یک نماینده مجلس خلع لباس شد

۱۶ تیر ۱۳۵۹
۲۶ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۰ کد : ۳۴۶۴ کاغذ اخبار
یک نماینده مجلس خلع لباس شد
دیروز پس از رد اعتبارنامۀ اسدالله جوانمردی نمایندۀ میانه، وی توسط حجت‌الاسلام بیات قاضی شرع شهرهای شیراز، ابهر و گنبد خلع لباس شد. گزارش کمیسیون در مورد رد اعتبارنامه آقای جوانمردی نمایندۀ شهر میانه دربارۀ عکس‌های وی با شاه مخلوع و ایادی رژیم تماس با ساواک و بنیانگذاری حزب جمهوری خلق مسلمان در آذربایجان بود و او از ۱۹۵ تن نماینده حاضر در جلسه ۱۴۷ رای مخالف، ۷ رای ممتنع و ۴۱ رای موافق آورد.

 

کیهان طی گفت‌وگویی که در زیر می‌خوانید علل خلع لباس این نماینده را آورده است. همچنین از آنجا که کمیسیون تحقیق اعتبارنامۀ این نماینده را رد کرد و همین رد اعتبارنامه باعث عدم تصویب آن در مجلس نیز شد، متن گزارش مخبر این کمیسیون دکتر ابراهیم یزدی را به مجلس آورده است.

 

در ابتدا گفت‌وگوی خبرنگار سیاسی کیهان با حجت‌الاسلام بیات و در پی آن گزارش مخبر کمیسیون تحقیق آمده است. حجت‌الاسلام بیات در مورد خلع لباس نمایندۀ میانه گفت: مساله تصفیه یک مساله کلی است که از اول انقلاب مورد نظر امام و رهبر انقلاب بوده و تداوم انقلاب به طور کلی در گرو تصفیه است و اگر بعد از پیروزی انقلاب هرچه زودتر این مهم در ارگان‌های مختلف مملکت آغاز شده بود، وضع انقلاب ما این نبود که الان داریم و می‌بینیم که امام فریاد می‌کشند و با تعیین وقت و مهلت ده روزه می‌خواهند تا در کشور طاغوت‌زدایی شود. لذا من مدتی که در دادگاه‌های شهرهای مختلف از جمله شیراز، ابهر، گنبد و مدتی در کردستان و در رامسر قاضی شرع بودم و الان هم هستم یکی از برنامه‌ها و کارهای ما همین بوده. افرادی که از این لباس استفاده بد می‌کنند و جامعه نسبت به انقلاب اسلامی و اسلام به خاطر همین افراد بدبین می‌شوند، تصفیه نماییم. با توجه به اینکه مجلس به تعبیر امام و با توجه به جوی که داریم، مجلس انقلاب اسلامی است، مجلسی که باید نمایندگان آن خالص‌ترین افراد امت باشند تا خط مشی آینده دولت و ادارات و نه تنها مملکت ما را بلکه خط‌مشی به طور کلی مستضعفین جهان را این مجلس مشخص و معین کند، اگر قرار باشد افراد ناخالصی اینجا بیایند حتی ممکن است بعدها هم توبه کرده باشند، ولی همانطور که امیرالمومنین سلام‌الله علیه می‌فرمایند افرادی که شاهد خوبی ندارند این افراد نباید در راس کارها قرار گیرند، زیرا باعث بدبینی به انقلاب می‌شوند، لذا به خاطر این و به اعتراف خود ایشان که دیدیم تا اواخر انقلاب به همین سمت مشغول بوده و می‌خواست کارهای خودش را توجیه کند، نمی‌توانیم که ایشان را در بزرگترین مقام تصمیم‌گیرنده یعنی مقام نمایندگی باقی بگذاریم و در نتیجه پس از رد اعتبارنامه ایشان را خلع لباس کردیم که از این پس حق استفاده از این لباس را ندارد و در صورت تخلف شش ماه تا یک سال هم زندان دارد.

