دولت هاشمی به روایت گل‌آقا

۱۰ مهر ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۹ کد : ۲۶۲۷ تاریخ مصور
دولت هاشمی به روایت گل‌آقا
تاریخ ایرانی: هفته‌نامه «گل‌آقا» به مدیریت کیومرث صابری فومنی سرآمد نشریاتی بود که طی دهه‌های ۷۰ و ۸۰ با زبان طنز و کاریکاتور به نقد فضای سیاسی و اجتماعی کشور می‌پرداخت. این نشریه پرطرفدار که با شعار «یک دهان دارم دوتا دندانِ لق / می‌زنم تا زنده هستم حرفِ حق» منتشر می‌شد، مدیران دولت‌های هاشمی رفسنجانی [و در این اواخر دولت خاتمی] را به عنوان سوژه‌هایی همیشگی در طنزهای تصویری روی جلدش مد نظر داشت. طنزهایی که با زبانی ساده، نقدهایی جدی را به سیاست‌های داخلی و خارجی دولت مطرح می‌کرد، آنچنان که به دل نقدشونده هم می‌نشست. 
 
با وجود درگذشت کیومرث صابری فومنی (گل‌آقا) در اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۳ فعالیت‌های موسسه گل‌آقا همچنان ادامه یافت اما چهارسال بعد در دی‌ماه ۱۳۸۷ پوپک صابری، فرزند گل‌آقا و مدیرمسئول این نشریه اعلام کرد هفته‌نامه تا اطلاع ثانوی منتشر نخواهد شد و مؤسسه نیمه‌تعطیل است. 
 
گل‌آقا در طول دوران فعالیت ۱۸ ساله خود تاثیر بسزایی بر فضای سیاسی و اجتماعی کشور گذاشت و هنوز هم به عنوان یکی از مهم‌ترین نشریات طنز تاریخ مطبوعات در یاد‌ها مانده است. آنچه می‌بینید کاریکاتورهای برخی از شماره‌های گل‌آقا است که چهره‌های شاخص دولت سازندگی سوژه‌های اصلی آن‌ها هستند که پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آن را منتشر کرده است.

 

کلید واژه ها: گل‌آقا هاشمی رفسنجانی ولایتی حسن حبیبی


نظر شما :