از این رو به نوعی، خود تجهیزات نظامی، هدف و حتی بالاترین ابزار حاکمیت محسوب می‌شود.

 

وی یادآور شد: اما نگاه آیت‌الله هاشمی به صنایع دفاعی این‌گونه نبود. در نگاه ایشان هدف اصلی حکومت ایجاد توسعه بود که به تأمین رفاه عمومی، شکوفایی در اقتصاد و فرهنگ و حفظ منافع ملی منجر شود. از این ‌رو صنایع دفاعی برای ایشان وسیله‌ای بود که بتواند امنیت کشور را در برابر تهدیدات تأمین کند و حتی پلی برای انتقال تکنولوژی جهت توسعه صنعتی کشور باشد.

 

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: بنابراین شاهد هستیم در مقطعی که حملات موشکی رژیم بعثی عراق به شهرهای ایران آغاز می‌شود و کشور نیاز به موشک بالستیک برای دفاع از خود و پاسخ دارد، از طریق لیبی و سوریه تأمین موشک‌های اسکاد به‌ صورت محدود آغاز می‌شود و همزمان فرآیند تولید موشک در کشور از طریق مهندسی معکوس با پیگیری آیت‌الله هاشمی آغاز می‌شود.

 

وی تاکید کرد: برای افزایش توان صنایع دفاعی و کاهش ریسک، همزمان در سه حوزه تلاش برای تولید موشک آغاز می‌شود. در صنایع دفاعی شهید همت که وابسته به سپاه پاسداران است، در وزارت جهاد سازندگی و وزارت صنایع. در خاطرات ایشان در این مقطع، پیگیری این سه خط موازی و تاکید ایشان بر توسعه صنایع دفاعی و موشکی کاملاً مشهود است.

 

وی اظهار کرد: با پایان جنگ و آغاز دوره سازندگی، توجه به توسعه صنایع دفاعی و موشکی نه تنها در دولت سازندگی کاهش نمی‌یابد بلکه شاهد افزایش شتاب آن هستیم. ادغام صنایع دفاع با وزارت دفاع و متمرکز کردن صنایع دفاعی در این وزارتخانه نیز در این راستا بود.

 

هاشمی تاکید کرد: بهبود روابط با اتحاد جماهیر شوروی و سفر موفقیت‌آمیز ایشان به مسکو در سال ۱۳۶۸ یکی از محورهایی است که در توسعه صنایع دفاعی کشور شتاب ایجاد می‌کند.

 

وی گفت: اولویت دادن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به توسعه صنایع دفاعی و موشکی تا پایان دولت ایشان ادامه دارد و در این دوره تقریباً تلاش برای تولید موشک‌های دوربرد به نتایج تثبیت‌شده‌ای می‌رسد و صنایع دفاعی موفق می‌شود با انتقال تکنولوژی به داخل، ایران را به کشوری تولیدکننده در این حوزه تبدیل کند.

 

رئیس شورای شهر تهران اظهار کرد: حوزه صنایع دفاعی حوزه گسترده‌ای است که کمتر مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است و حتی در باغ‌موزه دفاع مقدس نیز بخشی به آن اختصاص داده نشده است. این حوزه فقط صنایع موشکی نیست و سیستم تولید، تعمیر و نگهداری گسترده‌ای را شامل می‌شود و در حوزه موشکی نیز سایر دستگاه‌ها نظیر صنایع دفاعی و جهاد سازندگی در کنار سپاه نقش‌آفرینی کردند.

 

وی یادآور شد: از میان همکارانم در این حوزه از شهید حسن تهرانی‌مقدم، آقایان علی عسگری و ضرغامی روسای فعلی و قبلی صداوسیما، آقای منطقی و قیامتیون، حسن‌زاده و... تیمی بودند که خالصانه در جهت توسعه صنایع دفاعی و موشکی کشور به‌ صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کردند که ثمره این فعالیت‌ها را ما در سال جاری که توانستیم انتقام حمله داعش به مجلس شورای اسلامی را با انهدام پایگاه‌های آنان در دیرالزور با موشک‌های نقطه‌زن جمهوری اسلامی بگیریم، شاهد هستیم.

 

هاشمی تصریح کرد: در کنار این تقدیر، مناسب می‌دانم که گله‌ای هم از برخی رسانه‌ها و جناح‌های سیاسی داشته باشم که در جریان منتسب شدن یک عبارت ساختگی به آیت‌الله هاشمی در شبکه‌های مجازی، بدون در نظر گرفتن نقش بی‌بدیل، زحمات و همت والای ایشان در ایجاد و توسعه صنایع موشکی در کشور در دوران دفاع مقدس و پس از آن، نسبت به ایشان بی‌انصافی و جفا کردند.

 

وی در پایان گفت: در حالی که اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم چه در دوران امام (ره) و چه در دوران رهبر معظم انقلاب، شاید نتوانیم مسئولی را در کشور پیدا کنیم که به اندازه ایشان دغدغه و پیگیری جهت توسعه صنایع دفاعی و موشکی کشور صرف کرده باشد و تحقیقاً این بُعد از کارنامه ایشان مظلوم واقع شده است که امیدواریم تلاش‌هایی نظیر این همایش بتواند حقایق را جهت اطلاع افکار عمومی و ثبت در تاریخ تبیین کند.

کلید واژه ها: هاشمی رفسنجانی ظریف ناطق نوری


نظر شما :