سفارت فلسطین در تهران افتتاح شد

۱۸ مرداد ۱۳۵۹
۲۴ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۸:۰۲ کد : ۳۱۰۴ کاغذ اخبار
سفارت فلسطین در تهران افتتاح شد
طی مراسمی با حضور دکتر ابوالحسن بنی‌صدر رئیس‌جمهوری کشورمان عصر دیروز سفارت فلسطین در تهران رسما گشایش یافت. در این مراسم که هانی‌الحسن عضو کمیته مرکزی الفتح، حجت‌الاسلام سید حسین خمینی، اسقف کاپوچی، نماینده سازمان آزادیبخش فلسطین در تهران، چند تن از روحانیون، چند تن از سفرای کشورهای اسلامی در جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان جنبش‌های رهایی‌بخش و گروهی از طبقات مختلف مردم حضور داشتند ابتدا آیاتی از قرآن مجید قرائت شد و پس از آن حجت‌الاسلام محمد منتظری طی سخنانی با اشاره به راه‌پیمایی‌های باشکوهی که دیروز در نقاط مختلف ایران به مناسبت روز قدس برگزار شد، اظهار امیدواری کرد که هر چه زود‌تر سرزمین مقدس قدس به صاحبان اصلی آن یعنی برادران فلسطینی برگردانده شود.

 

پس از آن رئیس‌جمهوری کشورمان طی سخنانی با اشاره به این نکته که امیدوارم احساسات صمیمانه و گرم امروز مردم ما شروع خوبی باشد برای استقرار مردم فلسطین در سرزمین خودشان و حل مشکل مهم دوران ما، نه تنها در کشورهای اسلامی بلکه در همه جهان یعنی، اسرائیل گفت: همانطور که انقلاب ما ناممکن را ممکن کرد و راه نویی برای بشریتی که در این عصر می‌خواهد ناممکن‌ها را ممکن بگرداند گشود و به دوران تقسیم‌بندی بشر به مستکبر و مستضعف پایان بخشید این ناممکن نیز باید ممکن بشود و مردم فلسطین باید بتوانند حقوق خود را که از آن‌ها گرفته‌اند، از نو به دست آورند.

 

رئیس‌جمهوری در ادامه سخنان خود با اشاره به این نکته که ما و مردم فلسطین برای مبارزه با دشمن روش‌های گوناگون را آزمایش کرده‌ایم، به تشریح چگونگی آواره شدن برادران فلسطینی از سرزمین خودشان پرداخت و گفت: اگر آن‌ها در جای خود می‌ماندند و سختی‌ها را می‌پذیرفتند، کشتار‌ها را به جان می‌خریدند و خانه خودشان را ترک نمی‌گفتند، شاید امروز مساله به صورت دیگری درآمده بود و پس از اینکه از آنجا بیرون آمدند همین دوست‌های مجاور، روش‌هایی را که به منافع خودشان نزدیک می‌دیدند به مردم فلسطین تحمیل می‌کردند و نتیجه آن روش‌ها این شد که امروز اسرائیل چه مستقیم و چه غیرمستقیم در زندگی مردم مسلمان منطقه دخالت روزافزون دارد.

 

رئیس‌جمهوری افزود: ما با مشکلی مواجه هستیم که مشکل فلسطین و مردم یک سرزمین معینی نیست بلکه امروز ما می‌بینیم که همه تحولات منطقه تحت تأثیر حضور عامل اسرائیلی است و همه نوع از روش‌ها را هم آزمایش کرده‌اند. امروز وقتی در ایران هم توطئه می‌شود معلوم می‌گردد که طراحان آن اسرائیلی هستند. پس این مساله به همه مردم منطقه مربوط است. رئیس‌جمهوری افزود: هموطنان من نباید فریب تبلیغات دروغی را بخورند که می‌گوید حالا رژیم سابق رفته و ایران مرکز فلسطین شده است. همه کشورهای اسلامی باید مرکز فلسطین بشود تا ما بتوانیم مشکل حضور سرطان‌مانند اسرائیل را در قلب کشورهای اسلامی حل کنیم و این مشکل چون تنها مشکل فلسطین نیست، حل آن هم تنها با فلسطین شدنی نیست و این به نظر من فریب دومی بوده که دشمن داده و مساله فلسطین را نخست یک مساله ملی برای مردم فلسطین کرده و سپس یک مساله عربی و اما اینکه این مساله یک مساله مکتبی – انسانی و جهانی است. برای اینکه ما بتوانیم مساله را حل کنیم باید همان طور که این مساله واقع شده آن را شناسایی کنیم و صفاتی که دارد بشناسیم تا راه‌حل‌های مناسب با آن‌ را پیدا کنیم.

 

رئیس‌جمهوری افزود: می‌گویند اگر جنگ بشود اسرائیل همه سرزمین‌های عرب را می‌گیرد. چه بهتر از این، بگذارید که این صحنه جنگی که به ما تحمیل می‌شود گسترش یابد. پس این ترس‌ها، ترس مستکبر‌ها و قشر‌ها و طبقاتی است که در جوامع اسلامی از رابطه میان این رژیم‌ها و اسرائیل و آمریکا فایده می‌برند و می‌خورند و می‌برند. مستضعفان این سرزمین‌ها از پخش شدن قوای اسرائیل در سرزمین‌های ما هیچ ضرری نمی‌کنند و ما هیچ ترسی نباید از این مساله داشته باشیم.

 

پس از آن هانی‌الحسن عضو کمیته مرکزی سازمان الفتح به مشکلات افتتاح این سفارت در سال گذشته اشاره کرد و افزود: ما و شما در خط مقدم نبرد با دشمنان می‌باشیم، این سنگر نه فقط در فلسطین و نه فقط در لبنان که در جهان اسلام است. لهذا ما باید از جهان اسلام دفاع کنیم. هانی‌الحسن ضمن اشاره به توطئه‌های امپریالیزم و صهیونیسم گفت آن‌ها به خوبی درک می‌کنند که اگر پیوندی میان ما فلسطینی‌ها و شما ایرانی‌ها برقرار گردد، معادله‌های سیاسی‌شان را دگرگون خواهد کرد.

 

 

روزنامه اطلاعات

کلید واژه ها: فلسطین بنی صدر


نظر شما :