روایت فیروزآبادی از نقش آیت‌الله خامنه‌ای در آزادسازی سوسنگرد

۲۴ آبان ۱۳۹۱ | ۱۷:۵۱ کد : ۲۷۸۰ از دیگر رسانه‌ها
رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح در یادواره شهدای سوسنگرد از جزئیات نقش مقام معظم رهبری در پیروزی سوسنگرد سخن گفت.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار سیدحسن فیروزآبادی در سی و دومین سالگرد شکست حصر سوسنگرد، جنگ را در سه مرحله تعریف کرد و گفت: نخستین مرحله در جنگ متوقف کردن دشمن، دوم ناامید کردن دشمن و سوم عقب راندن بود که در زمان جنگ با عراق هر سه مرحله را داشتیم.

 

وی افزود: دشمن معبر بستان - سوسنگرد - اهواز را برای جداسازی خوزستان انتخاب کرده بود.

 

فیروزآبادی گفت: تنها امید صدام و آمریکا این بود که از طریق سوسنگرد، اهواز را بگیرند که بهتر است یادی کنیم از شهید غیور اصلی که گروهبانی ارتشی بود، وی تعدادی از نیرو‌ها را جمع کرد و غافلگیرانه به خط مقدم عراقی‌های زده و آن‌ها را ترساند.

 

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح گفت: داستان سوسنگرد از این قرار است که لشگر ۹۲ زرهی اهواز به دستور بنی‌صدر دائما در حال جابجایی بود و وضعیت سوسنگرد لحظه به لحظه بحرانی می‌شد. من به آیت‌الله خامنه‌ای که نماینده امام در ارتش و شورای عالی دفاع بود، گفتم که وضعیت بحرانی است و ایشان به سرعت خود را به منطقه رساندند. باید بگویم که آیت‌الله خامنه‌ای با دیدن شرایط و دیدبانی‌هایی که داشتند به سرعت قرارگاه جنگ‌های نامنظم را تشکیل داده و شهید چمران رئیس ستاد قرارگاه شدند.

 

وی ادامه داد: شاید بتوان اینگونه گفت که نخستین ستاد سازمان‌دهی شده بسیجی همین جنگ‌های نامنظم بود و ایشان بعد از مشاهدات خود به تهران بازگشته و به عنوان امام جمعه مردم را دعوت به کمک به سپاه و ارتش کردند.

 

فیروزآبادی گفت: آن شب که مقام معظم رهبری در منطقه بودند و اوضاع را با شهید چمران بررسی کردند به سرعت با حضرت امام تماس گرفتند. امام گفتند سوسنگرد باید ۲۴ ساعت آینده آزاد شود.

 

وی افزود: آیت‌الله خامنه‌ای نامه‌ای به سرهنگ قاسمی فرمانده لشگر ۹۲ نوشتند که وضعیت اینگونه است و باید به سرعت ما را پشتیبانی کنی و شهید چمران هم ذیل آن نام متن تندی را برای حضور فوری نوشتند و ساعت ۲ شب نامه با پیک به لشکر ارسال شد.

 

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح افزود: فرمانده لشکر تحت امر آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفت و همراه با نیروهایی که موجود بود به سمت سوسنگرد حرکت کردیم و عملیات نظامی معجزه‌آسایی شکل گرفت.

 

وی در مورد اینکه چرا جزئیات این عملیات مخفی ماند، گفت: ساختار تبلیغات سپاه و ارتش عقبه خوبی نداشت حتی سلسله کتاب‌هایی هم سپاه چاپ کرد ولی تنها گزارش بود و تحلیلی در آن دیده نمی‌شد.

 

وی در پایان گفت: امیدواریم این همایش‌ها پرمعنا‌تر ادامه یابد.

کلید واژه ها: فیروزآبادی آیت الله خامنه ای سوسنگرد


نظر شما :