 

 

گزارش مخبر کمیسیون تحقیق

 

از آنجا که گزارش دکتر ابراهیم یزدی مخبر کمیسیون تحقیق در مورد چگونگی و علل خلع لباس و عدم تصویب اعتبارنامه می‌تواند موثر باشد، متن گزارش را در ادامه می‌آوریم:

 

ریاست محترم سنی مجلس شورای جمهوری اسلامی 

موضوع گزارش کمیسیون تحقیق دربارۀ پرونده انتخابات میانه و اعتبارنامۀ آقای اسدالله جوانمردی که توسط شعبه به کمیسیون ارجاع شده بود مورد بررسی قرار گرفت. آقای جوانمردی در کمیسیون تحقیق حضور به هم رسانیده و درباره اتهامات وارده توضیحاتی دادند.

 

کمیسیون همچنین از شهود معتبر دعوت نمود و در جلسه کمیسیون توضیحاتی را بیان داشتند. کمیسیون تحقیق بعد از استماع توضیحات آقای جوانمردی و شهادت شهود و مطلع، اعتبارنامۀ آقای جوانمردی را به اتفاق آراء مردود اعلام می‌دارد. و دلایل رد اعتبارنامه به قرار ذیل است:

 

۱ – عکس‌های متعدد با شاه و ایادی رژیم و سران ساواک. این عکس‌ها برای ارائه به حضور مجلس محترم در پرونده موجود است. آخرین عکس نامبرده با شاه در سال ۱۳۵۶ می‌باشد.

 

۲ – اجرای برنامه‌های سخنرانی در رادیو و تلویزیون ارومیه در زمان طاغوت و در مساجد. در مورد سخنرانی‌ها، کمیسیون موفق شد که نمونه‌هایی از نوارها را به دست آورد تا دربارۀ محتوای سخنان قضاوت نماید. اما در گزارش ساواک ارومیه در این مورد چنین آمده است: «با مراقبت‌هایی که در این اواخر از وی به عمل آمد مشارالیه در سخنرانی‌های خویش در مجالس و مساجد ضمن تحریک احساسات مردم به میهن‌پرستی، اعمال آن عده از افراد، بخصوص جوانان را که افکار ضدملی و کمونیستی و گرایش برخلاف مصالح کشور اقدام می‌نمایند شدیداً مورد انتقاد قرار داد که سخنرانی وی اثرات بسیار مطلوبی در بین مردم بجای گذارده است.» از گزارش صیادان، رییس ساواک آذربایجان غربی – ۵۴.۷.۷

 

۳ – اسناد موجود در ساواک آذربایجان غربی حاکی از آن است که نامبرده با ساواک تماس‌هایی داشته است و از طرف ساواک به عنوان روحانی مورد قبول تصویب گردیده بود که همراه کاروان حج برود. این اسناد برای ارائه به مجلس محترم در اختیار کمیسیون می‌باشد و اگر چنانچه نمایندگان محترم مایل باشند قرائت خواهد شد.

 

۴ – آقای جوانمردی بعد از پیروزی انقلاب به عنوان عضو یا یکی از بنیانگذاران حزب جمهوری خلق مسلمان فعالیت داشته است. حزب مزبور فعالانه علیه جمهوری اسلامی موضع‌گیری و اقدامات خصمانه داشته است.

 

علاوه بر موارد بالا، کمیسیون تحقیق به مواردی از اغفال و فریب مردم در تبلیغات انتخاباتی و سوءاستفاده از اعتقادات مذهبی مردم برخورد کرده است و شهود معتبر در این موارد گواهی داده‌اند. با توجه به مراتب بالا، کمیسیون تحقیق به اتفاق آراء اعتبارنامه آقای جوانمردی را مردود اعلام می‌دارد.

 

با تشکر

مخبر کمیسیون تحقیق

ابراهیم یزدی

 

 

روزنامه کیهان

کلید واژه ها: اسدالله بیات اسدالله جوانمردی مجلس اول


نظر شما :