خاطره معاون موسسه نشر آثار امام از ترور نگهبان بیت آیت‌الله شریعتمداری

۲۷ آبان ۱۳۹۱ | ۱۸:۲۰ کد : ۲۷۸۷ از دیگر رسانه‌ها
معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی گفت: حضرت امام(س) اهانت به احدی را جایز نمی‌دانستند چه رسد به علما و مراجع و کسانی که در میان مردم از پایگاه اجتماعی برخوردارند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی در خصوص اظهارنظرهایی که اخیرا در برخی از سایت‌ها در زمینه نوع برخوردی که با آیت‌الله شریعتمداری روی داده است، ضمن تشریح مکارم اخلاقی و صفات انسانی امام خمینی(س) گفت: یکی از ویژگی‌های برجسته امام خمینی خودساختگی اخلاقی و کمالات نفسانی ایشان بود به طوری که در میان علما و مدرسین قم به عنوان معلم اخلاق حوزه معروف بودند. حضرت امام که به شهادت شاگردانش که برخی از آن‌ها امروز جزء مراجع تقلید و به شهادت آثار مکتوب قرآنی، فقهی و اصولی، دارای اطلاعات گسترده و عمیق در همه علوم حوزوی و صاحب نظرات و نوآوری‌های ارزشمند فقهی بر اساس منابع اصیل فقه و اصول بودند لیکن عنایتی که به دروس معارف و اخلاق داشتند، بیشتر از همه علوم مرسوم حوزوی بود. اولین آثار قلمی ایشان در زمینه اخلاق عملی و تزکیه نفس بوده است. شاهد مثال آن کتاب شرح دعای سحر و کتاب نفیس و ارزشمند شرح چهل حدیث و کتاب ذی‌قیمت شرح حدیث جنود عقل و جهل و کتاب نفیس و کم‌نظیر، اگر نگوییم بی‌نظیر، مصباح الهدایه الی الاخلاقه و الولایه که اخلاق و معرفت را به صورت اساسی و ریشه‌ای در جان انسان نهادینه می‌کند.

 

وی همچنین افزود: امام همه این تالیفات را در اوج دوران جوانی نوشته‌اند و سطر به سطر این کتاب‌ها روحیه عشق به خداوند و دوستی با مردم و دوری از خودخواهی و آراستگی به صفات انسانی و تواضع و از خود گذشتگی را در خواننده تقویت می‌کند. البته کسانی بوده‌اند که به ظاهر دم از اخلاق و پاکی می‌زدند و در عمل فاصله زیادی با گفتار خود داشته‌اند ولی سیره عملی امام و بیش از هفتاد سال زندگی اجتماعی ایشان به شهادت همه کسانی که با ایشان مرتبط بودند، حاکی از دقت و مراقبت ایشان در پایبندی به اصول اخلاقی اسلام می‌باشد.

 

حجت‌الاسلام خسروی در ادامه اظهار داشت: ایشان بار‌ها فرموده بودند که راضی نیستند کسانی که در دفتر و اطاق بیرونی ایشان حضور می‌یابند در آن فضا غیبت کنند. ایشان اهانت به احدی را جایز نمی‌دانستند چه رسد به علما و مراجع و کسانی که در میان مردم از پایگاه اجتماعی برخوردارند. برخورد تند و تذکر حضرت امام به یکی از فقهای محترم شورای نگهبان به خاطر اهانت ایشان به یکی از مجریان محترم کشور که در ضمیمه صحیفه امام آمده، نمونه‌ای از سیره عملی ایشان در رعایت جوانب تقوی و حرمت حریم دیگران است.

 

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در ادامه ضمن بیان خاطره‌ای از مناقشات در گرفته پس از به قتل رسیدن یکی از نگهبانان بیت آیت‌الله شریعتمداری گفت: در سال ۱۳۵۸ حادثه ناگواری در محل اقامت آیت‌الله شریعتمداری اتفاق افتاد و نگهبانی که بر بالای بام منزل ایشان بود، یک شب ترور شد و به شهادت رسید. فردای آن روز جمع کثیری در منزل بیرونی و کوچه ایشان تجمع کرده بودند. اینجانب که اهل آذربایجان و از علاقه‌مندان به امام و انقلاب بودم و با توجه به شرایط حساس کشور از شنیدن این خبر بسیار نگران شده بودم، در آن جمع حضور یافتم. مردم گروه گروه ایستاده بودند و صحبت می‌کردند. من نزدیک جمعی بودم که یک روحانی برای آن‌ها صحبت می‌کرد. شنیدم می‌گفت: «این نگهبان از سوی طرفداران آقای خمینی کشته شده است چون گلوله از طرف خیابان صفائیه، محل اقامت آقای خمینی شلیک شده است.» این روحانی با این سخنان به شدت مردم عوام را تحریک می‌کرد. من جلو رفتم و گفتم: «شما چرا به این آتش دامن می‌زنید. شما می‌دانید که چند روز پیش آیت‌الله قاضی، امام جمعه تبریز که با آیت‌الله شریعتمداری رابطه حسنه‌ای نداشت، ترور شد. حال اگر یک روحانی دیگری پیدا شود و جمعی را دور خود جمع کند و بگوید ترور آیت‌الله قاضی به تحریک دفتر یکی از مراجع بود و چند نفر عوام ساده‌لوح با توجه به اختلاف فی‌مابین آنان این شایعه را بپذیرند و به آیت‌الله شریعتمداری ظنین شوند، آیا این کار خدمت به اسلام و کشور است؟ یقیناً نه قاتلان آیت‌الله قاضی طرفداران آقای شریعتمداری بودند و نه ترورکنندگان نگهبان مذکور پیرو امام خمینی. ولی این تحلیل‌های امثال شما و دیگران است که کار دشمن را آسان می‌کند و او را به اهداف خباثت آمیز خود که ایجاد تفرقه و نفاق در دل‌های مسلمانان است، نزدیک می‌کند.»

