پزشکان ایرانی خون مافوق همگانی ساختند

۲۹ مهر ۱۳۴۱
۲۰ آبان ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۲ کد : ۳۷۳۶ کاغذ اخبار
پزشکان ایرانی خون مافوق همگانی ساختند
به قرار گزارش خبرنگار ما در اصفهان، سه نفر از پزشکان اصفهان موفق به ساختن خون مافوق همگانی گردیدند. این خون که از ترکیب دو خون به وجود آمده مافوق خون‌های معمولی است و اولین کشوری که موفق به ساختن آن شد کشور شوروی بود.

 

خبرنگار ما مشروح جریان را چنین گزارش می‌دهد: قبل از هر چیز لازم است که پیرامون بانک خون بیمارستان ثریا توضیحی بدهیم، در سال ۳۴ بانک خون منحصر به‌فرد اصفهان به تصدی آقای دکتر اسدالله حری به ترتیب خاصی با وسایل نسبتاً مجهزی مشغول کار شد و خون‌هایی که از اشخاص به رایگان گرفته می‌شد و یا خریداری می‌گردید در این بانک نگهداری می‌شد و در مواقع لزوم از آن‌ها استفاده می‌گردید، اخیراً نیز دانش‌آموزان تربیت معلم برای گروه‌بندی خون به این بخش مراجعه و گروه خونی آن‌ها به ادارۀ فرهنگ معرفی می‌گردید. چندی قبل دانشجویی از سال ششم برای تعیین رسالۀ پزشکی خود دربارۀ خون و گروه‌بندی آن و خواستن راهنمایی به آقای دکتر حکمی استاد دانشگاه مراجعه می‌کند. آقای حکمی به دانشجوی مذکور اظهار می‌دارد که در شوروی موفق به ساختن خون جدیدی شده‌اند که مافوق گروه‌های همگانی است و بهتر آن است که نامبرده برای ساختن خون مذکور اقدام نماید. پس از آن بوسیلۀ سفارت شوروی و مکاتبات پی‌درپی جزوه‌های مربوطه از شوروی رسید و آقای داودی اقدام به ترجمۀ آن نمود و هشت ماه قبل به اتفاق آقای دکتر حری با وسایل لازم شروع به کار نمودند تا سرانجام چند روز قبل موفق به ساختن خون مذکور گردیدند. این خون از لحاظ ساختمان با گروه‌های مشابه یعنی A-B-AB و O متفاوت است و بنام «خون مافوق همگانی» نامیده شده است.

 

به طوری که گفته می‌شود این خون پس از تزریق هیچگونه عارضه به وجود نمی‌آورد و خاصیت آن این است که بدون آنکه لازم باشد گروه خون بیماری که به خون احتیاج دارد تعیین شود از خون مافوق همگانی به او تزریق می‌کنند. این خون از گلبول قرمز خون و پلاسمای خون ساخته می‌شود. خونی که ساخته شده است به چند نفر بیماری که احتیاج به خون داشته‌اند تزریق گردیده و نتیجۀ مثبت داده است. یکی از بیماران عصمت بیگلری زن جوانی است که آبستنی خارج از رحم و پارگی رحم داشته و در زیر عمل احتیاج به تزریق خون پیدا می‌کند و خون مذکور به وی تزریق می‌گردد. بقیۀ بیمارانی که از این خون استفاده کرده‌اند بهبود یافته و مرخص شده‌اند.

 

آقای دکتر سیف‌الدین نبوی امروز دربارۀ خبر مذکور که از نمایندگی روزنامه در اصفهان رسیده است، گفت: تهیۀ چنین خونی امکان‌پذیر است اما باید دید که در ممالک دیگری نیز از آن ساخته‌اند یا نه و کسانی که چنین خونی می‌سازند البته بایستی به آخرین ترقیات پزشکی در این مورد وارد باشند.

 

این پزشک افزود: خونی که تهیه شده است بایستی در مجمع بین‌المللی خون‌شناسی پاریس هم مورد تجزیه و آزمایش قرار گیرد و بعد در صورتی که مفید تشخیص داده شد مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

روزنامه اطلاعات

کلید واژه ها: خون


نظر شما :