مشت و مال ممنوع شد

۱۳ مهر ۱۳۴۳
۲۹ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۶:۱۷ کد : ۱۸۳۸ کاغذ اخبار
مشت و مال ممنوع شد
مقامات بهداشتی تهران اعلام کردند که به گرمابه‌داران دستور داده شده است در حمام‌ها از مشت و مال دادن مشتری‌ها خودداری کنند.

 

 

ضایعات مشت و مال

 

خبرنگار بهداشتی ما در این باره می‌نویسد: علت صدور این دستور ضایعاتی بود که بر اثر مشت و مال‌های غیرطبی و خشن در اعصاب و عروق اشخاص و مهره‌های مفاصل استخوانی بدن آن‌ها وارد می‌شد و گاهی ایجاد ناراحتی‌های مختلف می‌گردید.

 

تاکنون در حمام‌های عمومی معمول بود که دلاک‌ها برای رفع خستگی مشتری آن‌ها را مشت و مال می‌دادند، این عمل در حمام‌های شمال شهر منسوخ شده و با تذکری که به کلیه گرمابه‌ها داده شد مشت و مال در گرمابه‌های نقاط دیگر شهر نیز ممنوع گردید.

 

 

نظر پزشکان

 

پزشکان متخصص اعصاب و استخوان اظهارنظر می‌کنند که اینگونه «ماساژها» جنبه طبی نداشته و چون به وسیله کارگران حمام با خشونت عمل می‌شود برای اعصاب، عضلات، عروق بدن و مهره‌های استخوان‌ها ضررهای غیرقابل جبرانی به بار می‌آورد و رگ‌های بدن اشخاص گاهی «واریس» پیدا می‌کند.

 

پزشکان مزبور اعلام کردند که دستگاه‌های مسئول بهداشتی باید به شدت ممنوعیت مشت و مال را کنترل کنند و یا به کارگران حمام‌ها تذکر دهند که عمل ماساژ عضلات را برای رفع خستگی بجای مشت و مال‌های سخت انجام دهند و این کار باید طوری انجام شود که به مهره‌ها و عضلات و عروق بدن زیانی نرساند.

 

 

روزنامه اطلاعات

کلید واژه ها: مشت و مال


نظر شما :