مدیرکل اوقاف اصفهان: با اصلاحات ارضی بسیاری از موقوفات را از دست دادیم

۰۶ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۵ کد : ۳۰۰۶ از دیگر رسانه‌ها
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: زمانی در استان اصفهان زمینی برای وقف کردن نمانده بود که این مطلب ما را موظف به بحث احیای موقوفات در بخش‌های مختلف شهر و استان اصفهان کرده است.

  

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام حسین اژدری در جمع کارکنان ادارات اوقاف شهرستان‌ها اظهار کرد: احیای موقوفات امروز مهم‌ترین وظیفه ادارات اوقاف در کشور است.

 

وی با اشاره به اینکه در سه زمان موقوفات اصفهان را از بین بردند، افزود: در زمان حمله افغان‌ها به اصفهان تمام دفا‌تر موقوفات از بین رفت و چون معتقد به وقف هم نبودند آنچه که موجود بود به زاینده‌رود ریختند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه اصفهان ادامه داد: همچنین یک خشکسالی سه ساله در اصفهان سبب شد تا بار دیگر موقوفاتمان از بین برود.

 

وی تصریح کرد: در زمان پهلوی نیز بسیاری از موقوفاتمان را در بحث اصلاحات ارضی از دست دادیم اما با پیروزی انقلاب، فتوای امام خمینی(ره) سبب کمک به احیای موقوفات و عمل به وقف شد.

 

اژدری اضافه کرد: گفته می‌شود که موقوفات و وقف نفت دوم است اما ما معتقدیم که نفت اول است و بسیار بیشتر از نفت می‌تواند در مسائل اقتصادی به کمک دولت بیاید.

 

وی با توجه به اینکه اداره اوقاف نیز نهادی است که از نظر مالی و مکانی در شرایط بسیار خوبی به سر می‌برد، گفت: در استان اصفهان ۷۱۸ امامزاده و ۵ هزار مسجد، حسینیه و تکیه وجود دارد و ظرفیت مردمی عجیبی در بقاع متبرکه مشاهده می‌شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان اظهار کرد: بازار هنر، هتل عباسی، بازار امام، میدان امام با ۶۰۰ مغازه و موارد دیگر، موقوفاتی هستند که سرقفلی آن‌ها فروخته شده است.

 

وی گفت: از ابتدای انقلاب تولیت میدان امام با استاندار اصفهان بوده که ما به یاری خدا توانستیم آن را احیا کنیم زیرا درآمد این ۶۰۰ مغازه باید خرج آموزش علوم دینی شود.

 

اژدری افزود: در سرای گلشن ۱۴۰ مغازه موقوفه بود که توانسته بودند سند مالکیت برای آن بگیرند و ریالی به اوقاف نمی‌دادند که به یاری خدا توانستیم تمام این موقوفات را احیا کنیم.

کلید واژه ها: موقوفات وقف اصلاحات ارضی


نظر شما :