برنامه‌‌ای که داریوش فروهر برای اداره ایران داشت

از خودگردانی استان‌ها تا آزادی زنان و ملی کردن آموزش
۰۲ آذر ۱۳۹۵ | ۰۱:۳۴ کد : ۵۶۴۷ گزیده‌های تاریخی
از خودگردانی استان‌ها تا آزادی زنان و ملی کردن آموزش
برنامه‌‌ای که داریوش فروهر برای اداره ایران داشت
تاریخ ایرانی: داریوش فروهر که در نخستین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، به عنوان کاندیدای حزب ملت ایران، قدم به میدان رقابت گذاشته بود، ۱۶ دی ۵۸ در نشستی مطبوعاتی در محل ستاد مرکزی انتخاباتی خود برنامه‌هایش را برای اداره مملکت در صورت انتخاب شدن برشمرد. روزنامه اطلاعات، فردای آن روز، قسمت‌های عمده این برنامه‌ها را منتشر کرد که در پی می‌خوانید:


* فراهم داشتن استقلال کامل سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و تمامیت کشور و برکنار داشتن آن از هر گزند، اصیل‌ترین خواست من است.

 
* باور من آن است که کشور از هر نوع وابستگی باید رها گردد و هیچ بهانه‌ای نباید این اصل را خدشه‌دار سازد.


* سلطه بیگانگان بر ایران را نمی‌پذیرم و با همه نیرو خواهم کوشید که هیچ بیگانه‌ای به هیچ روی، هیچ نوع سلطه‌ای بر ایران نیاید و در این رهگذر از پایمردی ملت ایران مدد خواهم گرفت.


* استقلال ملی ایران زمانی از تأمین کافی برخوردار است که نظام سلطه از سراسر گیتی برچیده شود، از این رو هرگونه استعمار را در هر گوشه جهان دشمن می‌دارم و در نبرد با امپریالیست‌ها از همه توانایی‌های میهنی بهره خواهم گرفت و نهضت‌های رهایی‌بخش را در سراسر جهان به ویژه در کشورهای اسلامی پشتیبانی خواهم کرد.


* آزادی‌های فردی و اجتماعی را گرامی خواهم داشت و در گسترش آن خواهم کوشید و حزب‌ها و سازمان‌های سیاسی در چارچوب سود و سربلندی ایران که خواست همگانی است، با هر اندیشه آزاد خواهند بود و هیچ حصر قانونی و عملی بر آن‌ها روا نمی‌دانم و آزادی گفتار و نوشتار را در گسترده‌ترین بعد تأمین خواهم کرد.


* برابری کامل زنان و مردان را در برخورداری از حقوق سیاسی و اجتماعی و همسانی آنان را در پیشگاه قانون تأمین خواهم کرد.


* هرگونه ستم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی را از قوم‌های ایران در سرزمین‌های خود در چارچوب همبستگی ملی و تمامیت ارضی از میان برمی‌دارم و به هر یک از استان‌های کشور حق خودگردانی خواهم داد.


* در تقسیم‌بندی اداری کشور با توجه به ویژگی‌های فرهنگی، مذهبی، جغرافیایی و انباشتگی جمعیت و خواست مردم تجدید نظر خواهم کرد و بر واحدهای اداری کشور از ده تا استان نظام شورایی را حاکم خواهم گرداند.


* اقلیت‌های مذهبی به گونه هر ایرانی دیگر از حقوق اسلامی و لازم برخوردار خواهند بود.


* ارزش‌های انسانی را که از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران است گرامی خواهم داشت. می‌کوشم تا نیروهای انقلابی ایران قدرت شگرف خود را فزونی بخشند و این قدرت را در قالب نظام سازمانی پویا در خدمت سازندگی ایران درآوردند.


* در نیل به هدف‌ها از شیوه‌ها و وسیله‌های اخلاقی بهره خواهم گرفت و برای تحقق هر هدفی شیوه و وسیله درست و انسانی جست‌و‌جو خواهم کرد.


* همه مفهوم‌های اسارت‌آور بازمانده از نظام گذشته را از میان برخواهم داشت و برای رشد نیروهای انقلابی و اخلاقی، زمینه‌های مساعد فراهم خواهم آورد.


