دایره مبارزه با منکرات منحل شد

۱ دی ۱۳۵۹
۱۵ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۸ کد : ۲۴۶۰ کاغذ اخبار
به دستور دادستان کل دادسرای انقلاب، دایره مبارزه با منکرات منحل شد. در رابطه با انحلال این دایره دیروز چند تن از کارکنان آن از خبرنگاران جراید دعوت کردند تا برای آن‌ها علت انحلال دایره منکرات را تشریح کنند. یکی از کارکنان دایره مبارزه با منکرات در حضور سایر کارکنان خود گفت: از یک ماه و نیم قبل که حجت‌الاسلام انصاریان رییس و حاکم شرع این دایره استعفا کرد ما فعالیت خودمان را متوقف کردیم. از آن تاریخ تاکنون چندین بار با مقامات مسئول از جمله آقایان قدوسی و آیت‌الله موسوی اردبیلی تماس گرفته‌ایم، ولی جواب قانع‌کننده‌ای داده نشد، تا اینکه روز شنبه همین هفته آقای قدوسی صریحاً گفت که دایره مبارزه منکرات باید منحل شود. البته ایشان دلیل قانع‌کننده‌ای در مورد علت انحلال این دایره ارائه نکردند شاید دلیل ایشان سوءاستفاده‌ها و یا خطاهایی باشد که از بعضی کارکنان اینجا سرزده است. به هر حال ما از شما می‌خواهیم که با ایشان تماس بگیرید و راجع به علت انحلال این دایره سوال کنید و بگویید اگر یکی خطا کرده، باید همان شخص خطاکار مجازات شود، نه همه. ما بعد از انقلاب بزرگترین خدمت را ملت کرده‌ایم و آن خراب کردن محله بدنام و تامین زندگی زن‌های این محله است. با انحلال این دایره معلوم نیست جوابگوی این زن‌ها کیست و مسئولیت مبارزه با مشروب‌خواری و فحشا به عهده چه سازمانی خواهد بود؟ اگر قصد انحلال این دایره را داشتند می‌بایستی سازمانی دیگر جایگزین آن‌ها می‌کردند.

 

سوال شد: چرا در مدت یک ماه و نیم دست از فعالیت کشیده‌اید؟

 

یکی از کارکنان در پاسخ گفت: وقتی در یک ارگانی سرپرست آن استعفا می‌کند عملاً کارها راکد می‌ماند. در اینجا ما نه حکمی داشتیم و نه بودجه‌ای در اختیارمان قرار می‌گرفت. سوال شد: بودجه ماهانه این دایره چه مبلغی بود؟ یکی از آن‌ها در پاسخ گفت: حدود ۷۰۰ هزار تومان در ماه بود که مقداری از این پول را دادسرای انقلاب پرداخت می‌کرد و بقیه را مردم از سهم امام و خمس و زکات می‌پرداختند.

 

در این مدت که فعالیت ما کم شده است اهالی و ساکنین خیابان جمشید طوماری تهیه و امضا کرده و در آن طومار فعالیت شبانه‌روزی و کارهای خداپسندانه ما را تایید کرده‌اند و قرار بوده است این طومار به رادیو و تلویزیون و روزنامه‌ها تسلیم شود، اما نمی‌دانیم چرا تا به حال آن را تسلیم نکرده‌اند. با توقف کار ما خودتان شاهد هستید که هر روز بازار فروش نوار آهنگ‌های موزیکال در خیابان‌ها رایج‌تر می‌شود. ما تاکنون به ۴ هزار پرونده رسیدگی کرده‌ایم که تعدادی از این پرونده‌ها مسکوت مانده است و ما همه آن‌ها را تحویل دادستانی خواهیم داد. در این مدت یک ماه و نیم که ما فعالیتی نداریم فقط یک زندانی داشتیم که او را هم به زندان قصر تحویل دادیم.

 

 

هزینه تخریب قلعه

 

یکی دیگر از کارکنان دایره منکرات گفت: برای مخارج تخریب قلعه ما حدود ۲۶ میلیون تومان خرج کردیم که مقدار زیادی از این پول‌ها را به صاحبان مغازه‌هایی که در قلعه واقع شده بودند، پرداخت کردیم. مبلغی از این رقم را دادستانی انقلاب پرداخت کرد و ما پس از تخریب قلعه برای زن‌های این محله حقوقی در نظر گرفتیم که ماهانه به آن‌ها پرداخت می‌کنیم. همین اواخر در خیابان پاسداران کارگاه خیاطی برای عده‌ای از آن‌ها تدارک دیدیم که هم‌اکنون مشغول کار هستند.

 

در مورد اینکه چگونه متهمان دستگیر شده را مجازات می‌کنید؟ گفتند: ما به مقررات و ضوابط دادسراها کاری نداریم، بلکه از کتاب «رساله» (تحریرالوسیله) امام عمل می‌کنیم، این رساله در اختیار حجت‌الاسلام انصاریان حاکم شرع که از طرف آقای قدوسی انتخاب شده بود، قرار داشت و مجرمین طبق حکم حاکم شرع مجازات می‌شدند.

 

یکی از خبرنگاران سوال کرد: گفته می‌شود در اینجا زنان حامله را هم حد شرعی می‌زنید و موردی پیش آمده که زنی بر اثر اجرای حد شرعی سقط جنین کرده است. در پاسخ به این سوال گفتند: چنین چیزی درست نیست، بلکه موردی پیش آمد که زن حامله‌ای محکوم به ۷۰ ضربه شلاق شد، ولی ما با گرفتن وثیقه آن زن را آزاد کردیم و قرار شد دو ماه پس از زایمان، ایشان به اینجا مراجعه کند تا حد شرعی را درباره‌اش جاری کنیم.

 

در مورد جاری کردن حد نسبت به یک زن دیوانه سوال شد. آن‌ها در پاسخ گفتند: بازجو در خلال بازجویی زن متهم متوجه می‌شود که او دیوانه است یا خیر؟ گاهی اوقات ما با بیمارستان روانی ونک هم مکاتبه می‌کنیم. سابقه بیماری مجرم را می‌پرسیم که تاکنون یک بار این کار را کرده‌ایم. پس از انتخاب آقای قدوسی به سمت دادستانی کل انقلاب، به دستور ایشان این دایره به وجود آمد. در مورد اینکه قبلاً در یک مناظره تلویزیونی عنوان شد که وجود دایره مبارزه با منکرات غیرقانونی است و اصلاً در شورای انقلاب تشکیل چنین دایره‌ای عنوان و یا تصویب نشده است، آن‌ها گفتند: سرپرست این دایره مدت ۵ سال است که کارش ارشاد مردم و مبارزه با منکرات است که بعد از انقلاب کار ایشان علنی شد.

 

 

روزنامه اطلاعات

کلید واژه ها: منکرات


نظر شما :