خاندان پهلوی ۲۲ میلیارد ریال به بانک‌ها بدهکارند

۱۶ خرداد ۱۳۵۸
۰۴ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۱:۱۱ کد : ۲۲۲۷ کاغذ اخبار
خاندان پهلوی ۲۲ میلیارد ریال به بانک‌ها بدهکارند
هاشم صباغیان معاون نخست‌وزیر در امور انتقال، پیش از ظهر دیروز در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی در مورد کارهای ضد ملی و ننگین خاندان پهلوی و اثرات سوء اقتصادی و هزینه‌های گزافی که این نوع ولخرجی‌ها بر بیت‌المال باقی گذارده اطلاعاتی در اختیار خبرنگاران قرار داد.

 

معاون نخست‌وزیر در امور انتقال در آغاز این مصاحبه گفت: طبق تصمیم شورای انقلاب و بر مبنای فرمان امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی در مورد کاخ‌ها تصمیم گرفته شد اموال غیرمنقول این کاخ‌ها در اختیار دولت قرار گیرد و برای استفاده عموم گذاشته شود و مقدمات آماده ساختن کاخ‌های نیاوران، سعدآباد، قصر فیروزه برای بهره‌برداری عموم مردم فراهم شده و کمیسیونی مرکب از نمایندگان بنیاد مستضعفان، وزارت دارایی، وزارت فرهنگ و هنر، شهرداری پایتخت و نخست‌وزیری مشغول صورت‌برداری از کلیه اجناس غیرمنقول آن هستند.

 

وی افزود: این اجناس به سه دسته تقسیم خواهند شد. آن قسمت از اشیاء که قابل مصرف و فروش در داخل کشور می‌باشد مانند قسمتی از قالی، قالیچه‌ها و لوازم منزل و ماشین و غیره زیرا چنانچه فروخته نشود استهلاک زیادی شامل آن‌ها می‌شود ولی در مزایده‌های بین‌المللی به فروش می‌رسد مانند اسب‌ها، ماشین‌های گران‌قیمت و غیره. آن قسمت از اشیاء منقول که جزء سرمایه‌های کشور بوده و یا عتیقه‌جات و فرش‌های گران‌بها و ارزنده و اشیاء که نمونه زندگی خاندان بزرگترین طاغوت زمان و یکی از بزرگترین طاغوتیان تاریخ می‌باشد، نگهداری و در معرض نمایش عموم گذاشته می‌شود و در این کاخ به صورت موزه به نمایش عموم ملت ایران و بعدا عموم مردم جهان گذاشته خواهد شد.

 

 

استفاده عموم از کاخ‌های سلطنتی

 

وی افزود: محوطه کاخ‌های سعدآباد برای استفاده عموم و به عنوان گردشگاه‌ها و تفریح و هواخوری مردم و ساختمان‌های آن با لوازم به عنوان موزه و کتابخانه و قرائت‌خانه و غیره از آن استفاده می‌شود و قسمت کاخ نیاوران فقط به عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان یک مجموعه زندگی طاغوت بزرگ تاریخ به معرض نمایش گذاشته خواهد شد. در قسمت قصر فیروزه هم موزه بسیار بزرگی دارد که قسمت‌های وسیع و آماده برای پیک‌نیک روزهای تعطیل دارد و یا چنانچه امکان آماده شدن آن را پیدا کنیم برای مسافرت‌های کوتاه تابستانی با نظم خاصی مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد. امید است به خواست خدای بزرگ بتوان دو محوطه قصر فیروزه و کاخ سعدآباد را در تیرماه آماده نمود که تابستان امسال مورد استفاده عموم قرار گیرد.

 

