تصاویر منتشرنشده از رجایی

۰۸ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۱:۳۷ کد : ۲۵۲۲ تاریخ مصور
تصاویر منتشرنشده از رجایی
تاریخ ایرانی: تصاویری از محمدعلی رجایی، دومین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که برای اولین بار منتشر می‌شود.

رجایی ۳۱ پیش در روز هشتم شهریورماه ۱۳۶۰ به همراه حجت‌الاسلام محمدجواد باهنر نخست‌وزیر و سرهنگ هوشنگ وحید دستجردی، رئیس شهربانی کل کشور در انفجار دفتر نخست‌وزیری به شهادت رسیدند.

این افراد برای شرکت در جلسه شورای امنیت کشور گردهم آمده بودند که این حادثه رخ داد. جز آن‌ها سرهنگ ضیایی معاون ژاندارمری، تیمسار شرف‌خواه معاون نیروی زمینی، سرهنگ محمدمهدی کتیبه، یوسف کلاهدوز مسوول سپاه پاسداران و خسرو قنبری تهرانی مسئول اطلاعات نخست‌وزیری نیز در این نشست حضور داشتند که همگی با جراحاتی جان به در بردند.

عامل این انفجار مسعود کشمیری، دبیر وقت شورای امنیت معرفی شد. آیت‌الله ربانی املشی دادستان کل کشور ۱۰ روز بعد از حادثه با اعلام این خبر گفت: «این شخص بمبی در کیف خودجاسازی کرده بود که به طور عادی و معمولی، بدون اینکه هیچ‌کس به او ظنین شود و هیچ‌کس هم کیف او را بازرسی و رسیدگی نمی‌کرده و خیلی عادی و طبیعی بوده که کیفش را دست بگیرد و برود در جلسه شرکت کند و از آنجا که منشی جلسه هم بود، کنار مرحوم شهید رجایی بنشیند و این کار را کرده و کیف خود را هم در کنار آن‌ها قرار داده و طوری هم تنظیم کرده بود که انفجار، اولین بار این دو شخصیت بزرگ و ارزنده و عزیز را بگیرد. خودِ او هم رفتاری معمولی داشته است، گاهی بیرون می‌رفته، داخل می‌شده، با این و آن صحبت می‌کرده، می‌رفته چیزی از بیرون می‌آورده و گاهی چای می‌داده است. در بین یکی از این مواقعی که رفت‌وآمد می‌کرده است، به بیرون رفته و دیگر برنگشته و در همان موقع، این انفجار به وجود آمده و این عزیزان را از ما گرفت. کشمیری فرار کرد و هم‌اکنون نیز متواری است و زنده است، مگر اینکه سازمان منافقین از آنجا که ببینند شاید مثلاً وجودش برایشان مضر باشد، وی را از بین برده باشند.»

کلید واژه ها: رجایی کشمیری


نظر شما :