غفوری‌فرد: دکتر بهشتی بهترین سخنگوی نظام جمهوری اسلامی بود

۰۸ تیر ۱۳۹۲ | ۱۷:۵۱ کد : ۳۳۱۷ از دیگر رسانه‌ها
رئیس هیات نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دکتر بهشتی به دلیل داشتن قدرت بیان و قدرت روحی و علمی بالا با افراد برخورد دافعانه نداشتند و تلاش می‌‌کردند افرادی که با نظام مخالف هستند را نیز جذب کنند چون معتقد بود انقلاب را فقط با کسانی که صد درصد به آن اعتقاد دارند، نمی‌توان پیش برد بلکه باید افراد مخالف را نیز جذب کرد و از هر کسی در جایگاه خودش استفاده کرد به همین دلیل اگر بعد از انقلاب دکتر بهشتی اولین رئیس‌جمهور ایران می‌شد مسلما در حل بسیاری از مشکلات در بخش اجرایی موفق‌تر بودیم و انقلاب با سرعت بیشتری حرکت می‌کرد.

 

دکتر حسن غفوری‌فرد در گفت‌وگو با شفقنا (پایگاه بین‌المللی همکاری‌های خبری شیعه)، به چندین ویژگی شخصیتی بارز آیت‌الله بهشتی اشاره و اظهار کرد: اولین خصوصیت دکتر بهشتی صراحت لهجه و اقتدار در بیان مطالب بود؛ او به خاطر قدرت در بیان، تکلم و تسلط به چندین زبان خارجی تا زمانی که در قید حیات بود مواضع جمهوری اسلامی ایران به بهترین نحو از لسان ایشان مطرح می‌شد و بهترین سخنگو برای نظام جمهوری اسلامی بود.

 

او قدرت مدیریت را یکی دیگر از ویژگی‌های دکتر بهشتی عنوان کرد و گفت: مدیریت دکتر بهشتی نقش بسیار روشنی در تدوین قانون اساسی داشت و به یقین می‌توان گفت شهید بهشتی، معمار اصلی قانون اساسی بود، معمولاً نوشتن و تدوین قانون اساسی آن هم برای یک نظامی که کاملاً جدید است و مردم‌سالاری دینی و جمهوری اسلامی آن هیچ سابقه‌ای در تاریخ نداشته و همه اجزاء آن باید از صفر شروع شود به یک زمان طولانی نیاز دارد، اما با مدیریت ایشان در مجلس خبرگان اول این قانون اساسی به سرعت تدوین و به رأی گذاشته شد، مردم نیز در آن زمان شعار می‌دادند «بهشتی، بهشتی خوب قانونی نوشتی».

 

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی ادامه داد: مدیریت ایشان در اداره جلسات کاملا مشخص بود و در هر جلسه‌ای که بودند، نیازی به رأی‌گیری نبود و به طور طبیعی اداره جلسه را به ایشان سپرده می‌شد چرا که هم تسلط بسیار خوبی به مسایل دینی و جهانی داشتند و هم به فرهنگ ایران، اسلام و فرهنگ خارج آشنا بودند.

 

او تربیت نیروهای کارساز و قدرت مبارزه در برابر استکبار را از دیگر ویژگی‌های دکتر بهشتی دانست و افزود: او در تربیت نیروهای کارساز بسیار حساسیت داشت، قبل از انقلاب نه تنها در ایران بلکه در هر جای دیگر دنیا که بود، تمام ویژگی‌های افراد را بررسی می‌کرد و کسانی که برای انقلاب مفید بودند را انتخاب و آن‌ها را برای همکاری دعوت می‌کرد به عنوان مثال زمانی که برای تحصیل به خارج از کشور سفر کرده بودم، دکتر بهشتی سابقه مرا مورد مطالعه قرار داده بود و وقتی به ایران بازگشتم بلافاصله از سوی ایشان به شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی دعوت شدم.

 

عضو هیات امنای آستان قدس رضوی تصریح کرد: قدرت دکتر بهشتی در مقابله با رژیم شاه، استقامت و دفاع از امام خمینی(ره) و مواضع انقلاب اسلامی ایران و مبارزه سرسختانه با استکبار جهانی به خصوص آمریکا برای همه مشخص و روشن بود. جمله عجیب دکتر بهشتی «آمریکا از دست ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر» در حقیقت نشان از عمق کینه مقدس ایشان نسبت به آمریکا و استکبار جهانی بود.

 

او در مورد علت موفقیت دکتر بهشتی در حزب جمهوری اسلامی گفت: مدیریت ترکیبی از علم و هنر است و دکتر بهشتی در هر دو این زمینه‌ها موفق بودند، هم دانش مدیریت و هم هنر مدیریت داشتند. آیت‌الله بهشتی به دلیل اینکه سال‌ها در خارج از کشور و در آلمان، مرکز اخبار جهانی حضور داشتند، دارای یک پایه قوی دانش از مسایل جهانی بودند، علم بسیاری داشتند و از سوی دیگر به دلیل داشتن قدرت جسمانی، کاریزمای مناسب به گونه‌ای که هر کسی با اولین برخورد مجذوب شخصیت و کلام ایشان می‌شد و همچنین تسلط در کلام از دکتر بهشتی یک انسانی با مجموعه ویژگی‌های بی‌نظیر ساخته بود و هنوز هم کسی مانند ایشان پیدا نکردیم.

