در تهران سیل جاری شد

۵ مرداد ۱۳۶۶
۰۴ مرداد ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰ کد : ۴۵۴۰ کاغذ اخبار
در تهران سیل جاری شد
در پی بارندگی‌های شدید شب یکشنبه و صبح دیروز تهران، سیلاب شدیدی در شمال و جنوب تهران جاری شد که به خصوص در شمال شهر تلفات جانی و خسارات مالی فراوانی به بار آورد.

 

به گزارش خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی از مناطق مختلف تهران، باران تا به هنگام شب یکشنبه و صبح دیروز در تهران و به خصوص مناطق کوهستانی شمال شهر باعث گردید که در ساعت ۱۲.۳۰ دیروز سیلاب در مناطق گلاب‌دره و دربند جاری شود و رفته رفته به نواحی دیگر شمال تهران گسترش یابد.

 

بر اساس این گزارش علی‌رغم تمهیداتی که نیروهای امدادی از جمله شهرداری تهران برای جلوگیری از وارد آمدن خسارات جانی و مالی تهیه دیده بود متاسفانه شدت سیلاب به حدی بود که ده‌ها تن کشته و صد‌ها نفر مجروح و مصدوم شدند.

 

سیل‌بردگی، ریزش آوار، برق گرفتگی و خفگی از سیلاب از عواملی بوده که باعث کشته و مجروح شدن هموطنان تهرانی گردیده است. در این رابطه همچنین به ده‌ها خانه و مغازه آسیب کلی وارد آمده و سیلاب اثاثیه و لوازم زندگی تعدادی از ساکنین منطقه را با خود برده است و در مسیر خود به اتومبیل‌های زیادی خساراتی وارد آورده است. همچنین کادر پزشکی بیمارستان‌هایی که مصدومین به آن‌ها انتقال داده شده بودند با پیگیری به کمک افراد مجروح و مصدوم شتافتند.

 

به گزارش خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی که خود از نزدیک شاهد عملیات امدادرسانی بوده‌اند در ساعت ۱۶ دیروز چندین دستگاه لودر شهرداری در حال پاکسازی سطح خیابان‌ها بودند.

 

بخشی از خیابان دربند، حد فاصل جعفرآباد تا تجریش و خیابان شریعتی حد فاصل پل بزرگراه آیت‌الله صدر تا تجریش اکنون قابل عبور و مرور نیست و تنها خودروهای کمک‌دار قادر به عبور از این مناطق هستند.

 

سیلاب شدید دیروز سنگ‌های بسیار بزرگ، تنه درختان، وسایل زندگی مردم را زیر گل و لای در سطح خیابان شریعتی و دربند گسترده است. ده‌ها اتوبوس در حاشیه و در میان خیابان‌های یاد شده‌‌ رها شده‌اند که از ۱۰ تا ۹۰ درصد آسیب دیده‌اند. در خیابان کامرانیه بخشی از ضلع شرقی باشگاه وزارت امور خارجه، ضلع شرقی ساختمان بنیاد شهید و نیز بنیاد لغت‌نامه دهخدا آسیب دیده است.

 

از جمله مناطقی که در شمیران بیش از جاهای دیگر تلفات جانی داشته محوطه امامزاده صالح، بازار تجریش و خیابان دربند به ویژه خانه‌های قدیمی دره و دامنه شمیران در حدود گلاب‌دره و جعفرآباد بوده است. مردم شمیرانات که در ساعت وقوع سیل از محل زندگی خود دور بوده‌اند با شنیدن خبر جاری شدن سیل به سوی خانه‌های خود هجوم آورده‌اند. اکثر بیمارستان‌های شمال شهر اکنون پذیرای صد‌ها مجروح و مصدوم سیل ظهر دیروز هستند.

 

 

گفت‌وگو با شهردار تهران در مورد سیلاب

 

شهردار تهران در گفت‌وگویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی اعلام کرد در اثر جاری شدن سیل در سطح خیابان‌ها از حجم گسترده سیل در شمال تهران کاسته شده و این مساله تلفات و ضایعات را نسبت به حجم وسیع سیل کاهش داده است.

 

آقای حبیبی شهردار تهران همچنین اظهار داشت: از‌‌ همان ساعت اولیه تهاجم سیل مناطق شهرداری تهران به حال آماده‌باش درآمدند و امکانات خود را برای یاری مردمی که در معرض تهاجم سیل قرار داشتند بسیج کردند.

 

شهردار تهران ضمن تشکر از ارگان‌های مختلفی که پا به پای کارگران و کارکنان شهرداری مردم سیل‌زده را یاری کردند از مردمی که در نقاط شمال شرقی و جنوب تهران در مجاورت کانال‌های آب سکنی گزیده‌اند خواست به دلیل احتمال بارش مجدد باران و جاری شدن سیلاب گسترده در این مناطق منازل خود را تخلیه کنند و یا از آمادگی لازم برخوردار باشند.

 

شهردار تهران لزوم تسریع در لایروبی کانال‌های آب را خاطرنشان کرد و گفت: بخشی از نیروهای شهرداری در حال حاضر ماموریت دارند با سرعت کانال‌های خروجی سیلاب شهر تهران را مجددا لایروبی نموده و آن‌ها را برای هدایت سیلاب احتمالی به خارج شهر آماده کنند.