* جدول جهل و خشونت را از پاسداری نظام سیاسی حکومت حذف می‌کنم و به جای آن آگاهی و غرور و افتخار سازندگی انقلابی را می‌نشانم.


* نظام سرمایه، ویرانگر بی‌منطق و ضدانسانی است. هدف این نظام تولید کالا و فروخورانیدن آن در هاضمه ملت‌ها است. این نظام را ویران می‌سازیم و به جای آن نظام کار را استقرار می‌دهیم. در نظام کار، گرایش به ثروت به عنوان یکی از مظاهر حیثیت اجتماعی و شخصیت فردی از میان می‌رود و انگیزه سود جای خود را به انگیزه افتخار می‌دهد.


* اقتصاد کشور را بر اساس برنامه باید به حرکت آورد. نیروهای کور برای پیشبرد اقتصاد ملی کفایت نمی‌کند. سرنوشت رشد اقتصاد کشور در اختیار قدرت بی‌منطق نیروهای غیرمعین اقتصادی قرار نخواهد گرفت.


* کشاورزی ایران را همپای صنعت حرکت خواهم داد. دانش فنی متناسب با روستاهای کوچک را چنان به هم پیوند خواهم زد که بتوان به هر روستا ابزار مناسب داد و روستاییان را در جریان حیات سیاسی شرکت داد و از فرهنگ ملی بهره‌ور ساخت. دورماندگی و بی‌اثری روستایی از فرهنگ ملی حیات سیاسی پایان خواهد گرفت.


* برای همه روستاها وسایل کاشت و داشت و برداشت فراهم خواهم کرد.


* به صنعت سنگین نیاز وافر داریم. صنایع سنگین را زمینه رشد صنایع مصرفی خواهم ساخت. بازار داخلی را بر صنعت ایران گشاده خواهم داشت. صنایع ایران را چنان خواهم ساخت که زمینه آبادی روستا را فراهم سازد و نیاز شهرنشینان را برآورد.


* خواهم کوشید تا آنجا که ممکن باشد از صدور هر ماده خام به خصوص نفت خام به خارج خودداری شود. ماده خامی که از زمین ایران به دست می‌آید منبع اشتغال مردم ایران است، فرستادن هر ماده خام به خارج ضربه‌ای است بر نیروی کار و قدرت آفرینش ملت ایران و تا آنجا که بتوانم از آن پرهیز خواهم کرد. برای آنکه در آینده هرگز این کار صورت نگیرد زمینه مناسب صنعتی و علمی آماده می‌سازم.


* سرمایه‌های ملی ما به نحوی فضیحت‌بار راکد مانده است، همه آن‌ها را به کار خواهم گرفت و در اجرای این هدف شرایط مساعد و مناسب مهیا خواهم داشت.


* نیروی کار ما به بیکاری پنهان و آشکار دردناکی دچار آمده است.


* بازرگانی خارجی را ملی خواهم کرد و بازرگانی داخلی ایران را در خدمت رشد سریع اقتصادی و اشتغال درمی‌آورم.


* آموزش را از تنگنای کنونی رها خواهم کرد و با ملی کردن آموزش کشور رشد آزادانه استعداد و شخصیت فردی و اجتماعی فرزندان ایران را تضمین می‌کنم.


* آموزش عالی بر همه استعدادها گشاده خواهد شد. هر ایرانی فرصت خواهد یافت تا همه نیروهای زاینده خود را در متن آموزشی انسانی و سازنده پرورش دهد.


* جوانان ما در حسرت آموزشی بیشتر نخواهند سوخت.


* دختران در بهره‌گیری از آموزش برابر با پسران خواهند بود و هیچ حدی در برابر رشد و استعداد و شخصیت آنان فراهم نخواهم آورد.


* اصلی‌ترین جلوه آزادی زنان را که توسعه آموزشی و تأمین اشتغال است برای آنان تا بالاترین پایگاه‌های سیاسی و اداری کشور فراهم خواهم ساخت.


* نظام اداری کشور به صورت میدانی برای رشد استعداد و توانایی‌ها در خواهد آمد. هر وسیله‌ای جز استعداد و کارایی فردی در پیمودن راه رشد در دستگاه اداری از میان خواهد رفت.


* ماشین سنگین و خردکننده اداری را در جهت اجرای برنامه‌های پیشرفت ملی به چرخش درمی‌آورم و تحرک و قابلیت انعطاف به آن می‌بخشم.


