استعمال مشروبات الکلی ممنوع می‌شود

۱۷ مرداد ۱۳۳۲
۱۷ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۶:۴۶ کد : ۳۴۴۳ کاغذ اخبار
استعمال مشروبات الکلی ممنوع می‌شود
موضوعی که امروز مورد توجه مقامات مسوول امور مالی وزارت دارایی قرار گرفته آن است که بر طبق قانون مصوب ۱۹ بهمن‌ ماه ۱۳۳۱ دولت مکلف است خرید و فروش و استعمال مشروبات الکلی را از تاریخ ۱۹ مرداد ماه سال جاری (پس‌فردا) منع نماید.

 

مامورین ادارات پیشکاری دارایی تهران به موجب این قانون موظفند از دریافت مالیات مشروبات الکلی خودداری نمایند و همین امر در ادارات دارایی شهرستان‌ها نیز به موقع اجرا گذاشته خواهد شد.

 

خبرنگار ما راجع به چگونگی اجرای این قانون با عده‌ای از مطلعین امور تماس گرفت و کسب اطلاع کرد که بعد از تصویب قانون مشروبات الکلی و منع کشت خشخاش، مجلس شورای ملی، دولت را مکلف نمود که ظرف مدت شش ماه آئین‌نامه‌ها و مقرراتی جهت اجرای مفاد قانون مزبور تدوین نماید که وظایف مامورین تعیین گردد ولی در اصل موضوع تردیدی نیست و فعلا مجوزی برای خودداری از اجرای قانون منع استعمال مشروبات الکلی وجود ندارد.

 

در این صورت چنانچه از طرف آقای نخست‌وزیر با استفاده از اختیارات قانونی تصمیمی در این مورد اتخاذ نشود از روز شنبه فقط کسانی حق استعمال مسکرات را خواهند داشت که آن را به مصرف مواد طبی برسانند و در غیر آن صورت فروشندگان مشروبات الکلی طبق مقرراتی که تا این تاریخ مرسوم بوده است جریمه خواهند شد. مقررات تخلف از این قانون بایستی به وسیله وزارت دادگستری تهیه شود و به طوری که یک منبع موثق اطلاع داد برای قانون مزبور دو آیین‌نامه تنظیم می‌گردد یکی برای مسکرات و دیگری برای خرید و فروش تریاک و کشت خشخاش.

 

برای کسب اطلاع بیشتری در این باره خبرنگار ما با آقای مبشر کفیل وزارت دارایی تماس گرفت. آقای مبشر در پاسخ سوال خبرنگار ما مبنی بر گزارشی که بایستی وزارت دارایی جهت آقای نخست‌وزیر ارسال نماید، اظهار کرد که ما هنوز گزارشی در این زمینه به آقای نخست‌وزیر تقدیم نکرده‌ایم و تاکنون تصمیمی برای این امر اتخاذ نشده است و بدون تردید به هر صورت که دولت دستور دهد رفتار خواهد شد. ولی یکی از منابع موثق آن وزارتخانه گفت که وزارت دارایی در این خصوص از آقای نخست‌وزیر کسب تکلیف کرده است.

 

به طوری که قبلا اطلاع داده شد در دوره تصدی آقای کاظمی وزیر سابق دارایی کمیسیونی مامور مطالعه در پیرامون منع استعمال مشروبات الکلی شد و گزارشی تهیه کرد که به مجلس شورای ملی تقدیم گردد ولی به علت عدم تشکیل جلسات علنی مجلس و بالاخره بعد از رفراندوم تصمیم گرفته شد که این گزارش به آقای نخست‌وزیر تقدیم گردد و در صورت لزوم کار‌شناسان امور مالی راجع به نقصان درآمد دولت بعد از اجرای قانون مزبور توضیحاتی برای آقای نخست‌وزیر بدهند که نسبت به اجرای مفاد قانون چنانچه صلاح هست تجدیدنظر به عمل آید و بعضی از مفاد آن تغییر یابد.

 

یک مقام نزدیک به نخست‌وزیر گفت گرچه فعلا دولت قصد ندارد از اجرای این قانون خودداری کند ولی به احتمال قوی مدت اجرای آن تمدید خواهد شد زیرا هنوز هیچ‌گونه آئین‌نامه و مقرراتی برای متخلفین تهیه نشده است و حتی آئین‌نامه‌ای برای چگونگی اقدامات اولیه مامورین دولت نیز تدوین نشده در این صورت پیش‌بینی می‌شود که شش ماه یا یک سال برای تهیه مقدمات امر وقت تعیین گردد.

 

همان‌طور که در بالا اشاره شد شهربانی کل از روز دوشنبه مانع خرید و فروش مشروبات الکلی خواهد شد و مامورین وصول مالیات نیز از محاسبه و وصول مالیات مزبور خودداری خواهند کرد.

 

در پیرامون کشت خشخاش و استعمال تریاک نیز خبرنگار ما تحقیقاتی به عمل آورد و اطلاع حاصل کرد که معتادین به تریاک می‌توانند با مراجعه به پزشک و دریافت پروانه از وزارت بهداری مبادرت به استعمال تریاک نمایند.

 

برای صدور پروانه، کلیه معتادین تحت معاینه قرار خواهند گرفت که در صورت اعتیاد به آن‌ها پروانه داده شود لیکن برای این امر نیز بایستی آئین‌نامه‌هایی تهیه شود.

 

 

روزنامه اطلاعات

کلید واژه ها: مشروبات الکلی


نظر شما :