 

آقای حبیبی اظهار داشت: خوشبختانه ارگان‌های دولتی همکاری خوبی از خود نشان دادند به طوری که در زمینه ماشین‌آلات سنگین کمتر کمبود احساس شد. وی افزود: آمار دقیقی از میزان تلفات، مصدومین و ضایعات وارده به دست نیامده است و گروه‌های ویژه‌ای جهت بررسی تبعات سیلاب مشغول کار هستند که در فرصت‌های آتی گزارشات به دست آمده را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

 

 

عملیات کمک‌رسانی به سیل‌زدگان شمال تهران همچنان ادامه دارد

 

عملیات پاکسازی در مناطق سیل‌زده شمال تهران در ساعت ۲۳ همچنان ادامه دارد. واحدهایی از ارتش، ژاندارمری، کمیته‌ها و پلیس ضمن حفظ انتظامات در کمک‌رسانی به مردم تلاش می‌کنند.

 

گزارش خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی که ساعت ۲۴ دیشب از خیابان‌های دکتر شریعتی و دربند و نیز میدان تجریش و مناطق آسیب‌دیده بازدید کرده است حاکیست در خیابان شریعتی از پل رومی به بالا ده‌ها اتومبیل واژگون شده و خسارت دیده هنوز در گوشه و کنار خیابان دیده می‌شود و انواع ماشین‌آلات سنگین مشغول پاکسازی خیابان از شن و ماسه و گل باقی‌مانده از سیل هستند که در بعضی نقاط ارتفاع آن به ۲ متر می‌رسد. بنابراین گزارش در خیابان دربند یک سنگ بزرگ به وزن تقریبی ده تن دیده می‌شود که پس از درهم شکستن چندین دیوار و اتومبیل در گوشه و کنار خیابان متوقف شده است.

 

 

مهار سیل در چهار منطقه کشور

 

با تلاش امدادگران دولتی و مردم همیشه در صحنه سیلاب نسبتا وسیع در چهار منطقه کشور مهار شد. سخنگوی ستاد پیگیری‌های ویژه نخست‌وزیر در امور مناطق سیل‌زده ضمن اعلام این مطلب اظهار داشت: سیلاب نسبتا وسیعی که در اثر بارش‌های شدید در مناطق شمال تهران، ساوه، دماوند و جاجرود جاری شده بود با کوشش و تلاش مردم و مسئولین تا عصر یکشنبه مهار شده است و تلاش نیروهای امدادگر و مسئولین اجرایی برای مقابله با تبعات سیل و پیشگیری از پیامدهای احتمالی ناشی از بارش مجدد باران و جاری شدن سیل ادامه دارد.

 

در سیلاب اخیر بیشترین تلفات و ضایعات متوجه تهران بوده است که علی‌رغم حجم گسترده سیل ناگهانی با تلاش پیگیر مردم و مسئولین تلفات به حداقل کاهش یافته است.

 

به گفته این سخنگو گزارشات رسیده حاکی است با اقدام به موقع مسئولین شهرداری، هلال احمر، آتش‌نشانی و بسیج و ژاندارمری شهر تهران تعداد زیادی از مردم شمال تهران که در محاصره سیلاب قرار داشته نجات پیدا کردند و به مناطق امن‌تری انتقال یافته‌اند.

 

 

پیام نخست‌وزیر در رابطه با سیل

 

تهران ـ خبرگزاری جمهوری اسلامی: در پی جاری شدن سیل در مناطق مختلف کشور از جمله تهران آقای مهندس موسوی طی پیامی از کلیه ادارات دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی خواست کلیه امکانات خود را برای کمک به هموطنان سیل‌زده آماده نگهدارند.

 

نخست‌وزیر در این رابطه اضافه کرد تا اطلاع ثانوی کمک به هموطنان سیل‌زده در اولویت خواهد بود و ستاد پیگیری نیازهای سیل‌زدگان مستقر در نخست‌وزیری مستقیما عملیات امدادرسانی به سیل‌زدگان را پیگیری خواهد کرد.

 

 

بازدید نخست‌وزیر از مناطق سیل‌زده تهران

 

تهران ـ خبرگزاری جمهوری اسلامی: آقای میرحسین موسوی نخست‌وزیر بعدازظهر امروز در بازدید هوایی از عملیات کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده شمال و جنوب تهران بازدید کرد.

 

به گزارش روابط عمومی نخست‌وزیری در جریان این بازدید هوایی ضایعات ناشی از سیل و چگونگی امدادرسانی توسط ارگان‌ها و نهادهای دولتی و همیاری مردم برای جلوگیری از کاهش ضایعات مورد بازدید قرار گرفت.

 

در پایان بازدید آقای نخست‌وزیر دستورات لازم جهت کاهش ضایعات وارده و جلوگیری از پیشرفت سیل و تداوم عملیات امدادرسانی و پیش‌بینی‌های لازم توسط نیروهای دولتی صادر کرد.

 

 

روزنامه رسالت

کلید واژه ها: سیل


نظر شما :