همانطوری که در صحبت‌های قبلی به اطلاع عموم رسید با وجود صرف پول‌های گزاف که از رقم و تصور خارج است باز آنچه هزینه مربوط به دولت بوده از پرداخت آن خودداری می‌نمودند، مثلا جمع بدهی تلفن و تلکس درباره این خاندان روی هم ۳۰۸۳۵۵۶۶۴ ریال می‌باشد که ارقام اصلی آن مربوط به شهناز ۳۲۷۳۰۵۲، ملکه ۲۶۵۷۶۷۷ ریال، شمس ۱۳۴۲۵۵۹۴ ریال بوده است. در مسافرت‌های به خارج هم آنچه می‌خریده‌اند از بودجه سفارتخانه‌ها بوده و بدهی دارند مثلا فریده دیبا در یک سفر به دهلی‌نو ۱۰ عدد سفره کوچک با فرم و طرح مخصوص به مبلغ ۲۱۰۰۰ روپیه معادل ۲۱ هزار تومان از محل سفارت خریده است. وی افزود بدهی خاویار دربار به شرکت شیلات ۲۰۸۰۴۰۰ ریال می‌باشد. از ایرلند خبر می‌دهند که ۹ راس اسب خریده شده توسط شاه، که قرار شد از طرف سفارت ایران در لندن نسبت به تحویل آن فعلا اقدام شود تا بعداً با سایر اسب‌ها فروخته شود.

 

 

حیف و میل‌های فرح

 

وی در مورد دفتر فرح گفت: دفتر فرح واقعاً هرچه بیشتر بررسی می‌شود به عمق جنایات و فساد اخلاق و حیف و میل‌های دستگاه کثیف دفتر فرح پی می‌بریم. از جمله می‌توان به خرید سه عدد ستون و یک گوی از مفرغ از ایتالیا برای دفتر به مبلغ یک میلیون دلار تقریبا معادل ۷۰۰۰۰۰۰۰ ریال اشاره کرد.

 

وی افزود: همچنین در سال گذشته در حدود ۲۳ قرارداد مختلف کوچک و بزرگ دفتر مخصوص فرح منعقد نموده که جمع مبلغ آن‌ها در حدود ۶۴۰۰۰۰۰۰ ریال که شامل کتاب‌هایی که تالیف شده مانند شمایل‌نگاری درباری نمدهای ایران ارگ کریمخانی به مبلغ بیست میلیون ریال و یک جلد کتاب بنام رازهای گلشن به مبلغ هر جلد ۵۰۰۰۰ ریال و فقط ۵۰ جلد تهیه و منتشر نموده‌اند و یا مجسمه‌سازی مانند مجسمه نیم‌تنه برنزی فرح توسط ژاپونی‌ها ۵۰ هزار دلار و طرح و ساخت یک مجسمه برنزی بنام بندباز توسط بهمن محصص به مبلغ ۲۰ میلیون ریال.

 

 

پرداخت ۵۰ هزار دلار به جری لوئیس

 

صباغیان در ادامه این مصاحبه گفت: از آقای جری لوئیس هنرپیشه امریکایی که خودش اظهار علاقه نموده است برای برنامه‌های هنری به ایران مسافرت نمایند مقام‌های درباری دعوت کرده و هزینه‌های گزاف آن را از بیت‌المال پرداخته‌اند و مبلغ پنجاه هزار دلار به ایشان دستمزد پرداخته و پول بلیط هواپیما برای خود و چهار نفر همراهانش از امریکا به تهران را نیز پرداخته‌اند. در ضمن یک ارکستر ۲۰ نفری در تهران به طور مجانی در اختیار جری لوئیس گذارده‌اند و علاوه بر همه این‌ها هزینه اقامت در هتل درجه یک برای جری لوئیس و همراهانش در مدت اجرای برنامه را پرداخته‌اند. جالب اینکه مدت برنامه جری لوئیس تنها ۶۰ الی ۷۰ دقیقه بود و هزینه‌های آن در حدود پنج میلیون ریال می‌شده و این مبالغ در ۵۷/۳/۲۳، خرداد سال گذشته درست‌‌ همان موقعی که مردم مبارز مجاهد ما تدارک پیروزی انقلاب را می‌دیدند و مبارزه می‌کردند پرداخت شده است.

 

