واردات ایران به ۱۲ میلیارد تومان می‌رسد

۱۹ شهریور ۱۳۵۶
۲۷ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۵ کد : ۲۴۹۳ کاغذ اخبار
واردات ایران به ۱۲ میلیارد تومان می‌رسد
آماری که جسته گریخته درباره تجارت خارجی ایران انتشار می‌یابد، بسیار تکان‌دهنده است. لازم نیست به درون ارقام مراجعه کنیم و کفایت می‌کند انواع سفارش‌ها را ببینیم. در چهار ماه اول سال، فقط بخش خصوصی قریب یک میلیارد تومان از خارج، گاو و گوسفند زنده، گوشت گوسفند و گاو، کره، ماهی یخ‌زده و دودی، آبجو، موز، کنسرو گوشت، نخود و لوبیا و لپه، ژامبون، جوجه یک‌روزه، ماکارونی، لوبیا قرمز و برنج وارد کرده است و شرکت بازرگانی دولتی ایران، ۱۵ هزار تن روغن نباتی خارجی خریده که ۹ هزار تن وارد شده است و شش هزار تن دیگر ماه آینده وارد می‌شود.

 

روزنامه کیهان که این خبرها را داده گزارشی دارد که به تفصیل نیاز کشور را به مواد غذایی خارج شرح می‌دهد و برآورد می‌کند امسال رقم واردات مواد غذایی به دوازده میلیارد تومان یعنی بیش از یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار می‌رسد.

 

سابق در وزارت کشاورزی شیوه‌ای رایج بود که باید به پناه گرفتن پشت آمار نامطمئن تعبیر شود. از جمله مکرر در دفاع از افزایش نیاز کشور به گندم خارج، شنیدیم که آمارسازان مدعی شدند چون درآمد مردم فزونی یافته، مصرف گندم نیز زیاد شده، در حالی که اگر این استدلال درباره گوشت، میوه و چیزهایی از این قبیل تا حدی پذیرفتنی باشد، درباره نان هرگز قابل قبول نیست. همینطور درباره برنج که در سال‌های بین ۴۱ و ۴۲، وزیر کشاورزی وقت نگران بود که مازاد محصول برنج کشور را چه باید کرد و تدارک صدور و فروش مقداری برنج به خارج دیده شد و نگرانی نیز از اینجا ناشی می‌شد که نوع برنج ایران، باب مصرف کشورهای نیازمند نیست ولی اکنون قریب ۱۰ سال است پیدا شدن «کرم خاردار» در مزارع ایران هم تولید برنج را به نصف کاهش داده است، و هم سمپاشی‌های موسمی کشاورزان برای دفاع از محصولشان در برابر کرم خاردار به پرورش ماهی در رودخانه‌های شمال که آبگیر برنج‌زارهاست سخت آسیب رسانده، بی‌‌آنکه سرمایه‌های گزافی که در وزارت کشاورزی و از طریق این وزارتخانه طی این مدت به جریان افتاده، حتی یکبار به طور قاطع، هدف ریشه‌کن ساختن کرم خاردار را دنبال کند و به این ترتیب، یک آفت خطرناک از برکت تذبذب و دست به دست کردن کارشناسان ما بومی شده است و ایران سال‌هاست که خریدار برنج از خارج است و محصول داخلی نیز نسبت به قیمت بین‌المللی پنج برابر است.

 

اگر هر مورد دیگر را از گوشت و مرغ و میوه و ماهی دنبال کنید با چنین سابقه‌ای رویارو خواهید شد و اگر امروز برای ریشه‌کن ساختن نقص چاره نشود، فردا بسیار دیر خواهد بود.

 

 

مجله خواندنیها
 

کلید واژه ها: واردات


نظر شما :