یزدی‌ها ۴ سال است کسی را نکشته‌اند

۱۹ آبان ۱۳۵۳
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۸ کد : ۲۱۰۹ کاغذ اخبار
یزدی‌ها ۴ سال است کسی را نکشته‌اند
در حالی که صفحات حوادث روزنامه‌ها هر روز خبر از جنایت تازه‌ای در گوشه و کنار کشور می‌دهد، یزد همچنان بی‌حادثه‌ترین شهر ایران است و جالب آنکه طی چهار سال اخیر، حتی یک پرونده قتل عمد در دادگستری یزد مطرح نشده است. در مقابل، دادگستری تبریز با ۲۴۰۰ شکایت و پرونده قضایی در هر ماه، بعد از تهران، پرحادثه‌ترین منطقه ایران به شمار می‌رود.

 

خبرنگاران اطلاعات در چند شهرستان با مطالعه و بررسی هزاران پرونده مربوط به جرائم مختلف جنحه و شگفتی‌آوری در این مورد دست یافته‌اند.

 

خبرنگار ما در یزد که سه روز متوالی به بررسی پرونده‌های دادگستری این استان پرداخته است، طبق یک محاسبه جالب به این نتیجه رسیده که طی یک ماه گذشته با توجه به سیصد هزار نفر جمعیت یزد، به نسبت هر بیست هزار نفر فقط یک نفر کیفرخواست صادر شده است. به طور دقیق‌تر اگر بخواهیم این آمار و ارقام را بررسی کنیم باید بگوییم هر ماه به طور متوسط فقط برای ۱۵۰ پرونده در دادگستری یزد کیفرخواست صادر می‌شود و بقیه پرونده‌ها غیرقابل تعقیب اعلام می‌شود.

 

 

مجرمین غیربومی

 

نکته جالب دیگری که مورد بررسی خبرنگار ما در یزد قرار گرفته این است که نود درصد مجرمین یزد، اهل این منطقه نیستند و غیربومی هستند! برای مثال می‌توان از تعداد زندانیان زندان شهربانی یزد یاد کرد که تعداد آن‌ها حدود ۸۰ نفر است. همه این زندانیان، اهل شهرستان‌های مشهد، شیراز و اصفهانند که به علت خالی بودن زندان شهربانی یزد، به این زندان انتقال یافته‌اند.

 

و اگر بخواهیم در مقام مقایسه با تبریز که پرحادثه‌ترین شهرستان ایران است برآییم، باید خاطرنشان سازیم که هر ماه به طور متوسط ۵۰۰ نفر تحویل زندان تبریز می‌شوند و فقط در یک ماه گذشته ۴۵۰ کیفرخواست توسط دادگستری تبریز صادر شده است که این میزان با توجه به تعداد کیفرخواست‌های صادره در یزد رقم تکان‌دهنده‌ای است.

 

 

چک بی‌محل

 

بطور کلی، صدور چک بی‌محل – که منجر به شکایت و صدور حکم جلب می‌شود – بیشترین تعداد پرونده‌های دادگستری‌های ایران را تشکیل می‌دهد. در حالی که ترک انفاق و حوادث ناشی از رانندگی، مهم‌ترین جرائم یزدی‌هاست. بررسی خبرنگار ما نشان می‌دهد که اصولاً وقتی بازار «یزد» دچار رکود می‌شود، تعداد پرونده‌های مربوط به صدور چک بی‌محل نیز فزونی می‌گیرد. همین بررسی نشان می‌دهد که وجود تعداد زیادی موتورسیکلت و دوچرخه در یزد علت اصلی حوادث رانندگی و در نتیجه طرح پرونده در مراجع قضایی است.

 

 

جرم روستاییان

 

گزارش و تحقیقات خبرنگار ما در تبریز به نکته جالب‌تری اشاره می‌کنند: اکثر مجرمین آذربایجان و بیشترین پرونده‌هایی که در دادگستری تبریز مطرح می‌شود، مربوط به روستاییان است و تعداد کمتری از پرونده‌ها به شهرنشینان مربوط می‌شود!

 

همین گزارش حاکیست: از میان ۲۴۰۰ فقره پرونده‌ای که طی یکماه گذشته در دادگستری تبریز مطرح شده ۲۳۰ فقره آن مربوط به قتل عمد و غیرعمد و یکصد فقره مربوط به اغفال و فرار دختران و بقیه مربوط به صدور چک بلامحل و حوادث رانندگی و نزاع و سایر جرائم بوده است.

 

جمع پرونده‌های مربوط به اغفال و فرار دختران تمام دادگستری‌های ایران طی یک ماه گذشته از تعداد پرونده‌هایی که در این مورد در دادگستری تبریز در سی روز گذشته مطرح شده است باز هم کمتر است.

 

 

علل جرم در تبریز

 

در مقابل این آمار و ارقام، آقای اخوان یکی از وکلای دادگستری تبریز می‌گوید: «تنها علت بالا رفتن میزان جرائم در تبریز کثرت جمعیت این شهرستان است و علل دیگری وجود ندارد.» در حالی که آقای حکمت رییس دادگاه جنایی کرمان عقیده دیگری دارد و می‌گوید: «اگر بخواهیم به نسبت مسافت و ابعاد جغرافیایی هر منطقه، قرار دهیم باید بگوییم که دادگستری کرمان با وجود آنکه بعد از خراسان وسیع‌ترین استان کشور به شمار می‌رود طی شش ماه گذشته فقط به چهار پرونده قتل عمد رسیدگی کرده است در حالی که فقط در فروردین ماه امسال، دادگستری خراسان این تعداد پرونده مربوط به قتل عمد را داشته است.»

 

 

جرم در خراسان

 

آقای دکتر بزرگی دادیار دادگستری خراسان ضمن تایید این موضوع به خبرنگار ما در مشهد گفت: به طور کلی میزان جرائم جنایی در خراسان طی سال گذشته بیش از سایر جرائم بوده است و به ترتیب اهمیت عبارت بوده از:

۱- قتل غیرعمد در درجه اول قرار دارد و افزایش این جرم به علت سنگینی ترافیک شهر مشهد، آشنا نبودن رانندگان به مقررات راهنمایی و رانندگی و سرعت وسائط نقلیه در جاده‌ها است.

۲- میزان جرایم مربوط به نگهداری و فروش مواد مخدر در درجه بعد قرار دارد که بعد از پرونده‌های قتل غیرعمد، بیشترین پرونده‌ها را به خود اختصاص داده است.

 

 

روزنامه اطلاعات

کلید واژه ها: آمار جرم


نظر شما :