مجسمه لنین منفجر شد

۱۷ آذر ۱۳۸۹ | ۰۰:۱۵ کد : ۱۶ تاریخ جهان
مجسمه لنین منفجر شد

تاریخ ایرانی: مجسمه معروف ولادیمیر لنین،بنیانگذار اتحاد جماهیر شوروی روز دوشنبه بر اثر انفجار بمب کوچکی به شدت آسیب دید.

 

به گزارش رویترز، انفجار در نزدیکی سن پترزبورگ،پایتخت امپراتوری قدیمی روسیه رخ داد که منجر به خرد شدن بخش هایی از ترکیب قلع و سرب دنباله کت مجسمه و حتی پنجره های آپارتمان های مجاور محل حادثه شد. سخنگوی پلیس اعلام کرد مجسمه برنزی که در حومه شهر پوشکین واقع شده است در این انفجار به شدت آسیب دیده است.این حادثه هیچ گونه خسارات جانی به همراه نداشت. تلویزیون دولتی روسیه نیز اعلام کرد:«این انفجار دوشنبه، حدود ساعت 10 شب به وقت محلی اتفاق افتاد.»

 

"والنتینا ماتوینکو" فرماندار سن پترزبورگ طی سخنانی در واکنش به این حادثه گفت:« کسانی که اقدام به نابودی بناهای تاریخی ما می کنند، در مقابل تاریخ ما و احساسات شهروندانمان قرار می گیرند.» ماتوینکو این انفجار را به عاملان حمله سال گذشته به مجسمه ای دیگر از لنین که منجر به ایجاد سوراخ کوچکی در آن شده بود نسبت داد.

 

این دومین حمله به مجسمه های لنین در روسیه در دو سال گذشته محسوب می شود.انفجار سال گذشته در سن پترزبورگ در مقابل ایستگاه قطار فنلاند اتفاق افتاد.در آن انفجار از 400 گرم تی. ان. تی استفاده شده بود.مجسمه برنزی واقع در آن محل تندیس کاملی از لنین بود که یکی از دستان خود را بالا برده بود. این مجسمه مشهور یادآور سخنرانی معروف وی بود که در ماه آوریل سال 1917 در همین مکان پس از بازگشت از تبعید و در فاصله چند ماه قبل از انقلاب بلشویک ایراد کرده بود.

 

شمار زیادی از مجسمه های لنین همچنان در روسیه به ویژه در شهرهای کوچک این کشور وجود دارند. در این میان هر از چندگاهی برخی از این مجسمه ها به نشانه اعتراض،هدف قرار می گیرند.

 

مجسمه این سیاستمدار روسی،جولای سال گذشته در پایتخت اوکراین هم مورد حمله قرار گرفت و تخریب شد. تخریب کنندگان با استفاده از یک نردبان خود را به سر مجسمه رسانده و به صورت و دست‌ آن با یک چکش آسیب وارد کردند.

 

کلید واژه ها: لنین مجسمه


نظر شما :