واردات کالاهای لوکس ممنوع شد

۱۴ خرداد ۱۳۴۰
۲۰ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۹:۵۸ کد : ۲۰۳۱ کاغذ اخبار
واردات کالاهای لوکس ممنوع شد
ساعت ده و نیم صبح امروز آقای دکتر علی امینی نخست‌وزیر طی یک مصاحبه مطبوعاتی تغییراتی را که در مقررات واردات داده شده است اعلام داشت. وی اظهار داشت آقایان مسبوق هستند که در زمینه اقتصادی ما سعی می‌کنیم که در پرداخت‌ها و تجارت خود با دنیا یک توازنی برقرار کنیم. پس از مطالعه زیاد به این نتیجه رسیدیم که ما به اندازه کافی کالاهای غیرضروری در انبارها و مغازه‌ها داریم و می‌توانیم برای واردات این کالاها ارز ندهیم، زیرا در مقررات واردات که در اول سال منتشر شد قید شده بود که اگر بانک مرکزی تشخیص دهد که مقررات ارزی ایجاب وارد کردن همه کالاها را نمی‌کند می‌تواند لیستی از کالاهای ضروری تهیه کند و فروش ارز برای وارد کردن کالاهای ضروری مقدم باشد. با استفاده از این تبصره ما توانستیم لیست کالاهای ضروری مملکت را تهیه کنیم و برای بقیه کالاها که غیرضروری هستند فعلاً ارز نفروشیم. ما اگر این کار را ۶ ماه ادامه دهیم می‌توانیم قریب ۵۰ میلیون دلار در مصرف ارز صرفه‌جویی کنیم.

 

 

قیمت‌ها بالا نمی‌رود

 

این عمل قیمت را بالا نمی‌برد چون فرضاً اتومبیل یا تلویزیون یا کولر مال طبقه پایین نیست. این طبقه بالا هستند که به علت قدرت خرید مصنوعی که پیدا کرده‌اند قیمت اجناس را بالا برده‌اند.

 

 

ذخیره برای روز مبادا

 

تا سه ماه دیگر کمک‌هایی از امریکا می‌شود و با صرفه‌جویی‌هایی که می‌کنیم سعی داریم یک ذخیره ارزی برای روز مبادا داشته باشیم. اگر مملکتی ذخیره ارزی نداشته باشد چطور می‌تواند روی پای خود بایستد. همین نه میلیون دلار که برای کمک نظامی بصورت جنس بود موافقت کردند که نقداً به ما بدهند. چک آن را به من دادند من هم به وزیر مالیه دادم.

 

 

برنامه تثبیت اقتصادی

 

برنامه تثبیت اقتصادی جدید تا آخر هفته حاضر می‌شود و از نماینده صندوق بین‌المللی پول نیز خواهیم خواست که به ایران بیاید تا برنامه جدیدی را با آن‌ها در میان بگذاریم و ترتیبی بدهیم تا اعتبارات صرف واردات غیرلازم و بیهوده نشده و وارد معاملات زمین نشود. خیلی از کالاها از قبیل مشروبات الکی، لوازم آرایشی نظیر پودر و ماتیک، پارچه‌های لوکس، لوسترهای کریستال، انواع یخچال و کولر و تلویزیون و رادیو و دستگاه‌های ظرفشویی و انواع اتومبیل‌های سواری و شکاری فعلاً لازم نداریم. در مملکتی که اکثریت مردم آن فقیرند تظاهر به تجمل و زندگی لوکس غلط است. آخر آنکه غذایش نان و پنیر است، نان و پنیر هلندی را که نمی‌خورد.

 

 

روزنامه اطلاعات

کلید واژه ها: کالاهای لوکس علی امینی


نظر شما :