نخستین جراحی قلب در ایران انجام شد

۵ آذر ۱۳۳۲
۱۶ آذر ۱۳۹۲ | ۱۶:۴۹ کد : ۳۸۱۷ کاغذ اخبار
نخستین جراحی قلب در ایران انجام شد
امروز اطلاع یافتیم که آقای پروفسور عدل عمل جراحی مهم و بی‌سابقه‌ای در روی قلب نموده‌اند و مریضی که توسط او عمل شده به کلی بهبود یافته است. برای اطلاع از چگونگی این عمل جراحی بی‌سابقه به اتفاق عکاس روزنامه به بیمارستان سینا مراجعه شد تا با پروفسور ملاقات کرده در این باره توضیحات بیشتری از ایشان کسب شود. در بیمارستان سینا همه از این عمل جراحی مطلع بودند ولی آقای پروفسور عدل در آن موقع در اطاق عمل مشغول عمل جراحی بود و آقای دکتر محمود نجم‌آبادی اطلاعات مورد نظر را در اختیار خبرنگار ما گذارد.

 

 

تنگی دریچۀ قلب

 

قلب انسانی که سلامت آن ضامن حیات افراد است ممکن است به امراض گوناگون مبتلا شود. یک نوع از این امراض تنگ شدن دریچه‌های قلب است که بر اثر آن جریان خون در قلب دچار اشکال می‌گردد.

 

قلب چهار حفره دارد که هر دو حفره از آن (یک دهلیز و یک بطن) به طور جداگانه به وسیلۀ سوراخی به یکدیگر مربوطند و این سوراخ‌ها به وسیلۀ دریچه‌های دولختی و سه‌لختی بسته می‌شوند. ساحتمان این دریچه‌های قلب طوری است که وقتی خون از دهلیز (حفرۀ بالایی) به بطن (حفرۀ زیرین) وارد شد دیگر نمی‌تواند به دهلیز برگردد و دریچه‌ها مانع برگشت خون خواهند شد. وقتی یکی از سوراخ‌های قلب تنگ شد در نتیجه خون به مقدار کافی از دهلیز وارد بطن نمی‌شود و ادامۀ این بیماری شخص را تلف می‌کند.

 

 

برای اولین مرتبه

 

عمل جراحی که آقای پروفسور عدل بر روی قلب نموده برای معالجۀ همین مرض بوده به این ترتیب که پس از باز کردن سینه و بیرون آوردن قلب، آن را شکافته و سوراخ طرف چپ قلب بیمار را که تنگ شده بود به اندازۀ کافی گشاد کرده‌اند. با توجه به اینکه کوچکترین غفلت و بی‌احتیاطی هنگام جراحی قلب و یا عدم اطلاع کافی از این عمل ممکن است موجب از کار افتادن قلب و مرگ بیمار گردد، اهمیت چنین عمل جراحی بهتر مشخص می‌شود. گذشته از این تاکنون در ایران نظیر این عمل جراحی بر روی قلب انجام نگرفته و آقای پروفسور عدل رئیس قسمت جراحی بیمارستان سینا و استاد دانشگاه، اولین جراح ایرانی است که در ایران به چنین عملی مبادرت کرده و موجب امیدواری مبتلایان به امراض قلبی در ایران گردیده است.

 

به طوری که آقای دکتر نجم‌آبادی اظهار داشت علاوه بر اینکه تاکنون چنین عمل جراحی در ایران نشده حتماً در کشورهای خاورمیانه هم این عمل سابقه ندارد و در اهمیت این قبیل عملیات جراحی همین بس که در کشورهای بزرگ دنیا نیز جراحان زبردست با نهایت دقت در این موارد عمل می‌کنند مبادا خطری برای بیمار پیش بیاید.

 

 

بیمار کیست؟

 

بیماری که قلب او توسط آقای پروفسور عدل جراحی شده مردی است که در حدود چهل سال دارد (زیرا خودش از سن حقیقی خود اطلاع ندارد!) وی اهل میانه است و در تهران به کار عملگی اشتغال داشته - اسمش یوسف فرزند محمد است - وقتی به اطاقی که بیمار در آنجا بستری می‌باشد وارد شدیم وی روی تخت به بالش تکیه داده و وضع عمومی او بسیار خوب و عادی بود. در پاسخ این سؤال که از چه وقت مبتلا به مرض قلبی شده‌ای، جواب داد از دو سال پیش قلبم ناراحت بود، ولی از دو ماه قبل به کلی ناراحت شدم و نه می‌توانستم کار کنم و نه راه بروم و در گوشه‌ای افتاده بودم و روز به روز بدتر می‌شدم. وی اضافه کرد که اکنون از آن مرض سابق اثری در من نیست و کاملاً راحت هستم.

 

آقای دکتر نجم‌آبادی نیز اظهار داشت: هیچ گونه احتمال خطری دربارۀ این بیمار نمی‌رود و تا چند روز دیگر که حالش کاملاً خوب شد از بیمارستان مرخص می‌گردد. به طوری که عکس قلب بیمار قبل از انجام عمل جراحی نشان می‌داد قلب فوق‌العاده بزرگ شده و وضع خطرناکی به خود گرفته بود و اگر عمل جراحی انجام نمی‌گرفت ممکن بود چند روز دیگر بیمار زنده نماند.

 

 

سایر اعمال بی‌سابقه

 

آقای دکتر نجم‌آبادی ضمناً گفت: علاوه بر این عمل جراحی عملیات بی‌سابقۀ دیگری نیز در بیمارستان سینا به وسیلۀ آقای پروفسور عدل انجام گرفته که مهمترین آن‌ها عمل جراحی سرطان لوله مری، برداشتن و قطع کردن نصف از ریه و همچنین عمل جراحی مخصوصی که مرض استقاء را معالجه می‌کند. انواع عملیات جراحی بر روی مغز نیز توسط آقای پروفسور عدل انجام می‌گیرد و عموماً بیمارانی که به این قبیل امراض خطرناک مبتلا شده‌اند پس از عمل جراحی به کلی بهبود می‌یابند.

 

 

معالجه کلیه مبتلایان

 

آقای پروفسور عدل نیز دربارۀ این عمل اظهار داشت: این عمل جراحی چون در داخل قلب انجام می‌گیرد اهمیت دارد و از طرف دیگر این قبیل مبتلایان در ایران زیاد هستند و ما امیدواریم اینگونه عملیات جراحی را در ایران تعمیم دهیم و کلیۀ مبتلایان را معالجه کنیم زیرا وسایل مربوط به این کارها را تهیه کرده‌ایم.

 

آقای پروفسور عدل اضافه کرد: اگر وسایل کار بیمارستان سینا تکمیل گردد، خواهیم توانست کارهای موثرتری انجام دهیم و انتظار داریم هرچه زودتر نواقص بیمارستان مرتفع شود.

 

عمل جراحی داخل قلب از دو سال پیش در اروپا و امریکا مرسوم گردیده و اولین مرتبه در انگلستان به وسیلۀ یکی از جراحان انگلیسی به نام «بروک» انجام گرفته و بعد در سایر کشورها عمل شده است.

 

 

روزنامه اطلاعات

کلید واژه ها: یحیی عدل


نظر شما :