 

حجت‌الاسلام خسروی در ادامه نقل این خاطره افزود: من مشغول صحبت با او بودم که ناگهان توجه مردم به آن سوی کوچه، نظر ما را جلب کرد. ماشین بلیزر امام خمینی(س) در مقابل بیت اندرونی آیت‌الله شریعتمداری توقف کرد. ایشان به همراه جناب آقای صانعی بدون اسکورت و محافظ پیاده شدند و برای دلجویی به منزل آیت‌الله شریعتمداری رفتند. من از فرصت استفاده کردم و ادامه دادم که ببینید امام هرگز راضی نیست که انسان بی‌گناهی کشته شود و از این واقعه آنقدر متاثر و نگران است که شخصاً و بدون واسطه جهت تسلیت و مشورت برای بررسی ماجرا تشریف آورده‌اند، در حالیکه ایشان می‌توانست از کنار این قضیه به سادگی بگذرد و اعتنایی نکند و یا حداکثر نماینده‌ای را از سوی خود پیش آیت‌الله شریعتمداری بفرستد.

 

وی در ادامه افزود: این تشریف‌فرمایی امام حاکی از روحیه ادب، احترام، تواضع و بی‌اعتنایی به غرورهای کاذب نفسانی ایشان بود. البته آن فرد روحانی سخنان من را نپذیرفت و تواضع امام(س) را حمل بر ترس کرد. او نمی‌دانست که ترس در قاموس انسان‌های خودساخته و عارفان جایی ندارد. بلکه این عشق به خدا و خلق خداست که آن‌ها را به اظهار کوچکی و احترام در برابر همگان وا می‌دارد و خود را در برابر عظمت عالم هستی هیچ می‌پندارد.

 

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در ادامه افزود: به هر حال این روحیه امام خمینی بود که شایسته است الگو و سر مشق همگان خصوصا مسئولان قرار گیرد. متاسفانه امروز غلبه جو دروغ و تهمت و چاپلوسی، شرایطی را در جامعه پیش آورده که برخی افراد ضعیفالایمان نسبت به همه چیز تشکیک می‌کنند و حتی ارزش‌های اصیل و مسلّمات اعتقادی و تاریخی را با دیده تردید می‌نگرند. گرچه مسئولیت بخش عمده‌ای از این شرایط به عهده کسانی است که قانونا و شرعا می‌بایست در برابر دروغ‌ها و اتهام‌های بی‌اساس به شدت می‌ایستادند و نایستادند و به جای آنکه با متخلفین و انسان‌های کذاب و متملق و فاسق به صورت علنی و جدی برخورد کنند تا درس عبرتی برای دیگران باشد، با مجامله و سکوت خود آنان را در تداوم این راه خطرناک تشویق و تشجیع نمودند و کار به جایی رسیده که فضای اخلاقی جامعه به شدت مسموم شده است و زمینه پذیرش هر نوع شایعه و خلاف واقع حتی در مورد شخصیت استثنایی و کم نظیر جهان اسلام یعنی امام خمینی نیز فراهم شده است.

 

وی همچنین در پایان افزود: البته معتقدم اکثریت مردم و کسانی که اعتقادات اصیل خود را نه از جریانات زودگذر بلکه از مبانی اصیل دینی و حقایق تاریخی کسب کرده‌اند در معتقداتشان تزلزلی پیش نخواهد آمد و امام را که تجسم عقاید ناب و اخلاق اسلامی بود همچنان امام می‌دانند ولی به هر حال آسیب‌هایی را هم که به جامعه وارد شده نباید نادیده گرفت. این آفات که هیچ یک از اقشار جامعه اعم از سنتی، انقلابی، غیر انقلابی، روشنفکر، مذهبی و... از آسیب‌های آن در امان نیستند، باید از جامعه اسلامی ایران زدوده شود و این نتیجه عاید نخواهد شد مگر با همدلی و اعتماد همه مردم از هر گروه و طیف و با هر عقیده و سلیقه تا یک جامعه اخلاقی که همه از آن احساس آرامش کنند، به وجود آید.

کلید واژه ها: آیت الله شریعتمداری


نظر شما :