 

غفوری‌فرد ادامه داد: شخصیت ظاهری، باطنی، علم، تجربه، اخلاص، تواضع، ایمان و تقوا یک مجموعه شخصیت کاملاً بی‌نظیر از ایشان ساخته بود، زمانی که دشمنان تشخیص دادند نقش آیت‌الله بهشتی در انقلاب بسیار موثر است، تمام تلاش خود را کردند که ایشان را به شهادت برسانند، دکتر بهشتی برای انقلاب یک تئوریسین و مدیر بسیار عالی بودند.

 

او در پاسخ به اینکه چرا عده‌ای دکتر بهشتی را لیبرالیسم می‌خواندند؟ اظهار کرد: دکتر بهشتی تئوری بسیار زیبایی داشت ایشان می‌فرمود، جاذبه در حد اعلا و دافعه فقط در حد نیاز باشد. دکتر بهشتی شخصیت ارزشمندی داشت و تلاش می‌کرد افراد را جذب کند و شاید به همین دلیل عده‌ای او را لیبرال می‌خواندند در صورتی که ایشان یک انقلابی حقیقی با معیارهای اسلامی بودند.

 

رئیس هیات نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان نرم و آرام دکتر بهشتی را یکی از راهکارهای جذب مخالفان عنوان کرد و افزود: خداوند به حضرت موسی(ع) دستور می‌دهد «اذْهَبْ إِلی فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغی»، به سوی فرعون روانه شو که وی در کفر سخت طغیان کرده است، اما در عین حال به موسی و هارون توصیه می‌فرماید که با بیان نرم با او گفت‌و‌گو کنید شاید هدایت شود. عموما کسانی که دارای قدرت بیان و قدرت روحی و علمی بالایی هستند، با افراد برخورد دافعانه ندارند و تلاش می‌‌کنند افرادی که با نظام زاویه دارند و یا مخالف هستند را جذب کنند؛ شهید بهشتی نیز از این صفت مستثنی نبود؛ او معتقد بود انقلاب را فقط با کسانی که صد درصد به آن اعتقاد دارند، نمی‌توان پیش برد بلکه باید افراد مخالف را نیز جذب کرد و از هر کسی در جایگاه خودش استفاده کرد.

 

غفوری‌فرد، شهادت آیت‌الله بهشتی را یکی از خسارت‌های بزرگ وارد بر نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: دکتر بهشتی یکی از بهترین نیروهایی بود که می‌توانست در ارتقا و تثبیت نظام مقدس و اسلامی موفق باشد. کسانی که معمولاً انقلاب می‌کنند یا انقلاب را حفظ می‌کنند، افرادی هستند مخلص و فوق‌العاده و ایشان یکی از آن‌ها بودند. نظام جمهوری اسلامی با شهادت آیت‌الله مطهری در حقیقت یک تئوریسین بزرگ و با شهادت دکتر بهشتی یک مدیر قوی و مؤثر را از دست داد، اگر ایشان نبودند نه قانون اساسی به این درستی و سرعت تدوین می‌شد و نه بسیاری از مسایل داخلی و خارجی کشور حل می‌شد.

 

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در پایان به توان بالای دکتر بهشتی در حل مسایل داخلی اشاره و اظهار کرد: اگر بعد از انقلاب دکتر بهشتی اولین رئیس‌جمهور کشور بودند شاید بسیاری از مشکلات مانند جنگ، درگیری‌های داخلی و مسایل مختلف کشور به نحو بهتری حل می‌شد؛ گرچه امام(ره) در اوایل انقلاب معتقد بود روحانیت نباید در کار اجرایی دخالت کند و همچنین جوانان دیگری آمدند و انقلاب را پیش بردند، اما دکتر بهشتی به دلیل داشتن کاریزما، توان و منطق و گفتمان قوی و درایت می‌توانست به بسیاری از مشکلات را بهتر تشخیص دهد و سریع‌تر علاج کند و شاید با وجود ایشان حرکت انقلاب در داخل و خارج سریع‌تر بود. البته بفرموده شهید مطهری مکتب‌های الهی دارای این خصوصیت بسیار بارز و مشخصی هستند که هر چه بیشتر مورد تهاجم و هجمه قرار گیرند سریع‌تر رشد می‌کنند. به عنوان مثال شهادت امام حسین(ع) گرچه خسارتی عظیم برای کل بشریت بود، اما در عین حال مایه دوام و بقای اسلام و به خصوص تشیع شد. شهادت مثال بهشتی، باهنر، رجایی و مطهری نیز گرچه خسارت فراوان برای انقلاب در پیش داشت، اما رویش نیروهای انقلابی فراوانی شد که بقای انقلاب اسلامی را در جهان تثبیت کرد و آن را جهانی ساخت.

کلید واژه ها: غفوری فرد آیت الله بهشتی


نظر شما :