* از درهم شکستن اعتباری و اجتماعی سابقه کارکنان اداری چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی با قدرت جلوگیری خواهم کرد. امنیت شغلی به گونه یک اصل اساسی در سرتاسر نظام اداری کشور تثبیت خواهد شد.


* در اجرای اصل همبستگی ملی برنامه پیشرفت اقتصادی را چنان ترتیب می‌دهم که رفاه نسل حاضر با ترقی کشور و آسایش نسل آینده ترکیب شود. هیچ‌ یک را فدای دیگری نخواهم کرد و به خوبی بر این حقیقت واقفم که سرنوشت نسل‌های آینده در گرو تلاش و تدابیر امروز ماست.


* در حفظ و گسترش فرهنگ ایران که از آموزش‌های والای اسلامی مایه گرفته است خواهم کوشید و از دانش و فن کشورهای پیشرفته برای باروری آن بهره خواهم گرفت.
 

* ارج هنر و ارج هنرمند را می‌شناسم. ارج هنر و ارج هنرمند در جنبه اعتراضی و انتقادی او است، هنرمندی را می‌خواهم که با تازیانه انتقاد خویش هر نارسایی و هر کجروی را با صدای بلند اعلام دارد. هنر را هرگز در تزئین اندیشه‌ها یا دستاوردهای خود به خدمت نخواهم خواند. بگذار هنرمندان ما با قریحه تابناک خود بر راه آینده ایران پرتو افکنند و فرزندان ایران را در مسیر اعتلای شخصیت و حیثیت خود رهنمون باشند.


* هنر انقلابی و هنرمندان انقلابی را ستایش می‌کنم و همه موجبات پرورش قدرت و آفرینش هنری آنان را فراهم می‌آورم.


* هنرمند ایران را که از افتخارات جاودانی فرهنگ بشری است در همه جهان معرفی خواهیم کرد تا خداوند هنر در بلندتر کردن نام و آوازه ایران باز هم ارمغان‌ها نثار کنند.


* ره‌آوردهای فرهنگ استعماری را که چون کابوسی بر فرهنگ خودی سنگینی می‌کند یکسره به دور خواهم افکند تا فرهنگ ملی با همه جلوه‌های گوناگون قومی و بنیادهای انسانی و اسلامی و سازنده و اعتراض‌کننده آن جای خود را بازیابد.


* نظام قضایی را در مسیر اجرای عدالت همراه با آموزش و مهربانی قرار خواهم داد. نظام قضایی منبع کینه‌جویی و انتقام‌گیری نخواهد بود. این نظام یکی از اساسی‌ترین وسایل پرورش خواهد شد.


* زمینه رشد علمی نظام قضایی را فراهم می‌آورم و آن را از تنگنای خفقان‌انگیزی که دچار شده است رها می‌کنم.


* بیمه‌های ملی را بدانسان گسترش می‌دهم که همه زمینه‌های زندگی از گهواره تا گور را برگیرد و نگرانی را از ذهن‌ها و قلب‌های مردم بزداید.


* به مشکل مسکن توجه خاص خواهم داشت و ترتیبی مهیا می‌سازم که هر خانواده ایرانی صاحب‌خانه خود باشد.


* در تأمین بهداشت و سالم‌سازی محیط و برکنار داشتن آن از هرگونه آلودگی کوشش فراوان خواهم کرد.


* موجبات بهره‌مندی همگان از بهداشت و درمان ملی را فراهم خواهم کرد، بیماری و مرگ‌های زودرس را از شهر و روستا به یکسان خواهم راند.


* ارتش با بافت ملی نوسازی می‌شود و از اعتماد و احترام همگانی برخوردار می‌گردد و با بهره‌گیری از دانش و ابزار نو تجهیز می‌شود و قدرت می‌یابد. در اعتلای سرباز می‌کوشم تا نگهبانی توانا برای استقلال و تمامیت کشور و پاسداری مرزها باشد.


* نیروهای انتظامی به مفهوم واقعی با وظیفه خود آشنا خواهند شد و آموزش‌های انسانی اخلاقی دریافت خواهند داشت و قدرت خواهند یافت تا امنیت داخلی را آگاهانه پاسداری کنند. 

کلید واژه ها: داریوش فروهر


نظر شما :