درختکاری جلال و سیمین

۲۰ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۸:۳۴ کد : ۱۹۲۳ تاریخ مصور
درختکاری جلال و سیمین
تاریخ ایرانی: سیمین دانشور و جلال آل‌احمد در سال ۱۳۲۷ در اتوبوس تهران - شیراز با هم آشنا شدند. آن‌ها که هر دو شیفتۀ ادبیات بودند، دو سال بعد در سال ۱۳۲۹ با هم ازدواج کردند. سید احمدآقا طالقانی پدر جلال با ازدواج او با سیمین مخالف بود و به همین دلیل نه تنها در روز عقدشان به قم رفت که سال‌ها پس از آن نیز به خانه آن‌ها پا نگذاشت.

جلال و سیمین اما عاشقانه یکدیگر را دوست داشتند و تحسین می‌کردند. جلال آل‌احمد درباره همسرش سیمین دانشور می‌گوید: «... و زنم سیمین دانشور که می‌شناسید؛ اهل کتاب و قلم و دانش‌یار رشتهٔ زیبایی‌شناسی و صاحب تألیف‌ها و ترجمه‌های فراوان، و در حقیقت نوعی یار و یاور قلم. که اگر او نبود چه بسا خزعبلات که به این قلم در آمده بود. (و مگر در نیامده؟) از ۱۳۲۹ به این‌ور هیچ کاری به این قلم منتشر نشده که سیمین اولین خواننده و نقادش نباشد...»

زندگی مشترک آن دو حدود ۱۹ سال یعنی تا زمان مرگِ جلال تداوم یافت. جلال آل‌احمد در ۱۸ شهریور ۱۳۴۸ در سن چهل و شش سالگی در زادگاهش اسالم گیلان درگذشت. سمین دانشور در تمامی سال‌های پس از او تنها زندگی کرد، تا پایان عمر ۹۰ ساله خود ازدواج نکرد و یاد همسر فقیدش را زنده نگاه داشت. سیمین خود در توضیح عکس نوشته بود: با جلال نهالی در خاک می‌نشانیم / سال ۱۳۴۶

کلید واژه ها: سیمین دانشور جلال ال احمد


نظر شما :