مردم برای بازدید ابزارهای شکنجه به کمیته مشترک رفتند

۲۴ بهمن ۱۳۵۷
۲۴ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۷ کد : ۱۸۱۶ کاغذ اخبار
مردم برای بازدید ابزارهای شکنجه به کمیته مشترک رفتند
ازدحام مردم امروز در اطراف کمیته ساواک در خیابان فروغی به اوج رسید. گروه‌های کثیری از مردم که دیشب از تسخیر کمیته با اطلاع شده بودند از صبح زود در اطراف کمیته اجتماع کردند اما تنها گروه معدودی توانستند به محوطه کمیته راه یابند و از سلول‌ها و بندهای متعدد آن دیدن کنند. کمیته که دیشب به اشغال جوانان مبارز در آمد، به وسیله پاسداران مجاهد، فدایی، افراد نیروی هوایی و سربازان محافظت می‌شود.

 

جلو در ورودی چند پاسدار مسلح ایستاده‌اند و تنها با شناسایی افراد و ارائه کارت اجازه داخل شدن به محوطه کمیته را می‌دهند. پاسداران مسلح از تمام نقاط حساس کمیته مراقبت شدید به عمل می‌آوردند. داخل محوطه مملو از انواع کتاب، پتو، ملحفه، لباس و کلاه نظامی است. کتاب‌ها که تعدادشان به چند هزار جلد با بیش از ۲۰۰ عنوان می‌رسد، متعلق به زندانیان سیاسی است. در حالی که محتوای بیشتر این کتاب‌ها اصلاً سیاسی نیست. بوف کور صادق هدایت، فاطمه، فاطمه و حج دکتر علی شریعتی - کوفیان امین فقیری از کتاب‌هایی است که صاحبان آن‌ها به خاطر آن سال‌ها در بند بوده و شکنجه و یا زیر شکنجه شهید شده‌اند.

 

در محوطه کمیته ده‌ها اتومبیل بنز و کادیلاک آخرین سیستم نیز دیده می‌شود. امروز همچنین گروه‌هایی از کارمندان کمیته به محل آمده بودند و خواستار رتق و فتق کارهای خود بودند اما پاسداران مانع کار آن‌ها بودند.

 

آقای ۳۶-۳۵ ساله‌ای که خود را مهندس برق کمیته معرفی می‌کرد اصرار داشت که به تاسیسات برق آسیب رسیده و باید آن را تعمیر کند... پاسداران مخالفت می‌کردند؛ یکیشان می‌گفت: منظورتان برق سلول‌ها و بند شکنجه‌گاه‌هاست؟ آقای مهندس سرش را پایین انداخت و در اینجا یکی از همکاران تنومندش به حرف آمد که جناب سروان بیا بریم پیش تیمسار! یکی دیگر از همین تنومندها که سعی می‌کرد خود را متاثر نشان دهد مدعی بود ۱۶ هزار تومان تنخواه‌گردان کارکنان کمیته را به یغما برده‌اند و او مانده است که چه خاکی به سرش کند!

 

حضور بیش از حد این گروه از اعضای کمیته در داخل محوطه کمیته، موجب اعتراض گروه‌هایی از مردم شد که پشت میله‌ها مانده بودند و اجازه بازدید از کمیته را نداشتند. این اعتراض موجب شد که یکی از پاسداران کلیه کارکنان کمیته را که به بهانه‌های مختلف خود را به محل رسانده بودند در اتاقی حبس کند تا به تدریج مسائل آنان را مورد بررسی قرار دهند.

 

بازدید از طبقات و بندها و سلول‌های کمیته دستکم بیش از یک روز به طول خواهد کشید. بندهای بی نور و نمور، میله‌هایی به قطوری گردن اعضای باصطلاح مردمی کمیته! و وسایل متعدد شکنجه همه این‌ها را باید به دقت دید. باید به قول یکی از تماشاگران اینجا را به نمایشگاه تبدیل کرد تا گروه‌های مختلف مردم بدانند در این سال‌ها چه بر جوانان مبارز ما رفته است. پاسداران کمیته از برداشت هرگونه وسیله حتی کتاب جلوگیری به عمل می‌آوردند و هنگام خروج بازدیدکنندگان را بازرسی می‌کنند. اجتماع مردم تا این ساعت ۱۰ صبح به چند هزار نفر می‌رسد. این ازدحام بخصوص در داخل که عده‌ای از کارکنان کمیته هم حضور دارند تا این لحظه حادثه‌ای پیش نیاورده است.

 

 

روزنامه کیهان

کلید واژه ها: کمیته مشترک موزه عبرت


نظر شما :