ضد انقلاب‌ها به زندان اوین منتقل شدند

۳۱ تیر ۱۳۵۸
۰۲ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۵ کد : ۲۹۹۴ کاغذ اخبار
ضد انقلاب‌ها به زندان اوین منتقل شدند
کلیه زندانیان متهم به اعمال ضد انقلابی به زندان اوین منتقل شدند. این تصمیم به دنبال مذاکرات دادستان دادسرای تهران با قاضی شرع و دادستان دادسرای انقلاب اسلامی، جهت تامین امنیت قضایی تهران صورت گرفت. به همین منظور تا آخر این هفته زندان قصر تحویل ماموران شهربانی می‌شود. به دنبال انتقال زندانیان به زندان اوین و پایان آخرین جلسه محاکمه دکتر شجاع‌الدین شیخ‌الاسلام‌زاده، محاکمات نیز تا اطلاع ثانوی در دادگاه انقلاب مستقر در زندان قصر متوقف شد.

 

دادسرای انقلاب اسلامی تهران با انتقال آخرین گروه بازداشت‌شدگان زندان قصر به زندان اوین یک اطلاعیه توضیحی منتشر کرد. این اطلاعیه به این شرح است: نظر به اینکه دادسرای تهران به بازداشتگاه اوین نیاز وافر احساس نمود و این مهم با دادسرای انقلاب اسلامی در میان گذاشته شد، به همین منظور لازم آمد تا بازداشتگاه قصر کلا در اختیار دادسرای تهران قرار گیرد، تا خدشه‌ای به امنیت قضایی تهران وارد نیاید.

 

نظر به اینکه بازداشتگاه اوین برای نگاهداری بازداشتی‌ها، از تسهیلات لازم برخوردار است، تصمیم گرفته شد زندانیان دادسرای انقلاب به طور کلی به اوین منتقل شوند تا از یک سو در کادر دادسرای تهران و از سوی دیگر تسریع در رسیدگی به پرونده‌های بازداشتی دادسرای انقلاب فراهم آید.

 

نظر به اینکه این نقل و انتقال سبب بروز پاره‌ای شایعات و نهایتا نگرانی خانواده‌های بازداشتی را فراهم آورده است و این نکته در ارتباط با رویه‌های غیرانسانی و اسلامی که در زمان طاغوت این بازداشتگاه را به عنوان دژ خوفناک معرفی کرده، می‌باشد، دادسرای انقلاب اسلامی برای روشن شدن اذهان آن عده از مردم که دست به شایعه‌پراکنی می‌زنند اعلام می‌دارد: این انتقال صرفا به واسطه کمی جا و تحویل زندان قصر به مامورین شهربانی صورت گرفته است، زندان اوین اگرچه به صورت دژی برای ساواک درآمده و فرزندان آزاده ملت را زیر وحشیانه‌ترین شکنجه‌ها به شهادت می‌رساندند، در نظام جمهوری اسلامی ایران تصاویر باید از ذهن‌ها کنار رود، چه دادسرای انقلاب با استفاده از ساختمان‌های مدرنی که بر طبق اصول بهداشتی ساخته شده تعداد کمی از زندانیان ضد انقلاب را به آنجا منتقل کرده است، و وابستگان زندانیان در هفته آینده که به ملاقات زندانیان می‌آیند، می‌توانند از وضع رفاهی زندانیان زندان اوین با خبر شوند.

 

در مورد انتقال زندانیان ضد انقلاب به زندان اوین سید مهدی طباطبایی روحانی مستقر در بازداشتگاه اوین به خبرنگار کیهان گفت: برای تامین امنیت قضایی تهران تصمیم گرفته شد تا بازداشتگاه قصر به مامورین شهربانی تهران که ضابطین دادگستری هستند تحویل شود. باید بگویم که پاره‌ای از این نقل و انتقالات صرفا از جهات رفاهی و تسریع در رسیدگی و انتقال کلیه زندانیان دادسرای انقلاب از زندان قصر صورت گرفته و وابستگان زندانیان نباید نگران این مساله باشند.

 

سوال شد آیا تاسیسات غیرانسانی که در زمان رژیم سابق استفاده می‌شد باز هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟ طباطبایی در این مورد گفت: پاره‌ای از تاسیسات غیرانسانی بازداشتگاه اوین خصوصا زیرزمین‌هایی که از طریق تلویزیون جمهوری اسلامی از نظر مردم گذشت به هیچ‌وجه مورد استفاده قرار نخواهد گرفت. ما برای ملاقات زندانیان تسهیلات جدیدی را در نظر گرفته‌ایم که به زودی برنامه آن را اعلام می‌کنیم.

 

طباطبایی همچنین افزود: از این به بعد پرونده‌های عوامل ضد انقلاب در زندان اوین رسیدگی می‌شود، و بسیاری از پرونده‌های منجر به چاقوکشی، تجاوز به عنف و زور و سایر جرائمی که رسیدگی آن‌ها در صلاحیت دادسرای انقلاب نیست در دادسرای تهران مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

 

در مورد تعداد زندانیان آزاد شده سوال شد، طباطبایی گفت: تا امروز ۱۱۶۲ نفر از بازداشت‌شدگان زندان قصر پس از رسیدگی به پرونده‌های اتهامی آنان با قرارهای مختلف از زندان آزاد شده‌اند. بیشتر این آزادشدگان به دنبال فرمان امام مبنی بر تسریع و رسیدگی به پرونده‌های بازداشت‌شدگان صورت گرفته و روحانیون و قضات دادگستری مستقر در دادسرای انقلاب با تلاش مستمر متهمینی را که اتهام سنگینی نداشتند و یا بدون دلیل و اتهام دستگیر شده بودند به جز مرتکبین قتل و شکنجه و حیف و میل‌کنندگان اموال عمومی از زندان آزاد شده‌اند که تعداد آزادشدگان روزانه به ۴۰ الی ۶۰ نفر رسیده است.

 

در مورد پرسنل و ماموران زندان اوین سوال شد. طباطبایی در این مورد گفت: ما گروهی از افراد مومن، و باصلاحیت و آگاه به شرع و اسلام را در زندان اوین مستقر می‌کنیم تا به نیازهای زندانیان رسیدگی کنند.

 

 

روزنامه کیهان

کلید واژه ها: زندان اوین


نظر شما :