وی در مورد سفر فرح به عراق و هزینه این سفر افزود وقتی که تدارک مسافرت فرح به عراق برای توطئه را قبلاً چیده بودند و اسداله کیافر سرکنسول ایران در عراق به فضل‌الله نبیل پیشکار فرح هزینه‌های تدارک دیده شده را به این شرح پیشنهاد کرد: هزینه ۴ نفر از خانم‌های خیاط ایتالیایی بنام‌های باتینی، سوالنتینو، مرکوری – موریس که ۱۴ مرتبه رفت و آمد داشته‌اند فقط هزینه بلیط هواپیما ۲۰۱۴۲۴۰ ریال. آخرین لباس در آذرماه ۵۷ از مزون رم و پاریس به مبلغ ۲۲۱۱۰۶۲۰ ریال توسط سفارت ایران پرداخت شده است. یکدست لباس ساتن صورتی با بالاتنه و آستین‌های گلدار برای فرحناز در تاریخ ۵۶/۹/۲۰ از مزون ایتالیا خریداری شده به مبلغ ۸۵۹۵۹۳۲ ریال بوده است. در مقابل این هزینه‌ها دفتر پیشکاری فرح برای کمک درمانی – مالی و کمک هزینه تحصیلی در طول ۱۰ سال فعالیت طبق ارقام ثبت شده در دفا‌تر ۴۵۴۴۷۱۵ ریال بوده، نصف مبلغ خرید یکدست لباس ساتن برای فرحناز است. تاریخ را گواه می‌گیریم.

 

 

بدهی‌های خاندان پهلوی به بانک‌ها

 

جمع بدهی‌هایی که تاکنون بانک‌های کشور اعلام نموده‌اند توسط خاندان کثیف پهلوی به مبلغ ۲۱۸۰۷۸۹۱۲۹۳ ریال، این فقط بدهی‌های بانک است ولی بدهکاری سایر شرکت‌هایی که دارند خیلی بیش از این‌هاست. در زمینه فعالیت دستگاه معاون نخست‌وزیر گفت: موضوع روزنامه رستاخیز و حزب منحله تقریباً به پایان رسیده، اجاره ساختمان‌ها اکثراً فسخ شده و یا مورد استفاده سایر دستگاه‌ها قرار گرفته است. البته در تنظیم اجاره تقلیل داده شده و حتی در بعضی ساختمان‌ها به نصف رسیده و اموال آن‌ها بین کمیته‌های مختلف کمیته مسکن مستضعفان – شهربانی‌ها که اکثراً لوازم آن‌ها سوخته بود و ادارات آموزش و پرورش و دیگران توزیع شده و لوازم و اتومبیل‌ها در بین ادارات تقسیم گردید. وی در مورد کمیته‌های پیکار با بی‌سوادی گفت: کمیته پیکار با بی‌سوادی که قسمت‌های مختلف آن را حذف نموده و افراد بازنشسته را از خدمت مرخص نموده و ساختمان‌های اضافی را تخلیه نموده و در جمع ماهیانه در حدود ۱۵۵۸۵۵۷۸ ریال صرفه‌جویی در بودجه شده بود. در این فرصت جا دارد از دکتر حریری سرپرست کمیته پیکار با بی‌سوادی تشکر نماییم. و امید است در آینده مبارزه علیه بی‌سوادی را با طریق کیفی و کمی دنبال نمایند و اثرات آن در خور انقلاب اسلامی باشد.

 

 

پرداخت وام به کشورهای خارجی

 

صورت وام‌هایی که از سال ۵۳ تا ۵۶ به کشورهای خارج پرداخت نموده‌اند مبلغ آن بالغ بر ۴۰۹۷۱۷۴۳۵۲۹۰ ریال است و بهره آن در مواردی به طور بلاعوض و برخی موارد با بهره دو – دو و نیم – چهار – شش و هشت درصد بوده و بازپرداخت آن از ۲ سال و سه سال و ۶ سال بوده است.

 

وی گفت کشورهای فرانسه – پاکستان – سنگال – سودان – تونس – اردن هاشمی – مصر – افغانستان – لهستان – انگلستان - اندونزی از این وام‌ها استفاده کرده‌اند و به طور کلی تعداد این نوع وام‌ها ۳۲ فقره است. مثلاً دو نوبت به سازمان ملی انگلستان ۴۰۰۰۰۰۰۰۰ میلیون دلار و ۴/۵ سال بعد از پرداخت وام اولین قسط این پرداخت می‌شده و یکی فرانسه یک میلیارد دلار در سال ۵۳ پرداخت شده، اردن هاشمی پنج نوبت جمعا ۱۷۵۰۰۰۰۰۰۰ که بلاعوض ۲ درصد – ۴ درصد بهره داشته است ولی کوتاه مدت بوده است.

 

 

روزنامه کیهان

کلید واژه ها: خانواده پهلوی فرح پهلوی صباغیان


نظر شما :